Författare Ämne: med lustiga små horn!  (läst 53021 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #60 skrivet: april 22, 2009, 09:45 »
ja det är ju lika illa vare sig man övertolkar till det ena eller till det andra och speciellt om man gör det med drivkraften att "rätta in sig i leden..."
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: med lustiga små horn!
« Svar #61 skrivet: april 22, 2009, 18:26 »
Att skylla på journalister är lite lågt, det är inte skvallerpressen det handlar om. De återger nog efter bästa förmåga och du kan som villkor för intervjun begära att få ta del och korrigera innan pressarna startar. Det är knappast journalisten som vinkalt historien för att sälja lösnummer.
Min erfarenhet av journalister är att det aldrig klarar av att följa ett nyanserat arkeologiskt resonemang, utan snappar upp nått och sedan skriver något efter eget huvud, som kan eller inte kan ha något med det man faktiskt sagt. Om någon säger: "en av våra teorier är att det kan ha varit en kultplats" så är det mycket sannolikt att det kommer sluta som "det har varit en kultplats" i tidningen.

/Micke

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #62 skrivet: april 23, 2009, 07:32 »
Problemet med journalisterna som skriver om arkeologiska ting är att de inte är ett dugg intresserade av ämnet. Ofta blir det totalt fel när artikeln väl trycks eftersom journalisten inte har lyssnat. Guidade runt en journalist från en skånsk morgontidning en dag och gjorde mitt bästa för att få henne intresserad. Dagen efter var det massor av fel i artikeln, bland annat hade hon skrivit fel ort och fel namn...Vi blev inte glada... :-[

/Åsa.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #63 skrivet: april 23, 2009, 07:45 »
För att gå tillbaka till det här med horn på hjälmen...

Har man hittat några "gudabilder" där Oden, Tor eller någon av de andra har horn på hjälmen? De jag har sett har antingen varit utan hjälm eller så har de inte haft horn.

Anledningen till att jag undrar är att om asagudarna hade horn på hjälmen, dvs. om det ingick i vikingarnas föreställningsbild av gudarna, borde det då inte ha funnits vikingahjälmar med horn? Eller var det så att vikingarna inte vågade stöta sig med gudarna och därför bar hornlösa hjälmar? För att visa att de inte var jämställda med gudarna.

Och vem i samhället skulle ha burit hjälmar med horn? Var det hövdingarna, de rika i samhället eller alla? Den allmänna föreställningen är att alla gick omkring med sitt eget dryckshorn i bältet, men jag kan tänka mig att horn var dyrt och att de flesta hade ett träkärl (typ en kåsa) i bältet istället.

Bara lite funderingar så här på morgonkvisten...

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: med lustiga små horn!
« Svar #64 skrivet: april 23, 2009, 08:26 »
... men jag kan tänka mig att horn var dyrt och att de flesta hade ett träkärl (typ en kåsa) i bältet istället.

Liten sidofråga: Varför skulle horn varit speciellt dyrt i det nötkreatur-skötande samhället under vikingatiden?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #65 skrivet: april 23, 2009, 08:27 »
Jo journalister lämnar en del att önska, jag vet det allt för väl av egen erfarenhet. Samtidigt vet jag också att man har möjlighet att begära att få läsa innan det sätts i tryck så att man får en chans att rätta till. Kontakter med media är också en konst!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #66 skrivet: april 23, 2009, 08:38 »
Du har en poäng där Mats, helt klart.

Vid osbergskeppet fann man begravda oxhuvuden, och på textilerna finns dom avbildade också. Där finns ju också den omdiskuterade killen med hornhjälm. Så där kan man ju se en koppling mellan hornhjälm och oxhuvuden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #67 skrivet: april 23, 2009, 08:54 »
Det är ju inte säkert att alla hade nötkreatur med horn.

Att jag skrev att det kanske var för dyrt med horn för vissa är bara en teori jag har. Det fanns fattiga i samhället redan då och kunde man inte själv "tillverka" ett dryckeshorn så kan jag tänka mig att man inte heller hade råd att skaffa en hjälm. Och vad skulle föresten lantbrukande vikingar med en hjälm till? Var det inte enbart för dem som var med på vikingatågen och för dem som försvarade kungen och landet i trelleborgarna?

Sen är det så att man tillverkade massor med andra saker av hornen, som armband, ringar, halssmycke, örslevar m.m.

De begravda i Osebergsskeppet kom från samhällets övre skikt (en teori är att det var drottning Åsa och hennes tjänare), de hade råd med hjälmar och med horn! ;D

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #68 skrivet: april 23, 2009, 09:57 »
Även om en del skulle råka ha hornlösa kreatur så är jag övertygad om att hjälmen var en dyrare historia.

Under tidig medeltid var det både varje mans rätt och skyldighet at ha vapen, man kan ju förmoda att detta var fallet även tidigare då var och en nog i hög grad fick svara för sin egen säkerhet. Hjälmar är nog en fullt möjlig komplettering till beväpningen.


Det kan väl mycket väl vara så att OM man hade horn på hjälmarna så var det något som var förbehållet en viss klass eller så var det förbehålelt en viss situation.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: med lustiga små horn!
« Svar #69 skrivet: april 24, 2009, 07:25 »
Visst var hjälmen en dyrare historia såvida det inte fanns en smed på gården som kunde tillverka en. Eller så fanns det en hjälm som gick i arv.

Jag vet faktiskt inte om det fanns en fullt utrustad krigare på varje gård som på medeltiden, men det är en intressant teori.

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: med lustiga små horn!
« Svar #70 skrivet: april 24, 2009, 08:37 »
Jag vet faktiskt inte om det fanns en fullt utrustad krigare på varje gård som på medeltiden, men det är en intressant teori.

I så fall är det ingenting som avspeglas i fyndmaterialet på "vanliga" gårdsgravfält, i alla fall inte t.ex. i norra Spånga (Järvafältet) enligt Anita Biuw's genomgång av miljonprogrammets alla utgrävningar, ett stort antal gravfält grävdes ju ut där under 1960-70-talen. Inte mycket av krigsutrustningar där.
I Bromma har ett svärd och en pilspets hittats, men det är också allt vad jag vet i den (gravfältstäta och hårt exploaterade) socknen.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #71 skrivet: april 24, 2009, 08:59 »
Vilket jag då spontant skulle tolka som att man helt enkelt inte begravts med sina vapen. Kanske gick både yxa och hjälm i arv till nästa generation så att dom också skulle kunna försvara gården om det behövdes. Så i tider av ofred har man lyft ner farfars yxa från väggen och berättat för familjen att "den yxan, den var faktiskt i england...."
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: med lustiga små horn!
« Svar #72 skrivet: april 24, 2009, 10:18 »
Vilket jag då spontant skulle tolka som att man helt enkelt inte begravts med sina vapen. Kanske gick både yxa och hjälm i arv till nästa generation så att dom också skulle kunna försvara gården om det behövdes. Så i tider av ofred har man lyft ner farfars yxa från väggen och berättat för familjen att "den yxan, den var faktiskt i england...."

Betänker man teorin om att aska från döda smiddes in i vapen för att ge dem kraft så är din tanke än mer trovärdig. Alla namngivna vapen är, i alla fall för mig, ett väldigt starkt tecken på detta. Borde väl kunna gälla för såväl svärd, spjut som (skräck)hjälm..?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #73 skrivet: april 24, 2009, 10:27 »
Jag har kikat lite extra på hornhjälmade figurer i skandinaver under järnålder/vikingatid.
Det finns en återkommande figur som lyfter ett svärd och ett kryss.
Hornen kan se väldigt olika ut, en del ser ut som kohorn en del slutar i fågelhuvuden.
Är det någon här som vet vad det där krysset ska föreställa?
I Sverige verkar det som man är inne på att kalla det för ett stavpar.

Exempelbilden föreställer ett hänge från kungsängen (ekhammar) vikingatid.
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=329814

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: med lustiga små horn!
« Svar #74 skrivet: april 24, 2009, 10:28 »
Har ni noterat att svärd, spjut, yxor och andra vapen lades ner i skandinaviska vapengravar men inte hjälmarna (med ett enda lysande undantag nämligen Gjermundbohjälmen).

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: med lustiga små horn!
« Svar #75 skrivet: april 24, 2009, 10:31 »
Exempelbilden föreställer ett hänge från kungsängen (ekhammar) vikingatid.
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=329814

Kan inte vara annat än en ceremonihjälm.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: med lustiga små horn!
« Svar #76 skrivet: april 24, 2009, 10:48 »
kan mycket väl vara en ceremonihjälm, om det är det så har den iallafall horn, vilket var huvudfrågan.

Jag tycker dock man ska fundera på om det horn eller om det är en lite konstnärlig hänganordning.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #77 skrivet: april 24, 2009, 10:52 »
Jovisst, grabbar kan den ha använts till ceremoni om den har existerat i verkligheten.
Men det jag undrar över är vad krysset föreställer.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: med lustiga små horn!
« Svar #78 skrivet: april 24, 2009, 13:02 »
Jovisst, grabbar kan den ha använts till ceremoni om den har existerat i verkligheten.
Men det jag undrar över är vad krysset föreställer.

Krysset är i vissa fall längre = spjut. Men korta finns och tolkas väl som runstavar/sejdstavar.

Vad hjälmen beträffar så är det vanligen två fågel/korpnäbbar som möts - så att denna/dessa figurer är ceremoniella är nog tämligen säkert.

Man tolkar väl detta som en vapendansare - något som tydligen skall ha uppvisats av våra förfäder nere i miklagård. Ibn Fadlan nämner väl också dessa danser..?

Man har tolkningen om att det handlar om att stärka vapen, men jag läste även någon teori om att svärden är lindade med så kallade fredsband och att handens grepp påvisar att det handlar om en "fredsinvit", typ...

http://www.ukforsk.se/Oden_v%E4v174.JPG

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: med lustiga små horn!
« Svar #79 skrivet: april 24, 2009, 19:34 »
Jovisst, grabbar kan den ha använts till ceremoni om den har existerat i verkligheten.
Men det jag undrar över är vad krysset föreställer.

Krysset är i vissa fall längre = spjut. Men korta finns och tolkas väl som runstavar/sejdstavar.

Den förklaringen har jag sett, men den köper jag inte alls.
Om vi kikar på mynt nr. 3 här:

http://img.kb.dk/tidsskriftdk/gif/hto/hto_12rk_0003-IMG/hto_12rk_0003_0521_1.jpg

så ser vi figuren igen. Han håller ett spjut i höger hand och ett kryss i vänster.
Att det skulle röra sig om spjut kan vi utesluta. Runstavar verkar inte troligt.

Fram för fler förslag!!