Författare Ämne: "Svensson" på bronsåldern  (läst 3790 gånger)

Utloggad Greve Gomer

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
"Svensson" på bronsåldern
« skrivet: februari 11, 2009, 09:46 »
OBS! Detta är en "skoluppgift" så absoluta svar önskas inte men gärna några ingångar till ämnet.

När jag försöker bilda mig en uppfattning om bronsålderssamhället så stöter man ju i regel på gravhögar och större ensamgårdar. Detta känns ju som en samhällselit men var finns "Svensson" i sammanhanget?

Var är resten av folket? Hur/var begravdes de "vanliga"?

De här bronsgjuterierna låg de i närheten av storgårdar med långhus som sentida gårdssmedjor eller fanns det typ särskilda hantverksbyar tex?

Skulle man kunna tänka sig att man hade en lägre klass av "statare" eller "torpare" som tjänade under storgårdar som bodde i samma enkla hus/hyddor som man gjort på stenåldern utanför byarna eller tillhörde man per automatik en familj med egen gård.

Känner att jag inte får riktigt kläm på bronsålderssamhället.

Utloggad Greve Gomer

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: "Svensson" på bronsåldern
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2009, 11:39 »
I inlägget nedan om "Bronsåldersby hittad" står i den länkade artikeln i Svd:
Det finns en äldre föreställning om att de döda förfäderna levde inne i berget, berättar Magnus Artursson och pekar på några brandgravar uppe på en stenig häll.

Är detta en syftning på just föreställningen man hade under bronsålder eller mer generellt? Vad baserar sig denna föreställning på - sägner?
Skulle man kunna tänka sig att bygget av stora högar är en del av den teorin att "förfäderna levde inne i berget" - dvs inne i högen?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: "Svensson" på bronsåldern
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2009, 12:37 »
Känner att jag inte får riktigt kläm på bronsålderssamhället.

Inte jag heller.  :-[ Frågan är väl om ens arkeologerna har så stor kläm på "Svensson" under bronsålder.
Om du kommer in på gravskick, vilket antagligen är oundvikligt, måste du nog dela upp bronsåldern i en äldre och en yngre del, gravskicket ändrade sig ju drastiskt halvvägs. Och det finns ju regionala skillnader också.

/Mats