Författare Ämne: Omdömen av arkeologiska museer och utställningar  (läst 17774 gånger)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Omdömen av arkeologiska museer och utställningar
« Svar #20 skrivet: februari 21, 2007, 10:25 »
...fullt med medeltida fömål sorterade i olika kategorier samt en dator där man kan läsa mer om föremålen i alla utställningens montrar. Fler datorer finns i ett rum i utställningens slut, förmålslistor vid montrarana saknas.
Menar du att det vid själva föremålet i montern inte ens fanns ett namn på föremålet utan bara ett nummer? Låter lite väl avskalat i så fall. Datorer i alla ära.

/Mats

Utloggad Návdi

• Veteran
  • Antal inlägg: 587
« Svar #21 skrivet: februari 21, 2007, 13:27 »
Kul att det kom så bra tips på museer i denna avsomnade tråd!

Om man ska framhålla sina mest positiva musei-upplevelser så skulle jag vilja säga: Ajtte Samemuseum i Jokkmokk. Ett klockrent museum! En manifestation över människans fantastiska förmåga att fixa och ordna för sig och på det sättet klara de tuffaste miljöer. Mycket lärorikt och en bra kombination av fakta och "flum" - ja, ni förstår. Bara att studera i en liten monter alla procedurer man hade för att bereda sitt skohö för att hålla fötterna torra och varma under den långa vintern är helt fantastiskt. Ett besök på detta museum kan förändra attityder, menar jag, och man inser att frågan om samernas rättigheter och etniska förhållanden inte riktigt kan förstås till fullo här nerifrån ett Stockholmsperspektiv.

Fem stenyxor av juryn.
/Mats

Tack för det inlägget, Mats !
Jag har redan under "Stenålder - Vem var först?" rekommenderat ett sommarbesök i Varanger, Varanger Samiske Museum och Ceavccágeađgi/Mortensnes (på vintern är det kallt och snöstormar och allt är täckt av is och snö...), där man kan följa bosättningen från 12000 år tillbaka och ner mot "fjæra" till vår tid.
Den som tar en tur till Finnmark bör förstås också besöka Áldá/Alta museum och hällristningarna i  Jiepmaluokta / "Hjemmeluft" (Jiepmaluokta betyder Sälungebukten, "Hjemmeluft" är bara en norsk "översättning" som går på ljudlikhet och betyder ingenting, på engelska har det blivit till "Homeair" !).
De äldsta hällristningarna är troligen ca 8000 år gamla. Ta god tid på er. Det finns mycket att se och begrunda. Det samiska muséet i Kárášjohka/Karasjok har omfattande samlingar och är absolut värt ett besök. Jag garanterar att den som följer mitt råd kommer att få en upplevelse...
Ett besök i Várjjat/Varanger och Áldá/Alta borde vara obligatoriskt för alla arkeologer och historiker...
Návdi

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #22 skrivet: februari 21, 2007, 15:58 »
Ett av mina favoritmuseer är Silvermuseet i Arjeplog. Trevligt litet museum som lyfter fram föremål. Dessvärre är jag väl medveten om att grundaren, provinsialläkaren Einar Wallqvist, ibland med rätt buffliga metoder såg till att få de föremål han ville ha i betalning för utförda tjänster. Inte minst gäller det föremål av samisk härkomst.... Har hört av äldre lokalbefolkning att de var tacksamma när de kunde få annan medicinsk hjälp, för då slapp de att Wallqvist skrev en roman om deras krämpor  ;D

I ett rum finns en mindre arkeologisk utställning med bland annat en trevlig tidsaxel med tillhörande föremål. Rätt basic, men snyggt och informativt gjord.

Senast jag var där hade de kvar det fina bildspelet de lät komponera för ett par år sedan om trakten kring Arjeplog. Måste varit ett av de sista diabildspelen som gjorts. Två år senare så skulle de gjort samma sak digitalt till en lägre kostnad skulle jag tro..... Minns jag rätt ligger delar av bildspelet ute på museets hemsida, http://www.silvermuseet.arjeplog.se/
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Ellen

• Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
« Svar #23 skrivet: februari 21, 2007, 22:55 »

Menar du att det vid själva föremålet i montern inte ens fanns ett namn på föremålet utan bara ett nummer? Låter lite väl avskalat i så fall. Datorer i alla ära.

/Mats

Ja det är just så jag menar, det finns informations skyltar till alla montrar samt en huvudskylt för varje rum. Skyltarna berättar om de tema som föremålen i en viss monter representerar och beskriver dem ibland men det finns ingen lista där varje enskilt föremål namnges. Detta innebar exempelvis att jag vid mina två första besök inte förstod att en liten hög ben i en monter på temat folktro faktiskt var kvarlevor från ett spädbarn och därmed borde tas med i min uppsats.

I fyndrummet tycker jag dock inte att det stör så mycket, jag har för mig att vaje föremålskategori har en beskrivande rubrik och datorn finns lättilgänglig, fast det kan ju klart bli jobbigt om det är mycket folk.

Jag tror faktiskt aldrig jag besökt ett museum där man riktigt lyckats med sina försök att ersätta fyndlistor med datorer, världskulturmuseet i Göteborg har gjort ett mer genomarbetat försök där vissa skyltar helt ersatts med tuchscrens placerade direkt vid montrarna, men vid mitt besök där var vissa länkar felaktiga och informationen var lite väl fåordig, ofta fick man bara namn och inte funktion för alla dom spännande saker som visades.

Om man inte vill ha föremålslistor av estetiska själ eller för att man tror att dom ska avskräcka folk från att läsa infotexten tycker jag att man kan göra som medelhavsmuseet och låna ut häften eller kort med föremålslistor som besökaren kan bära med sig i utställningen.

Datorer är inte fel men bör kanske användas som ett ytterligare komplement för besökare som vill veta extra mycket om ett specifikt föremål snarare än att ersätta informationsskyltar om inte annat för att dom är svåra att använda för mer än en person i taget.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #24 skrivet: februari 22, 2007, 11:18 »

Om man inte vill ha föremålslistor av estetiska själ eller för att man tror att dom ska avskräcka folk från att läsa infotexten tycker jag att man kan göra som medelhavsmuseet och låna ut häften eller kort med föremålslistor som besökaren kan bära med sig i utställningen.

Håller helt med. Att ha ett papper i handen när man hänger vid montern går alldeles utmärkt för de som är intresserade.
/Mats

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #25 skrivet: mars 31, 2007, 12:50 »
Och så stod han då i predikstolen! Ja, inte var det prästen utan Per Karsten. Predikstolen som användes i dag kl. 10 var den som står i kyrksalen på Historiska museet i Lund. Efter ett strålande anförande, skönt befriat från akademiska floskler och sandtorrt innehåll, överlämnade museichefen ordet till invigaren av den nya permanenta utställningen ”Barbaricum”.

En fantastiskt fin utställning, en av de bättre i Norden som behandlar perioden yngre järnålder. Genom en port med den stora järnringen från Uppåkratemplet steg man in i mörkret. På en väldig träpelare mitt i det första rummet hade guldgubbar i stor mängd ”uppklistrats”. Befriande att se dessa lövtunna guldbleck utställda i ett tolkat funktionssammanhang och inte bara utlagda som konsthistoriska frimärken.

Hela Historiska museet i Lund genomgår en radikal förändring. Där jag själv som ung student nervöst satt framför professor Mats P Malmer i hans tjänsterum vid en personlig muntlig tentamen, står i dag en väldig monter med vapenofferfynden från Uppåkratemplet. Inför denna enorma mängd av krökta och deformerade vapen var jag bara tvungen att fråga dagens professor, Lars Larsson, om alla dessa vapen verkligen kommer från Uppåkra. ”Det här är inte allt. Det måste saknas åtskilliga”, blev svaret.

Den nya utställningen baseras på att verkligen visa upp fynd. Mängder med föremål, läckert upplysta och arrangerade möter besökaren. Utställningens rubriktexter är säreget nog på fornnordiska och mängder med fornnordiska citat möter den nyfikne. Dessutom har man producerat en utställningskatalog som verkligen är tilltalande. För en mycket ringa peng kan man tillhandahålla denna grafiska och innehållsmässiga läckerhet.

Verkligen bra jobbat, alla ni engagerade i Lund!

Här hittar du lite mer info om museet: http://www.luhm.lu.se. Här kommer säkert också mer om utställningen vad det lider.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #26 skrivet: mars 31, 2007, 18:35 »
Låter verkligen fint med den nya basutställningen i Lund. Ska till Lund i maj men jag har kanske för mycket andra (sociala) förpliktelser för att hinna smita dit, får se...
En fråga: Hänger "Kulturen" i Lund ihop med Historiska Museet där, de ligger väl bara ett stenkast från varandra. Har faktiskt trott att det var samma sak, men det kanske det inte är. Var väldigt länge sen jag var på Kulturen, tror inte jag var på Historiska Museet då.

/Mats

Utloggad Sven lagman

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
« Svar #27 skrivet: mars 31, 2007, 18:56 »
Kulturen och Historiska är två skiljda museer även om de nästan ligger grannar. Historiska har ju rötter ner i 1700-talet medan Kulturen skapades i slutet av 1800-talet. På Kulturen finns alla de tonvis med saker som hittats i Lunds tjocka kulturlager medan Historiska tidigare (kanske fortfarande?) handhaft alla fynd från merparten av Skåne. Tidigare låg ju arkeologiska institutionen inom Historiskas murar men icke längre så. Per Karsten nämnde på sitt öppningsanförande i dag att Historiska hade så där 10 miljoner föremål i sitt stora magasin. Den kyrkliga medeltidssamlingen är den förnämsta i Norden.

För några år sedan önskade man lägga ner Historiska och skicka iväg föremålen till Stockholm. Det blev emellertid ett ramaskri över att vårt skåneländska kulturarv skulle magasineras hos sveonerna norrut. Tack vare en namninsamling och inte minst Per Karstens och hans medarbetares idoga arbete är hotet nu undanröjt. En privata sponsor, läs Rausingfamiljen, har dessutom visat stort intresse. Gad Rausing hade ju direkt anknytning till museet. Den mannen var otroligt engagerad i vårt kulturarv. Han var t.ex. en av tillskyndarna till det museum jag själv representerar, Fotevikens Museum.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #28 skrivet: april 01, 2007, 21:55 »
Tack för den utförliga beskrivningen, Sven. Som sveon tycker jag ändå att det var rätt att ni behöll samlingarna kvar i Lund - hade ju varit vansinne att skicka upp allt till Historiska Museet i Stockholm - de har nog tillräckligt ändå att ta hand om.

/Mats

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #29 skrivet: november 15, 2007, 10:52 »
Men jag förstår fortfarande inte varför ett helt rum täcks av en mängd träbitar (det så kallade Äskekärrsskeppet från vikingatiden).

Därför att Äskekärrskeppet är ett av de få skepp från vikingatiden som hittats i vårt land.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
« Svar #30 skrivet: november 15, 2007, 12:57 »
Men jag förstår fortfarande inte varför ett helt rum täcks av en mängd träbitar (det så kallade Äskekärrsskeppet från vikingatiden).

Därför att Äskekärrskeppet är ett av de få skepp från vikingatiden som hittats i vårt land.

Ingen kan väl påstå att äskekärrsskeppet är vare sig speciellt snyggt utställt eller för den delen enkelt att över huvud taget ställa ut.......
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #31 skrivet: november 15, 2007, 13:48 »
Håller med om att man kunde gjort något mer av det. Också informationen runt skeppet kunde avsevärt förbättras.
Ju äldre desto bättre.