Författare Ämne: torparkeolog  (läst 5397 gånger)

Utloggad Ylva

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
torparkeolog
« skrivet: mars 03, 2005, 22:05 »
Har själv varit med och grävt ut ett hus från 1800-talets mitt som brann ner. Nu i efterhand när man fått distans till det hela måste jag säga att visserligen var det mycket intressant att gräva ngt "annorlunda" men informationen vi fick vet jag inte om riktigt kan vara värd den tid och pengaresurs som togs. Jag tror man måste ställa sig fråga huruvida informatinen man får genom en sådan grävning verkligen ger det man är ute efter iom att denna typ av "tid" finns relativt dokumenterad. Diskussion kanske?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
torparkeolog
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2005, 00:04 »
Du har en poäng. Man får ställa sig frågan vad man kan tänkas hitta som kan svara på frågor som inte går att svara på med andra metoder som t ex arkivstudier. Dock kan man nog komma närmare det dagliga livet på torpet ifråga genom att undersöka avfallshögar och torplämningar som inte går att utläsa med historiska metoder. Vidare borde man kunna göra jämförelser med etnologiska nedteckningar.

Som exempel har jag t ex varit med och grävt ett glasbruk från 1600-talet på Bryggholmen utanför Enköping där några av frågeställningarna var att mer exakt datera verksamheten samt försöka utröna mer om glashantverk under den perioden. Då är arkeologiska metoder att föredra.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
torparkeolog
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2005, 00:29 »
Jag håller med Gorm. Det viktiga vid alla grävningar men kanske speciellt när det rör sig om lämningar från tid som ligger nära vår egen är att man har bra frågeställningar. I vissa områden av landet kan sådan undersökningar som en torpgrund från 1800-talet vara nära inpå värdelösa beroende på att man har mycket information, medan man i andra delar av landet kan få mycket ny information.

Nyttjar man den laborativa arkeologin och osteolgin kan lämningar av typ torp ofta ge väldigt mycket. Man kan finna spår efter hur stor djurhållning man hade, när under året man slaktade vilka djur, vilka djur man valde att slakta ut och genom att studera djurens storlek i förhållande till dagens kan man få en uppfattning om hur ekonomin sett ut.  Man kan också titta på hur snabbt djuren växt, om de har stessmärken på benen om de lidit av sjukdommar eller undernäring etc. Med den labortaiva arkeologins hjälp kan man finna spår av hur marken marken brukats och nyttjats, vilka binärningar vid sidan av jordbruket man haft och om man som Gorm säger jämför detta med etnologiska och historiska källor kan man berätta den "stora" historien om det lilla samhället.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad miandmo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
torparkeolog
« Svar #3 skrivet: april 07, 2005, 20:36 »
Jag tror att alla resultat inomtorparkeologin beror på frågeställningarna - precis som inom den traditionella arkeologin. Jag tror helt klart att man kan få fram resultat som inte går att få fram genom arkivstudier.

Ha i åtanke att både skattelängder, husförhörslängder, geometriska jordeböcker etc hade ett syfte - och inte var det att sakligt och detaljerat skildra allmogens vardagliga liv... Istället tror jag att en hel del "felkällor" skulle kunna upptäckas i det arkivmaterial som idag finns tillgängligt.

Om vi istället ser till etnologiska uppteckningar och reseberättelser, hade även dessa ett specifikt syfte. Man ska även tänka på att ofta är dessa beskrivningar mycket subjektiva.

Jag tror på den historiska arkeologin och det komplemet som den kan ge till de traditionella historiska arkivstudierna. Se bara på Rathjes projekt i landet på andra sidan Atlanten...

Ps. Är det förresten någon som har något bra litteraturtips om torp och byggtekniker av dessa?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
torparkeolog
« Svar #4 skrivet: april 08, 2005, 09:44 »
Frågan är hur omfattande undersökningar som måste genomföras för att kunna få fram dessa resultat som du efterlyser. Risken finns att det tar både för lång tid och troligtvis bli på tok för dyrt. Som du säger så är frågeställningen av yttersta vikt i dessa fall, man får akta sig så att ma inte bara gräver för grävandets skull.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :