Ingen brunn har hittats i Birka men en sak är absolut klar, brunn fanns. Utan tillgång till färskvatten så byggs ingen bosättning. När sedan befolkningen växte förstärktes vattentillgången med en cistern som samlade regnvatten, jag ser alltså cisternen som en förstärkning = brunnen/brunnarna räckte inte riktigt till med vatten – men med regnvattnet räckte det.
Jag tror att vi måste rikta in oss på mängder och kubikmeter som skall levereras till Birka och som lämnar Birka. Båtar, bryggor osv kan vi ta i ett senare skede när vi vet mängderna.
Jag har skissat på en kalkylmodell och gjort en testversion bara för att se hur en sådan modell bör vara uppbyggd.
Den gav intressanta resultat faktiskt.
Vedmängd per år: 9.733 m2
Mat per år: 365 m2
Öl per år 913 m2
Om nu de siffror jag lagt in i modellen är de rätta eller inte är det vi bör enas om i denna tråd. Jag har t.ex räknat med 500 gram mat per dygn och person. För att få fram volymen har jag tagit vikten ggr 2. det kanske skall vara ggr 2 eller 4?
Modellen fungerar som så att vi lägger in variabler, t.ex vedträd eldade per timma (2) samt antal timmar som eldas per dygn (16). Alla dessa variabler kan sedan förändras – och modellen fungerar automatiskt.
Om man eldar 3 vedträd per timma i 250 hushåll blir det t.ex: 14.600 m2 istället för 9.733 m2.
Skicka mig ett email med begäran av kalkylmodellen så kommer den hem till er. Kom ihåg att detta är en skiss, det finns just nu bara ovanstående tre variabler – men det finns plats för många fler. Låt oss bygga denna modell tillsammans = förslag på vad man behövde frakta till Birka så lägger vi in detta i modellen. När modellen är klar får var och en var sin kopia som då var och en kan köra för att se vad som händer när man ändrar variablerna.
Från detta kan sedan båtar och skepp, meter bryggor osv också läggas in i modellen om vi så önskar. När modellen då körs ser vi också vad som händer med skepp, båtar och bryggor.
Vi kan ännu senare lägga in förrådsbodar, vedbodar, boningshus och verkstäder som då skulle motsvara den befolkningsmängd vi tror fanns för att se hur detta påverkas av de volymer och variabler som finns i modellen.
Jag föreslår alltså att vi skall titta på varor in och ut från Birka. Reparationsmaterial, byggnadsmaterial, silver, tenn, koppar, brons, järn, fjäder, hudar och skinn, osv. Kom med förslag och är vi eniga lägger jag in dem i modellen som variabler.
Kom också med andra förslag vad som gäller själva kalkylmodellen utformning och funktion.
Thomas