Författare Ämne: Ifyllnadsfärger mm  (läst 3930 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Ifyllnadsfärger mm
« skrivet: mars 29, 2009, 00:48 »
Hej! Jag har kommit att fundera över runstenars ifyllnadsfärger. Det varierar ju lite vilken färg de uppmålas med. Ehuru en viss djupröd nyans tycks vara vanligast har jag sett orangeröda och nästan lite violettröda nyanser också. Dessutom har jag sett ett par ristningar ifyllda med grönt. Hur, av vem och varför avgörs det vilken färg som ska användas för en viss sten? Varför används inte en standardvariant för alla? Detta har jag mejlat och frågat RAÄ/Runverket utan att få svar. Är det någon här som vet eller som har en teori?

En annan fundering i mejlet var hur mycket som ska vara synligt och säkerställt av en ristning för att man över huvud taget ska fylla i den. Av fragmentariska steninskrifter tycker jag mig nämligen ha sett både fall där man fyllt i det lilla som kan identifieras och fall där det aldrig tycks ha varit något ifyllt över huvud taget, trots att flera runor anses säkerställda. Någon teori eller känsla?

Slutligen undrar jag, efter att ha tittat på Ög ATA6225/65, om någon här någonsin reagerat på att Runtextdatabasens tolkning av någon runa i någon inskrift verkar osannolik? Eller brukar de alltid tyckas ha rätt? Den första runan i nämnda inskift var (är?) jag övertygad om att den var en a-runa, medan databasen uppger h-runa. Tyckte mig inte se några fördjupningar som tydde på ytterligare en (korsande) bistav och den som fyllt i inskriften med färg hade definitivt bara sett en bistav. Men visst fanns det lite lavar också...

Svårt att se ordentligt på det här fotot, men...



Länken till bilden (fö tagen av signaturen "Skvattram") funkade inte (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:OstergotlandATA6225snstr65.JPG), men när jag skulle fixa den såg jag att bilden var Public Domain, så då bäddade jag in den direkt. /Micke, moderator
« Senast ändrad: mars 29, 2009, 10:44 av Micke »

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Ifyllnadsfärger mm
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2009, 15:45 »
Nu blir jag nyfiken - vilka ristningar är det som är ifyllda med grönt? Och är det säkert att det är färg och inte något annat (lavar, vad vet jag)? Jag har nämligen för mig att just grön att en ovanlig färg under denna tid.

Denna tråd tar förresten upp temat med imålning:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1550.msg10204.html#msg10204

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Ifyllnadsfärger mm
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2009, 16:07 »
Nu blir jag nyfiken - vilka ristningar är det som är ifyllda med grönt? Och är det säkert att det är färg och inte något annat (lavar, vad vet jag)? Jag har nämligen för mig att just grön att en ovanlig färg under denna tid.

Denna tråd tar förresten upp temat med imålning:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1550.msg10204.html#msg10204

Dagens imålning har sannolikt väldigt lite med dåtidens målning att göra, så valet av färg har säkert någon annan förklaring. De flesta imålade ristningar jag har sett har varit imålade med rött, en färg som syns bra mot de flesta underlag. Man kanske har provat med ljusare nyanser på väldigt mörka underlag, och omvänt, och grönt på något underlag med en naturlig röd ton?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ifyllnadsfärger mm
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2009, 23:55 »
Har man sett runstenar med grön färg så har man nästan säkert sett de runstenar som målades i av Run-Janne på 1960-talet när han experimenterade med en ny runstensfärg. När han målade i stenen var färgen förstås röd som vanligt. Men efter några år blev bara det gröna pigmentet kvar...

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ifyllnadsfärger mm
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2009, 19:42 »
Förutom Ög ATA6225/65, som nu visats på bild har även Ög ATA5503/61 grön ifyllnad. Den finns på bild på http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ata550361.jpg


Ög ATA5503/61 ska vara uppmålad 1961 och Ög ATA6225/65 ska ha hittats 1963 och lagats och rests 1965, varvid man kan anta att uppmålningen ägde rum. Var Run-Janne verksam i Östergötland?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ifyllnadsfärger mm
« Svar #5 skrivet: april 01, 2009, 23:01 »
Run-Janne, Sven B.F. Jansson, var en ledande runolog och verksam i hela landet under ungefär 50 år från 1930-talet till 1980-talet. Otaliga är de rapporter på ATA som han har skrivit. Elias Wessén engagerade tidigt Run-Janne i arbetet med det stora uppländska runstensmaterialet, mot slutet (1950-talet) var det mest Janne som skrev de olika beskrivningarna medan Wessén försökte slutföra det första Gotlandsbandet. Tillsammans jäktade de ihop det inför Gustaf VI Adolfs 80-årsdag 1962. När Run-Janne blivit riksantikvarie 1966 fick han mindre tid över för runologiskt arbete och det bidrog säkerligen starkt till att den femte delen av Upplands runinskrifter aldrig har kommit ut. Från 1970-talet och framåt har en stor del av det östgötska materialet undersökts av Helmer Gustavson. Under första halvan av 1990-talet höll (f.d.) runologen Svante Lagman på med en nyutgåva av Östergötlands runinskrifter. Men resurserna sinade och vi får väl hoppas på att nysatsningen av Runverket som nu äntligen görs så småningom kan leda till att de många opublicerade inskrifterna, från exempelvis Östergötland, blir publicerade.