Författare Ämne: Kristian Berg lämnar Historiska  (läst 4111 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Martin

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
    • http://www.arkeologikontakt.com
Re: Kristian Berg lämnar Historiska
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2005, 23:02 »
Tveksam till att det kommer ha någon större betydelse för utvecklingen. Som jag förstått saken så kommer den nya chefen utses från kulturdepartementet han med. Och att Kristian säger att han avgår tidigare dels för att nästa chef ska kunna skolas in rätt visar ju rätt tydligt hur det förhåller sig...
Dock kan vissa onödiga spänningar lösas upp.
tockholms universitet

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Kristian Berg lämnar Historiska
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2005, 11:03 »
Efter fyra år som arkeolog/projektledare på Historiska museet har jag fått ganska mycket insyn i verksamheten. Kan ju passa på att nämna några ord i det här sammanhanget om det som sällan kommer fram om Kristian Berg som chef på SHM.

Till att börja med så har han ett enormt engagemang i frågor som rör rätten till vårt kulturarv. Strategin att placera SHM i sin samtid gäller inte bara utställningarna utan även för organisationsstruktur och förmedlingsformer. Numera inriktar sig SHM på nationell förmedling via webb och genom mediaformer, förutom den traditionella utställningsformen vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning.

Han är trevlig, uppmuntrande och intresserad, och lyssnar innan han dömer. Han har en förmåga att fatta beslut på kort tid efter en föredragning, och att dessutom fatta rätt beslut (utan att som många andra begära mer material eller att välja att avvakta). Detta innebär att man får ett högt tempo och hög aktivitetsgrad. Det är många projekt på SHM som initierats av Kristian själv. SHM är idag en arbetsplats där mycket händer inom områden som IT och kulturdebatt, min uppfattning är att detta också är hans avsikt. Jag tror att Kristian har varit en av de bästa höga cheferna jag haft, oavsett hans kulturpolitiska inriktning.

Till syvende och sist är det nog bara svagheten i kopplingarna mellan den moderna konst som visas på SHM och samlingarna/utställningarna som jag tycker att Kristian Berg förtjänar kritik för, möjligen tillsammans med frånvaron av profan medeltidsutställning på SHM.

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kristian Berg lämnar Historiska
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2005, 10:41 »
Det ska bli mycket intressant att se vem som efterträder Berg. Hans motståndare kanske inte skall fira innan detta är klart? SHM kan gå från "askan in i elden". :roll:  
/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :