Författare Ämne: Illerupsfyndet & den danska (och skånska?) järnåldershären  (läst 2437 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Illerupsfyndet & den danska (och skånska?) järnåldershären
« skrivet: februari 02, 2010, 11:15 »
Vi kan läsa om tolkningar av Illerupsfynden A (200-500 f Kr) och vad man anser att fynden kan berätta om den germanska hären under järnåldern, se
Sejrens triumf : Norden i skyggen af det romerske imperium / [redaktion: Lars Jørgensen, Birger Storgaard & Lone Gebauer Thomsen] Nationalmuseet
2003 sid 312-314:
Man hittade utrustning till:
fem härförare: " med svaerd, baelter og rideutstyr med beslag av forgylt sölv"
40 officerare: "med svaerd, baelter og rideutstyr med beslag av primaert bronze"
300 meniga/infanterister, "med jaevn våbenutstyr, isaer spyd/lanse/skjold med beslag av primaert jern"
En rimlig gissning vore att ungefär så har det sett ut i Skåne pckså på järnåldern, åtta officerare och 60 infanterister per härförare. 

Se även:
http://www.moesmus.dk/page.asp?sideid=243&zcs=4

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Illerupsfyndet & den danska (och skånska?) järnåldershären
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2010, 12:04 »
En naturlig gruppbildning brukar ju sägas bestå av 7-8 personer. Vad det beror på vet jag inte men inom ledarskap är det ett mer eller mindre accepterat faktum.  Proportionerna verkar ju stämma även i detta fall. Om det gör tolkningen rimlig vet jag inte men lite stöd för den ger det väl ändå.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"