I mina hemtrakter, runt Falu Gruva, finns på de mest osannolika platser rösen/resta stenar, som markerar den så kallade fredsmilen.
http://www.dalarnasmuseum.se/arkeologi/aktuellt/fredsmil/arkfredsmil.htmlMen, det var inte det jag tänkte skriva om.
När man stöter på misstänkta formationer i skog och mark, kan det finnas skäl att kolla lantmäteriets hemsida - Historiska kartor.
Här finns lantmäterikartor, som i många fall kan visa var rå-rösen eller rå-stenar varit resta. Dessa finns i många fall kvar i naturen, även om nutida rågångar inte alls går över området.
En annan, modern företeelse, som lurat mig några gånger, är att finna en cirkelrund stensättning med ungefär en meters diameter, prydligt lagd.
Det tog mig lite tankemöda, att inse att detta var resterna av borttagna kraftledningar alternativt telefonledningar av äldre modell. Alltså där en kraftig trästolpe varit rest, och som tagits bort under de senaste 20-30 åren.
Dessa stolpar har ofta haft stenskoning, och när stolpen rycks upp, bildas en nästan perfekt stenring.
I dessa dagar, då alltmer av el- och telenätet gravs ner, tas många gamla ledningsgator bort, och vi som vandrar i skog och mark kommer att finna otaliga "fornminnen".