Författare Ämne: Dags för uppror!  (läst 4282 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Dags för uppror!
« skrivet: februari 23, 2009, 08:44 »
Fick morgonteet i halsen när jag läste Sydsvenskan i morse. Statens fastighetsverk ska sälja drygt 500 fastigheter i Sverige "som inte längre behövs för att berätta Sveriges historia". Ett trettiotal av dessa ligger i Skåne. Nej, det säger sig självt att följande fastigheter inte har med Sveriges historia att göra, de byggdes ju som viktiga danska byggnader:

Malmöhus, dansk riksborg med anor från Erik av Pommerns tid, nordens äldsta reässansslott och bl.a. Nordens äldsta bevarade kanontorn.

Landskrona Citadell, danskt riksslott från 1549.

Dalby kungsgård, ett av Danmarks äldsta klosterområden tillsammans med grannen Dalby kyrka, en av Nordens äldst kyrkor.

Historiska museet i Lund: ett av Skandinaviens äldsta museer.

Uranienborg kungsgård på Ven med rester efter ett av världens första astronomiska observatorier från 1500-talet.

Pengar ska i stället gå till bl.a. upprusta Kvidingemonumentet i norra Skåne!!!! Detta är ett av de fulaste monument som skapats i Sverige och rest på den plats där den svenske tronföljaren Karl August dog av hjärtslag ca 1810 efter ett lättjefullt leverne. Hur står sig denna löjliga händelse i paritet med ovannämnda exempel på viktig rikshistoria?

Som skåning är jag urförbannad. Jag antar att det finns fler runt omkring i Sverige som nu ser sin historia bortförklarad av några tossiga byråkrater i Stockholm. Det är dags att öppna krigshandlingar mot alla dessa obildade byråkrater som överallt vill förringa vårt kulturarv. Engelbrekt lyckades på 1400-talet knäcka maktens vansinne. Var ska vi starta det nya upproret! Vem ska bli vår nye Engelbrekt?

Se artikel här:
http://sydsvenskan.se/skane/article415346/Slott-och-ruiner-snart-till-salu.html

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Dags för uppror!
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2009, 09:10 »
Har du läst rapporten, Sven? Av 550 fastigheter rekommenderas 50 att säljas varav 8 i Skåne. Ingen av de fastigheter du nämner vid namn är med på listan över fastigheter som rekommenderas att säljas.

Rapporten finns här:
http://www.sfv.se/cms/sfv/aktuellt/regeringsuppdrag_fastighetsinnehav/kulturfastighetsutredningen.html

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Dags för uppror!
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2009, 09:29 »
Va bra! Då slipper vi utse någon modern Engelbrekt! Alltid något glädjeämne så här på måndagsmorgonen. ;D

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dags för uppror!
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2009, 10:00 »
Nja... Det finns nog en hel del här som kommer att väcka diskussion. T ex att Johannisborgs slottsruin eller Dalarö skans inte längre platsar i det svenska kulturarvet.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Dags för uppror!
« Svar #4 skrivet: december 15, 2009, 11:12 »
Redan min morfar brukade säga att det behövdes en ny Engelbrekt här i landet. Fast jag skulle nog hellre ha en Karl Knutsson Bonde. ::)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Dags för uppror!
« Svar #5 skrivet: december 17, 2009, 13:41 »
Fast Skåne hade väl egna upprorsmän?