Författare Ämne: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm  (läst 7705 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« skrivet: maj 05, 2008, 21:49 »
Stockholms Stadsmuseum har ju haft en fornvårdsgrupp på några personer som försökt hålla gravfälten rensade från sly här i Stockholmsområdet. Gruppen har fått dela sitt arbete mellan fornlämningar (som var dess egentliga uppgift) och andra röjningar på naturreservat m.m. Man har inte på långa vägar hunnit med att vårda alla fornlämningar, eller ens flertalet, men i alla fall några stora gravfält och andra speciella fornlämningar har man hållit fria och vackra. Jag har pratat lite med gubbarna vid något tillfälle, de gör ett jättefint jobb och är mycket kunniga både om träd- och buskarter och även om värdet av fornlämningarna.

Och som man kunde befara: Enligt vad jag just hörde ska gruppen läggas ned till årsskiftet - anslaget dras in. (Hoppas jag missuppfattat det hela, men det tror jag inte.)
Skandal tycker jag. Detta var ju för Stockholms del sista resten av det som blev kvar när fornlämningsvården skulle övergå från Riksantikvarieämbetet till länsmuseerna (när nu detta var, 1970-talet?).

Ja, vad säger man? Det rimmar ju så himla illa med satsningar på natur i storstadens närhet, folks intresse för historia och kulturmiljöer osv.. Men det är väl som vanligt roligare att satsa pengar på jippo-projekt istället för vanligt tråkigt underhåll.

Det blir väl att själv ta fram macheten igen och slå sig fram genom slånbärssnåren nästa gång man ska ut och visa för barnen hur vikingarna begravde sina döda.

/Mats
Förbannad

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2008, 08:54 »
När man åkt omkring i landet har man ofta kunnat se hur stor arbetslösheten varit på olika håll. Fornlämningsvård har sedan länge varit ett arbete man satt arbetslösa på, som arbetsträning eller liknande.

Ett tydigt exempel: sedan skogsindustrins mekanisering har fornlämningarna i Värmland blivit extremt välvårdade.

När politiken går ut på att få ut folk i arbete i näringslivet istället för att försöka sysselsätta dem med olika förhoppningsvis meningsfulla saker till gagn för samhället så rustar man ner på exempelvis fornlämningsvård, skog- och historiaprojekt, Sesam- och Access-projekt mm.

Observationen är inte min, den fick jag mig till livs när jag åkte genom ett par landskap med länsstyrelsen västra götalandsregionens fornvårsansvariga person för några år sedan (Claes Ström).

Jag tycker att du skall göra en formell skrivelse till länsstyrelsen (ev direkt till länsantikvarien) i stockholms län där du påpekar detta. Gör skrivelsen formell så att den diarieförs. Då kommer media också åt den eftersom de kontinuerligt bevakar länsstyrelsens diarie. Vi behöver väsnas lite för att få pengar till sådana här saker.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2009, 20:56 »
Sista spiken i kistan för all organiserad fornvård i Stockholm?
Efter ett "nådeår" verkar det nu kört för Stockholms Stads Fornminnesgrupp. DN rapporterade igår att gruppen läggs ned vid årsskiftet.
Beklagligt, obegripligt, småsnålt, dumt! Och snudd på brott mot kulturminneslagen, eller i alla fall intentionerna med den.

Det är tragikomiskt att läsa citatet från borgarrådet Ulla Hamilton (m) som motiverar nedläggningen: "Det finns nästan inget intresse från stadsdelarna att köpa de här tjänsterna".
Då ska man veta att förra året (ungefär när jag skrev det första inlägget i den här tråden) drogs den fasta finansieringen in från stadens centrala budget efter många års verksamhet. Gruppen fördes temporärt till Gatukontoret (tror jag) och tanken var att deras tjänster skulle "säljas" till Stadsdelsförvaltningarna. För er som inte bor i Stockholm och inte kan förväntas intressera er för Stockholms sönderplottrade organisation kan jag bara berätta att dessa Stadsdelsförvaltningar har ansvar för vissa frågor som berör stadsdelen lokalt, t.ex. renhållning. De har redan små och ansträngda budgetar och inte mycket kunskap om kulturmiljövård överhuvudtaget. Att köpa upp fornvård blev naturligtvis en helt främmande och obekväm fågel i stadsdelsförvaltningarnas värld, så det är ju inte så förvånande att de inte hade någon större "köplust".

Så går det alltså till när man lite smygvägen lägger ned en verksamhet och lånar argumentationen från en butikskedja, typ.

För de som bor ute i landet vill jag berätta att Stockholm faktiskt inte är helt asfalterat och betonggjutet, det finns i närförorterna och ytterstadsområdena gott om grönområden, ibland små områden insprängda nära bebyggelsen. Samtidigt utgör området ett av Sveriges fornlämningstätaste områden, framförallt genom alla yngre järnåldersgravfälten, men också en hel del runstenar, bronsåldersrösen och äldre järnålders-lämningar. Kombinationen av detta blir att det kanske är det område i Sverige med tätast exponering mellan forntid och människor. Detta märks också på intresset för forntiden i förorterna här. Hembygdsföreningarna är mycket aktiva inom arkeologi, villaföreningar ordnar kultur- och fornminnesvandringar, lärarna i grundskolan är mycket medvetna om den lokala historien och skickar ut sina barn i närområdet osv. Att i detta läge spara några skatteören på att dra ned på röjningen av sly på gravfälten är förstås en otrolig dumhet, som tyvärr kommer att visa sin förskräckliga baksida först om några år, när slånbärssnåren åter brer ut sig över gravfälten.

Dessa gravfält är förresten i allmänhet gammal betesmark, vilket har gjort att de "från början" (innan staden byggdes ut) var glesa och vackra. Som typexempel kan nämnas ett foto från gravfältet "Komötet" (Bromma 63:1) från 1930-talet, där man har fri utsikt över gravhögarna ända ned till Ängby slott i dalgången. Fram mot 1990-talet var detta helt igenväxt av lövsly. Fornminnesgruppen som nu läggs ned har dock nyligen gjort en upprensning av gravfältet och vi i hembygdsföreningen har bekostat en uppskyltning av platsen, så nu börjar det likna något. (Se gärna http://blogg.brommahembygd.se/#home) Men om några år är vi väl tillbaka till 1990-talets djungler igen.

Ett annat exempel där vi lobbat för, och lyckats få Fornminnesgruppen att komma och rensa är gravfältet Bromma 64:1 i samma skogsdunge. Det ligger alldeles vid en grundskola, Norra Ängby Skola. Vad gör det inte för barnens medvetande om forntiden att kunna från klassrummet blicka ut över gravhögarna, istället för att se in i en vägg av aspsly? Ja, jag tror inte jag behöver förklara det här på forumet, men uppenbarligen för Stockholms politiker (jo, vi har försökt det också).

/Mats

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2009, 19:24 »
För att kunna ha kvar den organiserade fornvården kan man bilda en ekonomisk förening. En styrelse och medlemmar som värnar om fornminnena. För att kunna ha några anställda som håller fornminnena öppna och tillgängliga kan man ordna guidade turer man tar betalt för, för skolor och andra organisationer. Det kräver ju att man kan berätta och är väl känd med de fornminnen man guidar till. Värvar man tillräckligt många medlemmar som betalar x antal kronor i medlemsavgift och som också vid vissa tillfällen hjälper till att hålla fornminnena synliga, går det att hålla kvar fornvården. För visst borde intresse finnas. Hade jag bott närmare vår huvudstad hade jag bildat en sådan förening. "Fornvännerna", typ.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2009, 22:07 »
Ja, det är ingen dum idé. Men det utsesluter inte att markägaren (Stockholms kommun) tar sitt ansvar och tar tunga bitar, det handlar ibland om ren skogsavverkning när man ska ta upp "nya" lämningar till vård, dvs. lämningar som stått och växt igen under många år. Så det kan bli lite mycket för en förening att axla. Efterarbetet/underhållsarbetet är lättare då det handlar om att med busksax och röjsåg ta bort det klenare, nyuppväxta. Men det är många fornlämningar det handlar om.

Det finns alltså gott om fornlämningar att jobba med, så det ena utseluter inte det andra. Synd du inte bor här Krax, vi hade behövt dig  ;)

/Mats

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2009, 22:34 »
Ja, det är ingen dum idé. Men det utsesluter inte att markägaren (Stockholms kommun) tar sitt ansvar och tar tunga bitar, det handlar ibland om ren skogsavverkning när man ska ta upp "nya" lämningar till vård, dvs. lämningar som stått och växt igen under många år. Så det kan bli lite mycket för en förening att axla. Efterarbetet/underhållsarbetet är lättare då det handlar om att med busksax och röjsåg ta bort det klenare, nyuppväxta. Men det är många fornlämningar det handlar om.

Det finns alltså gott om fornlämningar att jobba med, så det ena utseluter inte det andra. Synd du inte bor här Krax, vi hade behövt dig  ;)

/Mats

Undrar om inte det finns EU-stöd för sådana här projekt. Det är ju lättast om man är en förening när man söker bidrag av sådant slag. Räkna ut en budget, skaffa några medfinansiärer (bl.a Stockholms kommun) plus lite ideelt arbete och sök lite pengar för att hålla våra fornminnen rena och synliga. Ordna sedan tillsammans med en turistbyrå ett paketpris med guidningar och andra roliga saker en turist kan göra i området för fornminnet (cafér, shopping, teater, besöka kyrkor, hantverk o.s.v.). Gå ihop med andra föreningar och marknadsför er på bred front, eller rikta er till särskilda målgrupper (skolklasser, pensionärer, ungdomar, familjer). Det är bara fantasin som sätter gränser.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2009, 08:20 »
Ja, instämmer. Gör redan en del av det här på ideell basis inom hembygdsföreningen. Och det inkluderar även underhålls-röjning på gravfält (efter att salig Fornminnesgruppen gjort grovjobbet). Men det är ett himla slit redan det, kan jag säga. Har du provat att gå böjd med busksax och klippa småsly? En enda rejäl hög med snabbväxande slån kan ta bortemot en timme att klippa, med rejäl illalåtande röjsåg går det fortare förstås. Och du vet hur många högar det kan vara på gravfält...

Hade dock tänkt mig att hinna med lite annat i livet (inte minst inom arkeologin) än att reda upp efter dåliga politiska kulturmiljö-beslut.

Guidningsbiten gör man hellre, förstås, är mycket roligare. Men inte så lätt att ta betalt för det enligt min uppfattning, i alla fall inte från skolor.

/Mats

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2009, 20:55 »
Guidningsbiten gör man hellre, förstås, är mycket roligare. Men inte så lätt att ta betalt för det enligt min uppfattning, i alla fall inte från skolor.

/Mats


Ta fram utbildningsmaterial tillsammans med en skola om något fornminne och låt eleverna guida själv turister och andra ditresta. På gymnasiet kan man genom Ungt Företagande driva både röjning och guidning. Det går att dramatisera guidningen med "storytelling", som en teater med barn och vuxna som levandegör fornminnet. Åh, det finns massor med saker man kan göra för att vårda våra fornminnen ;D. De ligger ju bara där och väntar på oss. Man måste skapa ett intresse om de glömts bort. Ett fornminne stärker även identiteten hos de som bor nära och berättar för andra vilka som bott där. Inte minst viktigt för människor som kommer från andra länder. Vart har de hamnat i för samhälle? Vad bär den här platsen på för historia? O.s.v.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2009, 23:09 »
Instämmer helt med dig Krax.  Tänk vad bra om skolor fick gravfält eller motsvarande att ta hand om, det skulle sprida respekt, nyfikenhet och glädje för andra!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2009, 17:49 »
Instämmer helt med dig Krax.  Tänk vad bra om skolor fick gravfält eller motsvarande att ta hand om, det skulle sprida respekt, nyfikenhet och glädje för andra!

Varje skola skulle kunna ha ansvaret för ett eller flera fornminnen som de skötte efter konstens alla regler plus att de kunde berätta, dramatisera och kanske till och med ge ut en bok om deras arbete. Ett gott rykte både för skola, fornminne, kommun och vår digra historia. ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Fornlämningsvården rustas ned i Stockholm
« Svar #10 skrivet: december 15, 2009, 11:00 »
Flera bra förslag! Vad sägs om att hembyggdsföreningarna är med och planerar? Man kan visst "adoptera" en runsten och det skulle kanske kunna tillämpas på en domarring eller gravhög också? Kultur och historia måste få större utrymme, dels i skolorna men också i samhället i stort. Historia ska givetvis vara kärnämne i skolan.