Författare Ämne: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?  (läst 8595 gånger)

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« skrivet: mars 11, 2009, 18:31 »
Ja, finns det någon hemsida, som www.tyda.se, fast för arkeologiska-special-ord? Eller är det bara att bege sig till biblioteket...igen?

Har försökt söka efter liknande frågor men lyckades inget vidare.

Tackar!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2009, 21:47 »
Jag vet inget lexicon, men du kan ju berätta vilka ord det rör sig om, så kanske vi kan hjälpa?

/Micke

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2009, 14:06 »
Ja det kan jag göra, bra idé! Det finns inte någon speciell tråd där man skriver ord man skulle vilja ha en översättning av eller förklaring till? Så skulle jag ju kunna hålla mig till den för lite ordning och redas skull!

ordet: "semi-flexed", i meningen "three semi-flexed burials."

Hade jag haft lite mer kunskap hade jag säkert veta vad det var utan att behöva en översättning, men det skulle vara bra om jag fick förklarat också vad positionen semi-flexed innebär!

Tackar!

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2009, 14:47 »
jag har flera gånger lyckats översätta arkeologiska ord via digitala Fornvännen - bildtexterna har ofta både engelsk och svensk text


Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2009, 14:48 »
A description of the meaning of the word "semi-flexed" can be found in English language here.


Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2009, 15:13 »
Det finns inte någon speciell tråd där man skriver ord man skulle vilja ha en översättning av eller förklaring till? Så skulle jag ju kunna hålla mig till den för lite ordning och redas skull!

Jag tror att det är den här tråden i så fall ;)

Semi-flexed avseer alltså benpositionen för de gravlagda? De har blivit gravlagda med halvböjda knän? Det jag kommer att tänka på är begreppet hocker, men jag vet inte om det stämmer in i den här kontexten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hocker

/Micke

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2009, 20:07 »
Tackar för alla hjälpsamma svar!

arkeologiforum.se = online lexikon för engelska/svenska ord!

Utloggad pentakel

  • Medlem
  • Antal inlägg: 63
SV: Online lexikon engelska/svenska arkeologiska ord?
« Svar #7 skrivet: september 28, 2012, 12:16 »
Med förhoppning om att någon har ett klokt svar; finns det någon etablerad engelsk motsvarighet till begreppet stensträng? Har stött på "stone line" men då i ett helt annat sammanhang:

" Paleolithic assemblages are frequently associated with layers of ‘‘gravel’’ of varying thickness known as ‘stonelines’. Above bedrock and capped by structureless clay, these gravelly formations extend semi-continuously over many hectares across tropical and subtropical regions throughout the world." (Mercader et al 2002)