Författare Ämne: Ett beslag, någon som vet nåt?  (läst 4052 gånger)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
Ett beslag, någon som vet nåt?
« skrivet: februari 09, 2009, 15:06 »
Tänkte testa om någon här på forumet har sett något som liknar det beslag ni ser på den bifogade bilden. Kommer från utgrävning av medeltida gårdsanläggning.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2009, 16:07 »
Hur stort är beslaget?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2009, 17:02 »
Ca 4x4 cm.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2009, 17:24 »
Hmmmm.....ett enda hål...... litet...... tycks ha hängt i lädersnodd eller kätting. .....kanske nyckelskylt ?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2009, 19:51 »
Jag kan tänka mig 2 olika användningsområden. Jag går då på slitagemärket runt hålet.

1.   det kan vara märken efter ett spikhuvud, alltså har detta beslag varit fastspikat på t.ex en dörr (?) tillsammans med andra beslag/prydnader.
2.   Att detta beslag har använts i seldon på hästar men fästs så på någon rem att det alltid varit vänt utåt, därav slitagemärken runt hålet. (Beslaget har alltså inte hängt och dinglat).

Hålet är ovalt och det tyder ju på att det faktiskt hängt och dinglat men jag tror att detta beslag har använts som halsprydnad efter sin huvudsakliga uppgift som t.ex. dörrprydnad.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #5 skrivet: februari 10, 2009, 00:05 »
Om den suttit på en dörr kanske den varit rörlig och därav bara ett hål. En vild gissning, kanske täckt ett nyckelhål.   Eller ännu vildare, många såna på en skinnväst blir en rustning, en kompis gjorde en sån en gång... faktiskt av nästan exakt såna bitar. Han skramlade rätt bra men tålde nog ett rätt rejält hugg! Ingen aning om det var en fantasiprodukt eller efterapning av något han sett!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ett beslag, någon som vet nåt?
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2009, 13:26 »
Jag skulle nog hänga på tolkningen av att det är ett beslag som täckt en nyckelskylt.