Och så stod han då i predikstolen! Ja, inte var det prästen utan Per Karsten. Predikstolen som användes i dag kl. 10 var den som står i kyrksalen på Historiska museet i Lund. Efter ett strålande anförande, skönt befriat från akademiska floskler och sandtorrt innehåll, överlämnade museichefen ordet till invigaren av den nya permanenta utställningen ”Barbaricum”.
En fantastiskt fin utställning, en av de bättre i Norden som behandlar perioden yngre järnålder. Genom en port med den stora järnringen från Uppåkratemplet steg man in i mörkret. På en väldig träpelare mitt i det första rummet hade guldgubbar i stor mängd ”uppklistrats”. Befriande att se dessa lövtunna guldbleck utställda i ett tolkat funktionssammanhang och inte bara utlagda som konsthistoriska frimärken.
Hela Historiska museet i Lund genomgår en radikal förändring. Där jag själv som ung student nervöst satt framför professor Mats P Malmer i hans tjänsterum vid en personlig muntlig tentamen, står i dag en väldig monter med vapenofferfynden från Uppåkratemplet. Inför denna enorma mängd av krökta och deformerade vapen var jag bara tvungen att fråga dagens professor, Lars Larsson, om alla dessa vapen verkligen kommer från Uppåkra. ”Det här är inte allt. Det måste saknas åtskilliga”, blev svaret.
Den nya utställningen baseras på att verkligen visa upp fynd. Mängder med föremål, läckert upplysta och arrangerade möter besökaren. Utställningens rubriktexter är säreget nog på fornnordiska och mängder med fornnordiska citat möter den nyfikne. Dessutom har man producerat en utställningskatalog som verkligen är tilltalande. För en mycket ringa peng kan man tillhandahålla denna grafiska och innehållsmässiga läckerhet.
Verkligen bra jobbat, alla ni engagerade i Lund!
Här hittar du lite mer info om museet:
http://www.luhm.lu.se. Här kommer säkert också mer om utställningen vad det lider.