Författare Ämne: nån som har tips på metaldetektor  (läst 10253 gånger)

Utloggad digger

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 4
nån som har tips på metaldetektor
« skrivet: mars 26, 2009, 02:09 »
vilken man ska köpa som ny börjare

Utloggad Eagle

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2009, 14:00 »
Hej Digger!

Jag tycker du skall vända dig till Guldströms och berätta vad du tänkt använda den till så får du råd vad du skall välja.
Själv har jag en Explorer II som jag tycker är fantastiskt bra. Vet inte exakt priset i nuläget men någonstans mellan 10-15 tusen ligger den nog på. Det har ju kommit efterföljare till den modellen, eftersom den har några år på nacken.
Berätta gärna när du gjort ditt val.

Utloggad digger

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2009, 14:08 »
tänkte undra om det fins nåra detektor klubbar här i sverige ?  hade tänkt att ha det till leta skater här

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #3 skrivet: december 16, 2009, 13:42 »
Du kan få en ändamålsenlig metallsökare för under tusenlappen. Det där är ungefär som med stereosnobbar som tror att de får bättre ljud om de köper en anläggning för femtiotusen istället för femtusen; gemene man märker ingen skillnad.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #4 skrivet: december 16, 2009, 15:23 »
Det är en oerhört stor skillnad på en hobexdetektor och en Explorer II eller annan bra modell. Du behöver inte köpa den dyraste men lägg några tusen på utrustningen, det vinner du på i längden.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #5 skrivet: december 17, 2009, 07:43 »
Det borde väl gå att hitta helt OK begagnade maskiner via klubbarna (skulle jag tro utan att egentligen veta)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #6 skrivet: december 17, 2009, 11:41 »
De privatdetekterare jag känner till är medlemmar i danska detektorklubbar och detekterar där. Men det finns väl några klubbar i Sverige också.

Läs in dig på lagstiftningen innan du ger dig ut att söka, annars kan du hamna i riktigt trubbel.

Utloggad digger

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #7 skrivet: december 17, 2009, 14:49 »
risken att man åker fast är så liten

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #8 skrivet: december 17, 2009, 15:01 »
...ja, men vanäran evig.
Gör dig själv och vetenskapen en tjänst och låt bli om det är så du ser på det hela.

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #9 skrivet: december 17, 2009, 15:37 »
Plus, att vi har ditt förnamn och din IP-adress. ;)

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #10 skrivet: december 17, 2009, 16:13 »
risken att man åker fast är så liten

Säg det till ligan som sitter häktade på Gotland.

Utloggad digger

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #11 skrivet: december 17, 2009, 17:03 »
jag kan nog få tag på din hem  adress sa jag det att jag har stort vapen intresse  ;)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #12 skrivet: december 17, 2009, 17:26 »
hade tänkt att ha det till leta skater här

Och jag som just hade fått upp lite respekt för detektorister efter alla kloka ord som sagts i denna fråga här på forumet. Och så kommer du och ska leta skatter...  :-[

/Mats

Utloggad Magneten

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #13 skrivet: december 17, 2009, 17:38 »
Jag har en Explorer II till salu och har tänkt flera ggr att jag skulle registrera mig till Forumet och tala om det. Efter vad jag sett idag i denna tråd så är den inte längre till försäljning och kommer så aldrig att bli jag skrotar den hellre.

M,v,h

Hoppas ni finner guld och gröna skogar därute.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #14 skrivet: december 17, 2009, 18:23 »
Och jag som just hade fått upp lite respekt för detektorister efter alla kloka ord som sagts i denna fråga här på forumet. Och så kommer du och ska leta skatter...  :-[

/Mats


Precis min tanke. Till de som har samma idé som Digger: För det första är det olagligt att "leta skatter" i Sverige (om man inte har tillstånd). Detta kan komma att förändras i framtiden om folk kan visa att de vill samarbeta med museer istället för att försöka få en ekonomisk vinning på vårt gemensamma kulturarv.

Vilket får mig att ta upp det här: Anledningen till att det är olagligt är på grund av att kulturarvet tillhör alla. De som "letar skatter" stjäl alltså från oss alla. Dessutom förstör de ovärderlig information om vårt kulturarv som inte går att få tillbaka hur man än försöker.

Och för det tredje så reagerar jag inte speciellt bra på hot, Digger. Det är en sak att hota mig, det är en helt annan sak att hota de personer jag bor med. Dessutom är olaga hot ganska allvarligt. Tänk på det.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #15 skrivet: december 17, 2009, 19:35 »
Det är kanske dags för admin att rensa upp här. Hot, planerad plundring och urusel språkbehandling är skäl nog som jag ser det.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #16 skrivet: december 18, 2009, 08:43 »
Helt säkert ett forumtroll som bara är ute efter att vara jobbig och förstöra för oss andra. Ingen skulle sakna hans inlägg så admin får mer än gärna gå in med kvasten här.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: nån som har tips på metaldetektor
« Svar #17 skrivet: december 18, 2009, 19:10 »
Det är kanske dags för admin att rensa upp här. Hot, planerad plundring och urusel språkbehandling är skäl nog som jag ser det.

Vad sägs om att anmäla inlägget? Det finns en länk som heter "anmäl till moderator" i anslutning till varje inlägg. Jag föreslår att ni använder den istället för att påtala dylikt i tråden. Ämnet är låst tills vidare.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :