Författare Ämne: Stenar  (läst 15722 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stenar
« Svar #20 skrivet: februari 26, 2009, 12:35 »
Hittade en välgjord sida med en fin bild på ett femstenarör.

http://www.skogsfrun.se/dokument/femstena.htm

/Mats

Utloggad largo

• Stammis
  • Antal inlägg: 101
« Svar #21 skrivet: februari 26, 2009, 15:54 »
I mina hemtrakter, runt Falu Gruva, finns på de mest osannolika platser rösen/resta stenar, som markerar den så kallade fredsmilen.

http://www.dalarnasmuseum.se/arkeologi/aktuellt/fredsmil/arkfredsmil.html

Men, det var inte det jag tänkte skriva om.
När man stöter på misstänkta formationer i skog och mark, kan det finnas skäl att kolla lantmäteriets hemsida - Historiska kartor.
Här finns lantmäterikartor, som i många fall kan visa var rå-rösen eller rå-stenar varit resta. Dessa finns i många fall kvar i naturen, även om nutida rågångar inte alls går över området.

En annan, modern företeelse, som lurat mig några gånger, är att finna en cirkelrund stensättning med ungefär en meters diameter, prydligt lagd.
Det tog mig lite tankemöda, att inse att detta var resterna av borttagna kraftledningar alternativt telefonledningar av äldre modell. Alltså där en kraftig trästolpe varit rest, och som tagits bort under de senaste 20-30 åren.
Dessa stolpar har ofta haft stenskoning, och när stolpen rycks upp, bildas en nästan perfekt stenring.
I dessa dagar, då alltmer av el- och telenätet gravs ner, tas många gamla ledningsgator bort, och vi som vandrar i skog och mark kommer att finna otaliga "fornminnen".

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #22 skrivet: februari 26, 2009, 18:03 »
I mina hemtrakter, Marks kommun i södra delen av det som en gång kallades Älvsborgs län, finns flera välbevarade femstenarör. Stenen i mitten brukar ofta kallas hjärtsten och de omkringliggande för löpare.

Det var roligt att höra Jerrark! Jag undrade just om någon sett ett sådant här femstenarör, alla kan ju inte ha försvunnit. Vet du om de är registrerade som fornlämningar i Marks kommun? (Mottar gärna ledtråd till RAÄ-nummer e.d.). Om inte så borde de bli det tycker jag, eftersom de tydligen inte är så frekventa.

/Mats

Ett par är registrerade i fornminnesregistret och ett par registrerades av Skog och Historia åren 2004-2006.
Ett fint exempel på femstenarör är Korshall (Berghem 90:1) som står på ett ställe där tre socknar gränsar till varandra. Monumentet består av 5 resta hällformade stenar, 1 - 1,13 m h, 0,6  - 1m br och 0,1 - 0,25 m tj.
Märket är klassat som övrig kulturhistorisk lämning.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #23 skrivet: februari 26, 2009, 18:31 »
Tack!
Låter ju som ett snyggt monument. Syns ju i Fornsök också att det ligger där tre gränser strålar samman. Har du vägarna förbi där någon gång med en kamera, så...  ;)

/Mats

Utloggad stigman

• Stammis
  • Antal inlägg: 123
« Svar #24 skrivet: februari 28, 2009, 20:06 »
Noel Broadbent berättade för ca 20 år sen om datering av tomtningar vid norrlandskusten.
stensamlingens ålder kunde mätas med lavstorleken som jämfördes med gravstenar, smith-hammare mätte vittringen och så landhöjningen.

Utloggad Traslisa

• Novis
  • Antal inlägg: 16
« Svar #25 skrivet: mars 07, 2009, 11:22 »
Här o var ser jag stenar som ser ut som uthuggna stolar som den till vänster på bilden. Jag o sonen brukar kalla dom här för grisen o sälen för de är så djurlik.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #26 skrivet: mars 09, 2009, 09:12 »
Du hittar så mycket stenar, Traslisa! Jag anar en hemlig böjelse  :lol:
Som jag sagt tidigare så kan flyttblock hamna i de mest lustiga positioner. Vill du se extrema exempel, som är lite kontroversiella (huruvida de är naturligt bildade eller människoskapade fornminnen) så kan du kika i diskussionerna som varit om "uppallade" stenar:

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1891.0.html
samt
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2381.0.html

I ditt fall här tror jag på en naturbildning, men kul ändå. Jag har tänkt någon gång att jag ska göra ett experiment (när ingen ser på, så att man inte blir tagen till hospitalet) att jag ska ta en massa småsten av olika storlekar och slänga upp dem i luften och studera hur de sen hamnar på ett slätt underlag. Vad månne man inte hitta för underliga kombinationer då! Ett annat experiment jag tänkt är mer avancerat men kräver en massa sand + sten + trädgårdsslang i ett försök att få fram "uppallade" stenar.

Med detta sagt tycker jag det är kul även med naturliga stenformationer. Kikar gärna omkring bland stora flyttblockskomplex och häftiga De Geer-moräner.

/Mats

Utloggad Traslisa

• Novis
  • Antal inlägg: 16
« Svar #27 skrivet: mars 09, 2009, 17:14 »
Ja ni får väl kalla mig Stenlisa istället  ;)

Vet inte vad som fått mig att intressera mig för stenar? Kanske att här finns så mycket av dom. Det ser nästan ut att ha varit ett dagbrott här för länge sedan, men allt är täckt av ett härligt lager vit och grön mossa, knotiga tallar och granar vars grenar växer nedåt och bildar perfekta kojor åt barnen. Vackert verkligen!