Författare Ämne: Jag har två frågor till er här på forumet.  (läst 8290 gånger)

Utloggad Klintan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Jag har två frågor till er här på forumet.
« skrivet: november 19, 2004, 11:54 »
Håller DU på med "Historiskt återkapande - Levande historia" och i så fall vad?

Vad tycker du som INTE sysslar med detta om dem som gör det? Detta ur en arkeologs synvinkel. Dvs förleder vi allmänheten när vi (mycket generaliserat) visar upp oss i inte helt belagda utrustningar och uttalar oss om saker vi inte kan. eller kan det vara av godo att väcka ett historiskt intresse som sedan kan utveckas?

/Anders, Medeltidsmupp, vikingamupp och lajvmupp.

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #1 skrivet: november 19, 2004, 13:24 »
Jag ägnar mig åt både "reenactment" och levande rollspel, men skiljer dom i hög grad åt. I återskapandet sätter jag korrekthet och källor väldigt högt, i levande rollspel är det helt ointressant (för mig).

Jag tror inte att potentialen ligger i uppvisandet av t ex föreningar som pysslar med levande historia, utan i det egna intresset, inspirationen för andra att själva sy, forska och återskapa. Museer och andra kulturinstitutioner bör vara mycket försiktigare än vad de är när det gäller att använda sig av historieåterskapare eftersom det är relativt stora kvalitetsskillnader. Tyvärr tror jag att många inom kulturmiljösektorn idag inte kan se skillnaden, eller ens förstå skillnaden.

/H

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #2 skrivet: november 19, 2004, 19:55 »
Tja, det är ju bra med levande historia på platser som Birka som egentligen inte består av mer än ett betesfällt, en fornborg och ett STORT gravfält! :) Det tillför ju en hel del och gör forntiden mer tillgänglig för gemene man. Hur historiskt korrekta de är ska jag dock låta vara osagt men det är kanske en avvägning man går göra?

Ibland kan dock intresset gå över styr, som när vissa ser ner på andra för att de syr med SYMASKIN, hemska tanke.  :wink: Vidare är det aldrig fel med att ha lite koll, som att t ex veta om kopian av ett passglas man säljer är från 1500- eller från 1600-talet. :)

Kan vidare tillägga att jag inte pysslar med historiskt återskapande själv men är mycket nyfiken på att testa det någon gång. Vart skall man börja? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #3 skrivet: november 21, 2004, 14:25 »
Historiskt återskapande ligger sannerligen i tiden och är väl egentligen inget felaktigt. Däremot kanske man ska vara medveten om att historiskt återskapande kan framställa forna tider på ett förenklat sett. Min c-uppsats, som jag just nu skriver, handlar delvis om detta och om hur framställningen skiljs åt beroende på vem gestaltaren är. De ideella krafter som ägnar sig åt att levandegöra historien gör detta utan vinstsyfte och med intresset i fokus. Detta har jag inget att invända mot. Däremot finns det ett antal platser i vårt land, vikingabyar tex, som har ett vinstsyfte och när drivkraften är ekonomisk och inte med bildningen i fokus blir framställningen en annan. Det spektakulära betonas, det häftiga, det förenklade... Om detta får stå emotsagt finns det risk att dessa platser ger allmänheten en förvrängd bild av forna dagar, formad efter det vi tycker är häftigt idag. Att tjäna pengar på människors intresse för arkeologi är också en fråga som bör diskuteras...

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #4 skrivet: december 02, 2004, 11:29 »
Jag kanske lät fördömade i mitt förra inlägg, det var i sådana fall inte meningen. Levande historia har jag inget som helst emot, har inte deltagit i något själv men ställer mig inte heller avvisande. Vad jag däremot tycker är viktigt är att de som besöker arrangemang etc. får kunskap om att det är en slags teater och inte belagda fakta som framförs. Om detta inte sker finns en risk att allmänheten får en felaktig syn på forna tider, kanske allför generaliserande och svart-vit. Men som sagt, om ni som håller på med levande historia upplyser om att det är er egen gestaltning så är levande historia bara bra och något som gör att allmänheten kan få upp ögonen för arkeologi!

Utloggad williamdegrey

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • http://www.skaftekarr.se
Re: Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2005, 10:34 »
Citat från: "Klintan"
Håller DU på med "Historiskt återkapande - Levande historia" och i så fall vad?

Vad tycker du som INTE sysslar med detta om dem som gör det? Detta ur en arkeologs synvinkel. Dvs förleder vi allmänheten när vi (mycket generaliserat) visar upp oss i inte helt belagda utrustningar och uttalar oss om saker vi inte kan. eller kan det vara av godo att väcka ett historiskt intresse som sedan kan utveckas?

/Anders, Medeltidsmupp, vikingamupp och lajvmupp.


Japp, är med i en medeltidsförening här i Kalmar. Sedan arbetar jag på en järnåldersgård på norra Öland, där vi försöker rekonstruera en folkvandringstida gård tillsammans med dåtidens landskap.

Tycker som arkeolog själv att det är en svårighet att få en forntidsby att fungera utan att det blir ett jippo av det hela. Själv tycker jag att vi lyckats bra här på Skäftekärr. Som jag ser det är det mycket vunnet om man kan så ett frö till ett genuint historiskt intresse, vilket man kan åstadkomma utan tivolivarning.

Skäftekärr

/Mikael

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #6 skrivet: april 02, 2006, 21:17 »
Läs Bodil Petersson: Föreställningar om det förflutna.
I Roskilde vet man nu en hel del om vikingaskepps tillverkning och handhavande.

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #7 skrivet: april 02, 2006, 22:52 »
För min del så gör jag det för mig själv och för att det är kul och för att kunna ha på något vid något speciellt tillfälle. Dessvärre har jag inte haft tid o slutföra "sy-projektet" än, så det får ta sin tid. Appropå sy... jag kommer att ta till symaskinen för mitt tålamod håller inte om jag ska sy en hel dräkt för hand!   :|  Sen får jag också lära katten att inte gå till attack på brickbandstrådarna! Ack så spännande det där....  :lol:

Utloggad regebro

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Re: Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #8 skrivet: april 09, 2006, 13:10 »
Citat från: "Klintan"
Håller DU på med "Historiskt återkapande - Levande historia" och i så fall vad?

Vad tycker du som INTE sysslar med detta om dem som gör det? Detta ur en arkeologs synvinkel. Dvs förleder vi allmänheten när vi (mycket generaliserat) visar upp oss i inte helt belagda utrustningar och uttalar oss om saker vi inte kan. eller kan det vara av godo att väcka ett historiskt intresse som sedan kan utveckas?

/Anders, Medeltidsmupp, vikingamupp och lajvmupp.

1. Nej. Eller, tja, jag har en medeltidsdräkt som jag tar på mig om jag råkar vara på Gotland under medeltidsveckan, men det räknas inte.
2. Jag är inte arkeolog. Eller historiker. Men jag tycker ni är muppar ändå. Skojiga och sympatiska muppar, som i en del fall faktiskt fyller en funktion i historisk vetenskap, dock. :)

Utloggad Helena Nyberg

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2006, 16:38 »

Att återskapa forntiden är inte alltid så lätt. Det blir lätt generaliseringar, som kan halka långt utanför den vetenskapliga grunden. Men nu är det ju ett faktum att alla månniskor orkar inte ta sig igenom vetenskapsteori, källkritik etc, men ändå är intresserade av historia. Jag brukar skriva historiska rollspel, där jag låter barn, men även ibland vuxna gestalta handlingen. Det här har blivit ett uppskattat sätt att lära sig på. När jag skriver mina rollspel är jag alltid noga med att hålla mig inom ramen för vetenskaplig hederlighet, sedan berättar jag för deltagarna varför man kan tro att människan tex trodde på asagudarna förr i världen. Säljer jag rollspelen finns där en sida där jag hänvisar till de viktigaste källorna, och det här har blivit populärt. De som brukar spela mina rollspel återkommer, och så fort jag hittat något nytt skriver jag ett nytt rollspel. Jag utvecklas, och allmänheten får lära sig något som egentligen tagit mig åratal att tillverka, på ett smidigt sätt, och vill de veta mer, vet de att de får källor av mig.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #10 skrivet: juli 19, 2006, 11:16 »
Intrycken är minst sagt blandade eftersom det är så många olika personer som håller på med detta. På sätt och vis kan man ju också räkna in filmskapare, dokusåpamakare, lajvare, rollspelare och teaterfolk inom kategorin, och det är ju inte sällan som personer ägnar sig åt flera av dessa saker. Syftena med historiska återskapanden är ju också ofta så skiljda att det inte riktigt går att dra några generella slutsatser.
 Jag kan allmänt säga att jag tycker saken som sådan är positiv och intressant. Dock finns det en form av smolk i bägaren och det är personer som ägnar sig åt interaktivt rollspelande i ”vardagen”. D.v.s. de spelare en ”historisk roll” inför alla de möter, oavsett om dessa är med på noterna eller ej. Det är något som jag ofta tyckt ger ett lite fånigt intryck och många kan bli besvärade av det vilket jag förstår. Parallellt med detta har jag ofta tyckt mig ana en viss form av distanslöshet ifråga om vad som är ”historiskt korrekt” hos vissa utövare.
Sammantaget kan jag nog säga att jag har stor respekt för materiella hantverket som ofta håller mycket hög och imponerande kvalitet, men att mitt intryck av det vi kan kalla rollspelandet eller teatern är sämre.

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
SV: Jag har två frågor till er här på forumet.
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2009, 22:32 »
Här var det ett bra tag sen jag var o kollade lite varstans o hittade denna tråd som jag även skrivit i tidigare.... oj vad tiden gått sen dess!

Ja, dessvärre har jag inte ens börjat på någon dräkt och gamla symaskinen gick i paj så en ny är beställd! Får väl se när jag kommer igång igen ;) Efter hand så har jag tänkt sikta in på att sy en vikingadräkt och en medeltidsdräkt (eller flera??). Bra o ha lite av varje!

Däremot har jag börjat med keramik !! Är inne på tredje "terminen" på kvällskurs och denna gång tänkte jag prova tillverka tidstypiska föremål.  ;D

Ha en bra hantverkvår!