Författare Ämne: Osteologisk litteratur  (läst 3284 gånger)

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
Osteologisk litteratur
« skrivet: april 11, 2009, 00:10 »
Hej, jag är väldigt intresserad av osteologi, främst applicerad på människor och säker efter bra litteratur om "människoosteologi". Jag har hittat en del böcker på Amazon.com, bland annat dessa:

http://www.amazon.com/Human-Osteology-Second-Tim-White/dp/0127466126/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1239400739&sr=1-4

http://www.amazon.com/Forensic-Osteology-Advances-Identification-Second/dp/0398068046/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=books&qid=1239401394&sr=1-5

Båda två har fått bra recensioner så det är ett svårt val (priset är inte så viktigt, jag vill ju givetvis ha en kvalitativ bok). Någon som läst dessa eller som har förslag på andra bra böcker?

Vad jag söker är egentligen en som har bra beskrivning och bra bilder på de olika delarna, hur man ska göra för att avgöra ålder, kön, ras och hur dennes liv kan ha varit.

MVH
J

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Osteologisk litteratur
« Svar #1 skrivet: april 14, 2009, 10:21 »
Har inte läst någon av dessa så jag kan inte säga något specifikt om dem ett par jag tycker är bra som grundböcker är;

Brothwell, D. R. - Digging Up Bones

Bass, William M Bass 1995 -Human osteology: a laboratory and field manual

Gray’s anatomy

I dessa finner du det grundläggande för humanosteologi, om du är intresserad av mätdata etc finns t ex;

Buikstra & Ubelakers Standards: for data collections from human skeletal remains (1994) men frågan är om den är så intressant för den som inte läst eller läser osteologi.



Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Osteologisk litteratur
« Svar #2 skrivet: april 14, 2009, 23:11 »
Tack för tipsen, jag valde Tim Whites bok, får se om det var värt köpet. :)

Utloggad Maleficum

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
    • Tizzys angora
SV: Osteologisk litteratur
« Svar #3 skrivet: april 15, 2009, 22:18 »
Tack för tipsen, jag valde Tim Whites bok, får se om det var värt köpet. :)

Den har ganska mycket bilder i sig iallafall, bläddrat i den men har inte direkt läst den eftersom jag mer riktat in mig på animalosteologi.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."