Författare Ämne: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?  (läst 14192 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
Jag hittade detta på svenska Wikipedia:

Även i Finland kallas denna kultur ibland för stridsyxekultur, men en del arkeologer föredrar snörkeramisk kultur och andra båtyxkultur. Det finska materialet är mycket likt det svenska, medan det danska (enkeltgravskultur) är mer olikt det svensk-norska både i utseende och gravskick, och liknar mer det tyska och polska.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsyxekulturen

Givetvis är inte Wikipedia den bästa källan, men jag har även läst ett utdrag ur en avhandling (?) som en viss Åsa Larsson skrivit, kallad The Right Way to Make a Beaker: Finland and the origin of the Swedish Battle Axe Culture tradition, där argumenterar hon att svensk (och troligen norsk) stridsyxekultur influerades främst från öst (Finland och Baltikum).

Vad tror ni? Influerades Sverige främst från öst eller från Centraleuropa? Kanske en blandning av dessa? Finns det några bra avhandlingar om just detta?

Litteraturtips på den snörkeramiska kulturen överlag uppskattas gärna också (är väldigt intresserad men inte hittat så mycket uppdaterat om den).

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2009, 08:35 »
Stridsyxekulturen har behandlats i tråden
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1493.0.html
där finns lite litteraturtips.

Mats Malmer är väl den som skrivit ett stort verk om svensk-norska stridsyxekulturen, kommer inte just nu på vad avhandlingen heter, men det går nog att få reda på.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #2 skrivet: april 23, 2009, 11:46 »
Givetvis är inte Wikipedia den bästa källan, men jag har även läst ett utdrag ur en avhandling (?) som en viss Åsa Larsson skrivit, kallad The Right Way to Make a Beaker: Finland and the origin of the Swedish Battle Axe Culture tradition, där argumenterar hon att svensk (och troligen norsk) stridsyxekultur influerades främst från öst (Finland och Baltikum).

Roligt att du säger att Wikipedia inte är den bästa källan och sedan hänvisar till en text av Åsa, för om jag inte missminner mig helt så har Åsa även givit artikeln på Wikipedia en rejäl uppryckning.  ;D

/Micke

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #3 skrivet: april 23, 2009, 13:33 »
Givetvis är inte Wikipedia den bästa källan, men jag har även läst ett utdrag ur en avhandling (?) som en viss Åsa Larsson skrivit, kallad The Right Way to Make a Beaker: Finland and the origin of the Swedish Battle Axe Culture tradition, där argumenterar hon att svensk (och troligen norsk) stridsyxekultur influerades främst från öst (Finland och Baltikum).

Roligt att du säger att Wikipedia inte är den bästa källan och sedan hänvisar till en text av Åsa, för om jag inte missminner mig helt så har Åsa även givit artikeln på Wikipedia en rejäl uppryckning.  ;D

/Micke

Hehe det visste jag inget om, jag brukar inte kolla historiken i Wikipedia-artiklar. :)

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #4 skrivet: maj 11, 2009, 20:40 »
Har varit i självpåtagen exil från forumet ett bra tag eftersom jag lätt spenderar en hel dag här och det har jag verkligen inte tid med just nu. Men nu tog abstinensen överhanden och så hittar jag detta! Måste bara svara.

Min text som Sockerfri omnämner är en artikel, men bygger på mitt pågående avhandlingsarbete - som är det jag borde jobba med istället för att skriva på forum...
Problemet om relationen mellan finsk och svensk-norsk stridsyxekultur har varit debatterad länge - mer i början av 1900-talet än i slutet faktiskt. Malmer, som jag beundrar enormt, lade visst lock på diskussionen med sitt monster-epos på 1000 sidor 1962. Han var ogenerad Skåne-patriot och såg all innovation som emanerande från denna landsdel.

Jag är mindre övertygad. Man kan lätt använda hans egna sammanställningar för att påvisa en mycket stark östkust-förankring av den tidiga stridsyxekulturen, särskilt i Mälardalen där de tidigaste formerna av både yxor och keramik är rikt företrädda. Men andra kan argumentera mot mig här. Det viktiga att inse är att det förekom intensiva kontakter mellan östra Sverige och Finland-Baltikum redan tidigare än detta. Gropkeramisk kultur är definitivt en del av en Östersjö-kultursfär med starka kopplingar till den kamkeramiska kulturen i dessa områden t ex. Giftermål, handelsförder, utbytesnätverk - allt detta var del av stenåldersamhällena.

Det finns inga tecken på att stridsyxekulturen uppbars av en invandrande population, tvärtom finns mycken lokal kontinuitet som visar att kulturen säkerligen upptogs delvis av redan bofasta grupper. Samtidigt var det i min mening också troligtvis så att det skedde ett markant inflöde av makar/makor från vissa specifika områden inledningsvis åtminstone. Jag tror att det var de som var upplärda keramiker och kunde göra de speciella kärlen som flyttade in, samt att dessa kom från de södra finska områdena snarare än från Danmark, Tyskland eller nord-Polen som man tidigare gjort gällande. Jag kommer inte stå oemotsagd på långa vägar.

Jag älskar wikipedia, men partierna om de svenska mellanneolitiska kulturerna lämnar än så länge MYCKET övrigt att önska (och jag delar ansvaret där - det gör jag).

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2009, 08:01 »
Jag tror att det var de som var upplärda keramiker och kunde göra de speciella kärlen som flyttade in...

...och förde med sig gravskick också?
För det är väl inte minst ett rätt speciellt gravskick som följer med stridsyxe-kulturen om jag uppfattat det rätt. Enkel- (ibland dubbel-) begravningar, uppdragna knän, kroppen i vissa väderstreck, yxan som gravgåva m.m. Eller?

/Mats

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2009, 08:43 »
Kroppens väderstreck stämmer också med Finland. Vad finns det över huvud taget för argument för en impuls från Danmark?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #7 skrivet: maj 12, 2009, 20:01 »
Jag tror att det var de som var upplärda keramiker och kunde göra de speciella kärlen som flyttade in...

...och förde med sig gravskick också?
För det är väl inte minst ett rätt speciellt gravskick som följer med stridsyxe-kulturen om jag uppfattat det rätt. Enkel- (ibland dubbel-) begravningar, uppdragna knän, kroppen i vissa väderstreck, yxan som gravgåva m.m. Eller?

/Mats


Finns det egentligen några gravar alls att tala om innan STY? Något handfast att jämföra med, menar jag. Det finns väl nån enstaka gropkeramisk, men hur är det med trattbägarbegravningar och mesolitiska begravningar. Tunnsått minst sagt. I alla fall inget man kan generalisera utifrån, som man gjort med STY-begravningar.

/Micke

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #8 skrivet: maj 12, 2009, 20:24 »
Menar du i östra Sverige? Här i Västsverige finns ju en hel del megalitgravar från trattbägartid, dösar och gånggrifter. En del av Falbygdens gångrifter har ju grävts ut och benmaterial och gravgods har analyserats på olika sätt.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #9 skrivet: maj 12, 2009, 22:38 »
Menar du i östra Sverige? Här i Västsverige finns ju en hel del megalitgravar från trattbägartid, dösar och gånggrifter. En del av Falbygdens gångrifter har ju grävts ut och benmaterial och gravgods har analyserats på olika sätt.
Precis, i Syd- och Västsverige finns förstås en del och även på Gotland, men annars är det lite tunnt. Jag tänker också på mesolitiska gravar utanför Sydsverige.

/Micke

Edit: Kom just att tänka på att det ju finns några begravningar i Östra Vrå i alla fall.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2009, 22:53 »
Nu är det ju så att riktigt gamla obrända gravar i Sverige i stort sett bara kan vara bevarade i kalkrika områden. Obrända ben försvinner rätt snabbt i våra sura jordar. I stort sett är det bara i större delen av Skåne, sydligaste Halland, Öland, Gotland, Västgöta- och Östgötaslätterna, delar av Uppland, lokalt längs norra Västkusten och i Storsjöbygden som man har hyfsade chanser att hitta t ex mesolitiska gravar

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2009, 08:19 »
Ja, trattbägartidens och mesolitikums begravningar gäckar oss på östkusten. Ändå kan man väl säga att om det hade funnits gravar à la stridsyxekultur tidigare, med stenpackningar, gravgåvor i form av keramik och stenyxor så borde man väl ändå träffat på några av dessa äldre gravar. Så jag vill nog mena att hur man än begravde sina döda tidigare så representerar väl ändå stridsyxe-begravningar en "ny" trend då det begav sig (2800 f.Kr.?). Eller har man blivit så vilseförd av den äldre arkeologilitteraturen att detta bara är en chimär, menar du Micke?

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #12 skrivet: maj 13, 2009, 13:44 »
Jag är jättedålig på gravmaterialet, måste jag börja med att säga.

Men sedan är det väl inte ovanligt att stridsyxegravar ofta(st) återfinns på Trattbägarboplatser. Kan det vara så att vi hittar STY-gravar, för att de finns på boplaster som vi hittar? Inte för att vi hittar gravarna som sådana? Trattbägargravarna i östra Mellansverige finns kanske någon annanstans, där vi inte letar?

/Micke

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2009, 17:04 »
Jag är jättedålig på gravmaterialet, måste jag börja med att säga.

Men sedan är det väl inte ovanligt att stridsyxegravar ofta(st) återfinns på Trattbägarboplatser. Kan det vara så att vi hittar STY-gravar, för att de finns på boplaster som vi hittar? Inte för att vi hittar gravarna som sådana? Trattbägargravarna i östra Mellansverige finns kanske någon annanstans, där vi inte letar?

/Micke

Problemet med östra Sverige är att obrända ben bevaras endast i undantagsfall. Det gäller även ibland för södra Sverige, men där började man använda stenpackningar efter hand som gjorde det enklare att identifiera STY-gravar även om inga ben var bevarade.

Det finns mer och mer bevis för att det faktiskt förekom kremeringar inom den tidigneolitiska trattbägarkulturen, inte bara i Mellansverige utan även i södra, parallellt med jordbegravningar. Man bör inte se dem som konkurrerande gravskick utan aspekter på hanterandet av de döda inom samhället (sarup-anläggningar, långhögar osv). Det finns spår av andra gravar än megaliterna innan STY-kulturen, men de är få och detta beror till största delen på att de inte haft stenpackningar och att skeletten förstörts. Men som sagt, kremering och spridande av benen förekom också - vilket inte direkt upptäcks av arkeologer alltid.

För att svara på Mats kommentar att STY innebar ett nytt gravskick så är det korrekt. men man måste skilja på sak och person. Nya föremålsformer såsom en ny form av stridsyxa, nya typer av redskap som tjocknackiga håleggade flintyxor och ny teknologi som flintspånen STY-befolkningen tillverkade (skilde sig från de spån som tillverkades på Västkusten tidigare) är en sak. Om de kom genom utbyte, att man reste och fick lära sig på annan plats, eller om det kom nya människor som förde med sig dessa nymodigheter är den gordianska knuten vi försöker lösa.

STY är en aspekt av dett vittomfattande Snörkeramiska kulturkomplexet, men det finns stora skillnader mellan olika regioner samtidigt som det finns likheter. Skillnaden mellan Sverige och Finland är att i Finland hittar vi både "typisk" kontinental snörkeramik och diverse speciella versioner av den keramiken som nästan bara förekommer i Finland. I Sverige är den tidiga stridsyxekeramiken extremt lik denna speciella finska version, men det finns nästan inga typiska kontinentala former. Det är genuint annorlunda än det danska dessutom (inom gemensamma ramar dock).

Det som talar för att det inte var en 100% helt ny grupp som dök upp är just detta att de flesta tidiga STY-lokaler, som Micke nämner, hittas på platser tidigare använda av tidigneolitiska trattbägarsamhällen (vad detta beror på kräver lite för lång utläggning just nu). Stenteknologin har viss kontinuitet också och skiljer sig från det finska. Man ska notera att det finns klara kontakter mellan svenska och nordpolska områden dessutom.
Så min tolkning är att stridsyxekulturen är en lokal version av den snörkeramiska kulturen, där mycket introducerats via ideologier och medveten intern förändring, men att det också inbegripit giftemål med keramiker från det som idag är södra Finland.

Vilekt tar mig ungefär 300 sidor att komma fram till i avhandlingen. Fast nu kanske jag slipper skriva den...

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2009, 20:43 »
Och vad anser du om de gamla ideerna om att de indoeuropeiska språken kom till Nordeuropa med snörkeramikerna? Jag vet att det inte är ett riktigt PC ämne, men någon gång måste det ju faktiskt ha hänt. De germanska språken står ju på många sätt närmast de baltiska vilket skulle antyda ett östligt eller sydöstligt ursprung. 

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #15 skrivet: maj 13, 2009, 21:03 »
... men att det också inbegripit giftemål med keramiker från det som idag är södra Finland.

Tack, Åsa, för utförlig beskrivning, tycker det här är spännande (fast jag inte kan förklara riktigt vad det är som är så spännande med de här tre kulturerna under neolitikum...).
Det enda som jag inte riktigt förstår från ditt resonemang är när du kommer in på just keramik (till skillnad från t.ex. yxor och gravskick) så blir det tal om giftermål mer specifikt. Kanske finns en koppling mellan keramik och kärlek  ;) ? Men du behöver inte motivera nu, gå och ägna dig åt din avhandling som jag ser fram emot, anteckna mig för ett exemplar så kanske jag finner svaret där!

Istället åter till tty's fråga som också är intressant.

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #16 skrivet: maj 14, 2009, 10:45 »
Ja Mats få saker är roligare än den (mellan)neolitiska förvirringen. Det finns massor att kommentera även om Åsa sammanfattat det så väl, och några korta kan kanske vara på plats.
Det är ju självklart riktigt att det finns en koppling till det snörkeramiska komplexet men hur?
Det föreligger allt för ofta en tanke om att en kultur är något homogent och essentiellt som man kan avgränsa mot andra homogena och essentiella kulturer däri ligger mycket av denna problematik. Att kontakterna över östersjön redan tidigare varit påtagliga är väl kända, och det finns väl ingen orsak till att dessa skulle ha avtagit. Att kontakter med andra regioner även varit viktiga är lika självklart om vi ser till föremål och råmaterial. Detta betyder inte att det med lätthet går att spåra några enkla riktningar för influenser då det oftast beror på vad man väljer att studera. Gravskick kan peka åt ett håll, val av råmateriel eller ekonomi åt ett annat och vissa stilistiska drag åt ett tredje o.s.v.
Jag tror att människor har rört på sig mer och över större områden under hela förhistorien än vad vi oftast föreställer oss. Men de har med all sannolikhet rört sig åt alla (eller åtminstone många) håll och riktningar.
Om vi tänker oss att det har kommit keramiker från (det som idag är) södra Finnland vad har då kommit dit från ex. vis Mälardalen eller Östergötland? Spår av dessa rörelser bör väl gå att se på fler än ett håll i ett material? Detta är ingen kritik utan en uppriktig fråga då min kunskap om regionen är på tok för bristfällig.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #17 skrivet: maj 14, 2009, 12:36 »
... men att det också inbegripit giftemål med keramiker från det som idag är södra Finland.

Tack, Åsa, för utförlig beskrivning, tycker det här är spännande (fast jag inte kan förklara riktigt vad det är som är så spännande med de här tre kulturerna under neolitikum...).
Det enda som jag inte riktigt förstår från ditt resonemang är när du kommer in på just keramik (till skillnad från t.ex. yxor och gravskick) så blir det tal om giftermål mer specifikt. Kanske finns en koppling mellan keramik och kärlek  ;) ? Men du behöver inte motivera nu, gå och ägna dig åt din avhandling som jag ser fram emot, anteckna mig för ett exemplar så kanske jag finner svaret där!

Istället åter till tty's fråga som också är intressant.

/Mats


Som sagt - man ska inte sammanfatta en avhandling på ett forum...
Vad jag menar är att teknologin som är associerad med STY-keramiken medför många radikala nyheter som inte alls förekommer tidigare. Detta sker direkt och genomgripande med de första kärlen. Det tyder enligt mig på att de som gjorde dessa var upplärda från grunden i en annan tradition (obs - resoneamng på ung 5 kapitel i avhandlingen....)
Teknologin med stenhantverket och de material som föredrogs genomgick inte alls samma förändring - det var mer ytligt i formspråk, eller knappt alls. Med undantag för flintspånsteknologin, men den är en specialfråga.

Precis som Anders påpekar är kontakter och resor inte ett undantag, det sker hela tiden över långt större sträckor än vi vanligen ger dessa människor cred för. Och viktigast av allt är att det inte alltid avsätter spår i den materiella kulturen. Bara för att man ser något betyder inte att man känner sig manad att härma det.

När det gäller IE språket håller jag mig utanför den diskussionen. Den är intressant men påverkar egentligen inte de arkeologiska tolkningarna. Mer än att man måste komma ihåg att språkbyte kan ske inom 1-2 generationer och inte på något vis behöver vara kopplat med genetiskt nya inflyttade grupper.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #18 skrivet: maj 18, 2009, 21:52 »
Intressant diskussion. Meddela när du är klar med din avhandling, ser fram emot att läsa den. :)

Under tiden, finns det några bra boktips om snörkeramisk kultur? Främst stridsyxe-/båtyxekultur. Hur ser de senaste dateringarna för denna kultur ut i Norden och Baltikum?

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Snörkeramiska kulturen i Sverige - från väst eller öst?
« Svar #19 skrivet: maj 25, 2009, 15:35 »

Under tiden, finns det några bra boktips om snörkeramisk kultur? Främst stridsyxe-/båtyxekultur. Hur ser de senaste dateringarna för denna kultur ut i Norden och Baltikum?

Det finns lite allmänna böcker om neolitikum i Europa som har partier om den snörkeramiska kulturen.
Milisauskas, S. Editor. 2002. European Prehistory. A survey. Interdisciplinary Contributions to Archaeology. New Jersey: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Whittle, A. 1996. Europe in the Neolithic. The Creation of New Worlds. Cambridge World Archaeology: Cambridge University Press.

När det gäller specifikt Sverige finns t ex Malmers bok
Malmer, M. P. 2002. The Neolithic of South Sweden. TRB, GRK and STR. Stockholm: The Royal Swedish Academy of Letters History and Antiquities.
Ganska snustorr och med få bilder, men med enormt mycket fakta.

När det gäller dateringar är den senaste sammanställningen publicerad här
Czebreszuk, J., and J. Müller. Editors. 2001. The Absolute Chronology of Central Europe 3000-2000 BC. Studien zur Archäologie in Ostmitteleuropa 1. Poznan: Instytutu Prahistorii UAM.

På kontinenten sätter Snörkeramisk kultur igång någon gång runt 3000-2900 BC (kalibrerat). Det är märkbart snarlika äldsta dateringar i både öst och väst. Det finns lite äldre daterade gravar än så, men de är genomgående tolkade till SNK genom kroppens position och innehåller egentligen inga typiska föremålsformer. De äldsta dateringarna i Sverige ligger runt 2900-2800 BC, men de är få och från lite tveksamma kontexter ibland. Problemet är att det saknas ben och matskorpor på keramiken så det är svårt att ens kunna få tag på material att datera. De äldsta dateringarna i Finland/Baltikum ligger på 2950-2850 BC - men med relativt stor standardavvikelse. Återigen saknas organiskt material att datera i många fall.

Senneolitisk materiell kultur dyker generellt upp runt 2400-2300 BC, lite beroende på region. Det troligaste är att stridsyxekultur försvinner vid samma skede, även om vissa keramikformer hänger med lite in i SN.