Författare Ämne: Ett fynd  (läst 13716 gånger)

Utloggad merivar

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Ett fynd
« skrivet: april 13, 2009, 01:25 »
Hejsan! Jag är helt ny här på ert trevliga forum så vet ej om detta är tilllåtet eller vart detta inlägg ska sorteras in men iaf. Jag har hittat ett föremål när jag vart iväg ett slag med mi budget metalldetektor och fick ett någerlunda starkt utslag, föremålet jag fick upp var något jag inte hade något aning om vad de skulle föreställa. Har ni några idér elr förslag på vad detta kan vara ?
// Tack så mycket på förhand

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Ett fynd
« Svar #1 skrivet: april 13, 2009, 10:13 »
Lite svårt att avgöra från ett foto, men det ser ut som ett järnband som suttit runt en trätunna av något slag. Ålder är jättesvårt att säga. Ta med fyndet till närmsta museum eller arkeologiska enhet och fråga om de vet.


Någon annan har kanske ett annat förslag.

/Åsa.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ett fynd
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 10:37 »
Nu vet jag inte omständigheterna till ditt fynd, men för att använda en metallsökare behövs tillstånd från länsstyrelsen. Detta tillstånd anger var du får använda sökaren och i vilket syfte och vilka villkor som gäller inom ett specifikt område. I regel ges aldrig tillstånd att nyttja metallsökare på en känd fornlämning, så till vida det inte sker inom ett arkeologiskt uppdrag eller forskning.

Om du misstänker att fyndet är ett fornfynd eller tillhör en forn- eller kulturlämning bör du snarast kontakta Länsstyrelsen för närmare information.

I 2 kap. 10§ KML anges att "Om en fornlämning påträffas under grävning eller annat arbete, skall arbetet omedelbart avbrytas till den del fornlämningen berörs. Den som leder arbetet skall omedelbart anmäla förhållandet hos länsstyrelsen."

KML gäller överallt, dvs också på tidigare okända fornlämningar.

Mvh

Magnus Reuterdahl

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad merivar

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Ett fynd
« Svar #3 skrivet: april 16, 2009, 20:14 »
Nu vet jag inte omständigheterna till ditt fynd, men för att använda en metallsökare behövs tillstånd från länsstyrelsen. Detta tillstånd anger var du får använda sökaren och i vilket syfte och vilka villkor som gäller inom ett specifikt område. I regel ges aldrig tillstånd att nyttja metallsökare på en känd fornlämning, så till vida det inte sker inom ett arkeologiskt uppdrag eller forskning.

Om du misstänker att fyndet är ett fornfynd eller tillhör en forn- eller kulturlämning bör du snarast kontakta Länsstyrelsen för närmare information.

I 2 kap. 10§ KML anges att "Om en fornlämning påträffas under grävning eller annat arbete, skall arbetet omedelbart avbrytas till den del fornlämningen berörs. Den som leder arbetet skall omedelbart anmäla förhållandet hos länsstyrelsen."

KML gäller överallt, dvs också på tidigare okända fornlämningar.

Mvh

Magnus Reuterdahl



detta fyndet är hittat på min morbrors tomt och jag hade/har fullt tillstånd att undersöka det området fritt. // mvH Sunny Söderholm

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Ett fynd
« Svar #4 skrivet: april 16, 2009, 21:03 »
Sunny,
Jag tror inte du läste föregående ordentligt ; men för att använda en metallsökare behövs tillstånd från länsstyrelsen.   Gäller även din morbrors tomt !

Utloggad Eagle

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Ett fynd
« Svar #5 skrivet: april 17, 2009, 07:50 »
Nej du får inte ens söka med metalldetektor på din egen tomt, utan tillstånd från Länsstyrelsen!

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #6 skrivet: april 17, 2009, 14:59 »
Det kan ju vara så att merivar har tillstånd även från Länsstyrelsen. Varför anta att så inte är fallet?

För övrigt ser det ut som den generella typen av oidentifierbart järnskrot som vi hittar i parti och minut. Du kan för all del ta in den till närmaste museum, men då mest för att knyta kontakter och lära känna arkeologerna på orten. Jag tvivlar på att de skulle ha något större intresse i din järnring, men man kan ju aldrig så noga veta.

Lycka till framöver!

@Scania: Tunnband tror jag inte på för jag har aldrig sett en tunna som är 10 cm i diam ;)
Lex malla, lex nulla

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Ett fynd
« Svar #7 skrivet: april 17, 2009, 15:28 »
Bara för att man inte sett något så ska man inte anta att det inte funnits! Det behöver inte ha varit en tunna, det kan ha varit till en hink eller en ölkagge. Jag gav bara ett förslag till vad det kan ha varit.

/Åsa.

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Ett fynd
« Svar #8 skrivet: april 17, 2009, 16:04 »
Nej du får inte ens söka med metalldetektor på din egen tomt, utan tillstånd från Länsstyrelsen!

Är det sant?
Trodde jag inte i så fall...är det möjligt...?

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #9 skrivet: april 17, 2009, 16:14 »
Bara för att man inte sett något så ska man inte anta att det inte funnits! Det behöver inte ha varit en tunna, det kan ha varit till en hink eller en ölkagge. Jag gav bara ett förslag till vad det kan ha varit.

/Åsa.

Inget illa ment.

Min kommentar grundade sig i att jag antog (kanske felaktigt) att du hade missat skalan på måttbandet. Ordet "tunna" brukar ju syfta på en viss form (ovalcylindrisk), en viss funktion (förvaring) och en viss storlek (ca. 150 liter). Sammantaget passar det enligt min mening inte in på en järnring som är 10 cm i diameter.

Argumentet att man inte skall avskriva något för att man inte sett det är förvisso sant (även om det lätt kan spåra ur). Jag avskrev inte heller möjligheten utan skrev endast att jag inte tror på tunna eftersom jag inte sett en som är så liten - och jag anser det fortfarande osannolikt med så små tunnor (såvida de inte använts för dekorativa syften).

Din idé om band till mindre förvaringskärl, mått, eller mugg i trä tycker jag låter mycket mer sannolik.


Edit: Har nu hittat en så liten tunna (24x11 cm): http://images.statelibrary.tas.gov.au/Detail.asp?Letter=W&Title=Wooden+barrel+miniature&ID=AUTAS001127114841

Så jag får medge att tunnor kan vara så små i alla fall :)
Lex malla, lex nulla

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #10 skrivet: april 17, 2009, 16:21 »
Nej du får inte ens söka med metalldetektor på din egen tomt, utan tillstånd från Länsstyrelsen!

Är det sant?
Trodde jag inte i så fall...är det möjligt...?

Tyvärr är det så Oden. Tillstånd från Länsstyrelsen krävs alltid. Jag rekommenderar att du lämnar in en ansökan (de flesta länsstyrelser har en blankett för det på sin hemsida). Men tyvärr är det inte så lätt att få dispens från förbudet, ffa eftersom det är enklare och innebär mindre arbete att säga nej än att säga ja.

Lycka till
Lex malla, lex nulla

Utloggad skalibur

  • Medlem
  • Antal inlägg: 29
SV: Ett fynd
« Svar #11 skrivet: april 17, 2009, 18:02 »
http://www.saintbernardkeg.com/brass7.jpg

Av någon anledning vad det här det första jag tänkte på när det diskuterades tunnor. ::)

Är det någon som vet mer om hur det gått med satsningen på fornväktare som det talas om längre ner i artikeln?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/14/forn.html
Saknar nog några pinnar för att det ska bli en hel bunt.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #12 skrivet: april 17, 2009, 19:29 »
http://www.saintbernardkeg.com/brass7.jpg

Av någon anledning vad det här det första jag tänkte på när det diskuterades tunnor. ::)

Är det någon som vet mer om hur det gått med satsningen på fornväktare som det talas om längre ner i artikeln?

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0010/14/forn.html


Klockren! Jag får helt enkelt krypa till korset angående små tunnor...

Angående Gotland och plundring så har det nyligen skrivits en del i Gotländsk press. Bland annat här: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5063926

Bra initiativ att eftersöka skattplatser, men slöseri med skattemedel att installera larm på åkrarna (inte för att jag tror att det blir något av med det). Själv tycker jag att fritidsdetektorister borde användas till liknande insatser (i brukad mark såklart). Så gör de i Danmark och resultaten talar för sig själva. För övrigt lokaliserades den senaste Danska vikingatida silverskatten av en fritidsdetektorist på Fyn: http://fibula.dk/modules/coppermine/albums/userpics/10011-1239972426fund_052.jpeg
Lex malla, lex nulla

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Ett fynd
« Svar #13 skrivet: april 17, 2009, 19:37 »
Bara för att man inte sett något så ska man inte anta att det inte funnits! Det behöver inte ha varit en tunna, det kan ha varit till en hink eller en ölkagge. Jag gav bara ett förslag till vad det kan ha varit.

/Åsa.

Inget illa ment.

Min kommentar grundade sig i att jag antog (kanske felaktigt) att du hade missat skalan på måttbandet. Ordet "tunna" brukar ju syfta på en viss form (ovalcylindrisk), en viss funktion (förvaring) och en viss storlek (ca. 150 liter). Sammantaget passar det enligt min mening inte in på en järnring som är 10 cm i diameter.

Argumentet att man inte skall avskriva något för att man inte sett det är förvisso sant (även om det lätt kan spåra ur). Jag avskrev inte heller möjligheten utan skrev endast att jag inte tror på tunna eftersom jag inte sett en som är så liten - och jag anser det fortfarande osannolikt med så små tunnor (såvida de inte använts för dekorativa syften).

Din idé om band till mindre förvaringskärl, mått, eller mugg i trä tycker jag låter mycket mer sannolik.


Edit: Har nu hittat en så liten tunna (24x11 cm): http://images.statelibrary.tas.gov.au/Detail.asp?Letter=W&Title=Wooden+barrel+miniature&ID=AUTAS001127114841

Så jag får medge att tunnor kan vara så små i alla fall :)

Jag blev kanske lite "sur"  ;D, jag har själv sett små tunnor rekonstrueras och användas som öltunnor (eller mjödtunnor är kanske mer rätt). Men som sagt, bandet kan ha använts till vad som helst.

Om det här med metalldetektorer...när danska amatörarkeologer söker igenom markerna runt Uppåkra med metalldetektorer, har de tillstånd från svenska Länsstyrelsen då? Varje sommar ser jag flera stycken som går omkring på stranden med metalldetektorer, behöver de också tillstånd?

/Åsa.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #14 skrivet: april 17, 2009, 20:15 »
Citera
Jag blev kanske lite "sur"  ;D, jag har själv sett små tunnor rekonstrueras och användas som öltunnor (eller mjödtunnor är kanske mer rätt). Men som sagt, bandet kan ha använts till vad som helst.

Om det här med metalldetektorer...när danska amatörarkeologer söker igenom markerna runt Uppåkra med metalldetektorer, har de tillstånd från svenska Länsstyrelsen då? Varje sommar ser jag flera stycken som går omkring på stranden med metalldetektorer, behöver de också tillstånd?

/Åsa.

Som sagt, ingen avsikt att göra någon sur. Men det skrivna ordet är ju alltid hårdare än det sagda, så ibland blir det inte helt rätt.

Danskarna som varit i Uppåkra har varit där på inbjudan av Lunds Universitet som leder utgrävningarna och har omfattats av Universitetets tillstånd. Även andra har varit där och hjälpt till, bland annat Göteborgs Fornminnesförening (som har en duktig detektorgrupp) och jag själv. Men endast Bornholmarna nämns, vilket är lite synd. Inget ont om dem, de är mycket duktiga och trevliga. Jag tillbringade faktiskt förrförra helgen på Lolland med dem och 60 till av Nordens mest erfarna detektorister. Lolland-Falsters Stiftsmuseums hade arrangerat en tre dagars insats för att utöka kunskapen om tre specifika platser (Vindeby, Halsted & Hoby). En tidningsartikel kan läsas här (som en av de få svenskar på plats fick jag en egen liten inforuta):
http://fibula.dk/modules/coppermine/albums/userpics/10004-123903245620090406folketidende.jpeg

Vad gäller strandsökning så behövs det också tillstånd. Men det är mycket enkelt att få, även i Skåne. Å andra sidan så hittar man främst nyare växel och lite smycken. Inte så rasande spännande alltså och knappast något som bidrar till att rädda vårt kulturarv.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Ett fynd
« Svar #15 skrivet: april 17, 2009, 20:37 »
Det kan ju vara så att merivar har tillstånd även från Länsstyrelsen. Varför anta att så inte är fallet?

Sättet merivar svarade på  ::)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Ett fynd
« Svar #16 skrivet: april 17, 2009, 22:24 »
Det kan ju vara så att merivar har tillstånd även från Länsstyrelsen. Varför anta att så inte är fallet?

Sättet merivar svarade på  ::)

Uppfattade inte att meriva svarade på ett specifikt sätt som påvisar detta. meriva skriver att 1) fyndet gjordes på morbrorns tomt och 2) att det fanns tillstånd. Själv kan jag inte få det till att innebära att 3) tillstånd från Länsstyrelsen saknas.

Det är intressant hur många som förutsätter att fritidsdetektorister inte har de tillstånd som krävs.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Ett fynd
« Svar #17 skrivet: april 18, 2009, 00:16 »
Det kan ju vara så att merivar har tillstånd även från Länsstyrelsen. Varför anta att så inte är fallet?

Sättet merivar svarade på  ::)

Uppfattade inte att meriva svarade på ett specifikt sätt som påvisar detta. meriva skriver att 1) fyndet gjordes på morbrorns tomt och 2) att det fanns tillstånd. Själv kan jag inte få det till att innebära att 3) tillstånd från Länsstyrelsen saknas.

Det är intressant hur många som förutsätter att fritidsdetektorister inte har de tillstånd som krävs.

Det finns väl ingen större anledning att spekulera åt ena eller andra hållet, merivar kan ju på ett enkelt sätt skingra dimmorna genom att upplysa om huruvida tillstånd från länstyrelsen fanns eller inte fanns - och måhända kullkasta de förutfattade meningar som finns om fritidsdetektorister samtidigt...

/ Johan

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Ett fynd
« Svar #18 skrivet: april 18, 2009, 10:54 »
Citera
Jag blev kanske lite "sur"  ;D, jag har själv sett små tunnor rekonstrueras och användas som öltunnor (eller mjödtunnor är kanske mer rätt). Men som sagt, bandet kan ha använts till vad som helst.

Om det här med metalldetektorer...när danska amatörarkeologer söker igenom markerna runt Uppåkra med metalldetektorer, har de tillstånd från svenska Länsstyrelsen då? Varje sommar ser jag flera stycken som går omkring på stranden med metalldetektorer, behöver de också tillstånd?

/Åsa.

Som sagt, ingen avsikt att göra någon sur. Men det skrivna ordet är ju alltid hårdare än det sagda, så ibland blir det inte helt rätt.

Danskarna som varit i Uppåkra har varit där på inbjudan av Lunds Universitet som leder utgrävningarna och har omfattats av Universitetets tillstånd. Även andra har varit där och hjälpt till, bland annat Göteborgs Fornminnesförening (som har en duktig detektorgrupp) och jag själv. Men endast Bornholmarna nämns, vilket är lite synd. Inget ont om dem, de är mycket duktiga och trevliga. Jag tillbringade faktiskt förrförra helgen på Lolland med dem och 60 till av Nordens mest erfarna detektorister. Lolland-Falsters Stiftsmuseums hade arrangerat en tre dagars insats för att utöka kunskapen om tre specifika platser (Vindeby, Halsted & Hoby). En tidningsartikel kan läsas här (som en av de få svenskar på plats fick jag en egen liten inforuta):
http://fibula.dk/modules/coppermine/albums/userpics/10004-123903245620090406folketidende.jpeg

Vad gäller strandsökning så behövs det också tillstånd. Men det är mycket enkelt att få, även i Skåne. Å andra sidan så hittar man främst nyare växel och lite smycken. Inte så rasande spännande alltså och knappast något som bidrar till att rädda vårt kulturarv.

Tack för dina svar! Visste faktiskt inte att fler än danskarna varit inblandade i detektorsökning i Uppåkra, lite synd att det inte har uppmärksammats. Ska kasta mig över artikeln genast!

/Åsa.

Utloggad Eagle

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Ett fynd
« Svar #19 skrivet: april 18, 2009, 19:15 »
Beträffande svårigheten att få tillstånd hos Länsstyrelsen att använda metalldetektor, så kan jag upplysa om att i Värmlands län kan man inte ens få tillstånd att söka på badstränder om man inte har ett specifikt föremål man skall söka efter. Dessutom kanske man kan få en vecka i bästa fall om tjänstemännen är på gott humör.
Har diskuterat med dem om de olika bedömningsgrunderna som finns mellan olika län, men svaret jag fick är att man försöker likrikta bedömningen mellan olika Länsstyrelser.

Jag vill ge beröm till länsstyrelsen i Hallands län, där man behandlar ansökan snabbt, till skillnad från Värmland, och man är generös med tillstånd på badstränder.