Författare Ämne: Högskoleverkets utvärdering av arkeologiämnet 2009  (läst 3562 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Högskoleverkets utvärdering av arkeologiämnet 2009
« skrivet: april 20, 2009, 10:23 »
Granskning av utbildningarna inom arkeologi rörande perioden 2003-2007, publicerad: 2009-04-15.

Kritiken är bitvis hård även om man som helhet ger stora delar godkänt. Kritiken har gett HSV anledning till att ta ett beslut om fördjupad granskning av arkeologiämnet i följande delar;

Citera
Högskoleverket beslutar att genomföra fördjupade granskningar av följande utbildningar:


  • Utbildning i arkeologi på grundnivå och avancerad nivå vid Högskolan på Gotland. Ungefär hälften av undervisningen sköttes under 2007 av 3 odisputerade lärare. Det behöver med anledning av detta utredas huruvida utbildningen håller en tillräckligt hög akademiskt nivå.

  • Utbildning i osteologi på grundnivå vid Högskolan på Gotland. Utbildning hade år 2007 bara en tillsvidareanställd disputerad lärare i tjänst. Ungefär 60 procent av undervisningen sköttes samma år av odisputerade lärare.

  • Utbildning i historisk osteologi och antikens kultur på forskarnivå vid Lunds universitet. Historisk osteologi framstår som sårbart på grund av få tillsvidareanställda lärare och ingen regelbunden seminarieverksamhet. I antikens kultur och samhällsliv har ingen ny doktorand antagits sedan Högskoleverkets förra utvärdering år 2002, vilket reser frågor om forskarutbildningens framtid. Detsamma gäller historisk osteologi.

  • Utbildning i laborativ arkeologi på forskarnivå vid Stockholms universitet. Nyckeltalet för handledarkompetens på forskarnivå indikerar att det behöver utredas om resurserna för handledning är tillräckliga.

  • Utbildning i osteoarkeologi på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Stockholms universitet. På grundnivå och avancerad nivå fanns ingen disputerad lektor med tillsvidareanställning i tjänst under 2007. Nyckeltalet för handledarkompetens inom utbildningen på forskarnivå visar på att det behöver utredas huruvida forskarutbildningen håller en tillfredsställande stabilitet och kvalitet.

Källa; HSV beslut 643-4487-07 - publicerat: 2009-04-15




Magnus Reuterdahl
 
« Senast ändrad: april 20, 2009, 20:28 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Högskoleverkets utvärdering av arkeologiämnet 2009
« Svar #1 skrivet: april 20, 2009, 15:56 »
Jag är inte ett dugg förvånad över att de vill granska Historisk Osteologi i Lund. Redan när jag läste B-kursen i ämnet (fanns ingen A-kurs) hösten 2001 så fanns det bara en lärare och en doktorand. Undervisningen skedde i för små lokaler, med följden att hälften av klassen ofta drabbades av huvudvärk under föreläsningarna.

Efter att vi riktat skarp kritik mot undervisningen skulle vissa förbättringar ske, men jag vet inte om de genomfördes.

Osteologi är ett otroligt intressant ämne och hade jag inte "snöat" mig in på medeltidsarkeologin (eller historisk arkeologi som det heter numera) så hade jag gärna fortsatt läsa det.

/Åsa.

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Högskoleverkets utvärdering av arkeologiämnet 2009
« Svar #2 skrivet: april 20, 2009, 20:39 »
Själv undrar jag en smula över hur HSV:s utredare kommit fram till sin nyckeltalsproblematik när det gäller AFL - om man räknar bakåt så verkar de bl.a. förutsätta att vi är en sissodär 30 doktorander...

- Men jag är ju part (närmare bestämt 1 av 6 parter, varav 4 på heltid) i målet så vad vet jag  ::)

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Högskoleverkets utvärdering av arkeologiämnet 2009
« Svar #3 skrivet: april 20, 2009, 21:58 »
Andelen graduerade lärare indikerar möjligen vilken vikt man lägger vid ett ämne på ett universitet, men är inte nödvändigtvis en god indikation på undervisningens nivå. De två bästa lärare jag haft på akademisk nivå var båda ograduerade, medan den sämste inte bara var graduerad, utan på gränsen till genial som forskare, men tyvärr absolut omöjlig som lärare.