Författare Ämne: Ny regel om reklam  (läst 6092 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Ny regel om reklam
« skrivet: februari 05, 2009, 19:43 »
Vi har lagt till en regel om reklam och annonser:

Citat från: Regel 9
Det är inte tillåtet att göra reklam på forumet eller att posta reklamliknande inlägg. Detta för att det kan vara svårt för personer som representerar konkurrerande verksamhet att föra en vetenskaplig debatt utan att uppfattas som försök till misskreditering. Det är självklart tillåtet att nämna sin arbetsplats vid namn men det ska göras med måtta. Det är även tillåtet att tipsa om kommande evenemang eller händelser där man är inblandad.

Konton som skapas endast i syfte att publicera annonser kan komma att stängas av och annonserna kan komma att raderas. Etablerade medlemmar kan dock i begränsad omfattning annonsera utförsäljning av litteratur o.dyl (med måtta) som ligger inom forumets inriktning.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1339.0.html

Mvh
Johan Carlström - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Ny regel om reklam
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2009, 22:18 »
Men... har detta varit ett problem hittills? Den enda reklamen jag sett är de gogglesannonser som fortfarande pryder förstasidan... Har vi inte nog med regler och förordningar som det är? Det dödar bara debattglädjen som jag ser det...

http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ny regel om reklam
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2009, 23:48 »
Den som tittar igenom forumet lite gran kan säkert se att det är på förekommen anledning.

Personligen kan jag inte se hur avsaknaden av företagsreklam i trådarna kommer döda debattlusten, men det kanske bara är jag  ;)

/Micke

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Ny regel om reklam
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2009, 23:53 »
Jag tycker att forumet gott kan sälja reklamplats. Bra med ett ekonomiskt tillskott.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny regel om reklam
« Svar #4 skrivet: februari 06, 2009, 08:16 »
Googleannonserna är vårt eget "tilltag" och går direkt till att finansiera webbhotellet. Vi ser ingen anledning att sälja reklam i dagläget eftersom målet med forumet är att det ska gå plus/minus 0. Personligen tycker jag att det är ganska trevligt med en webbplats utan banners som dyker upp i tid och otid, Googleannonserna är tämligen diskreta i sammanhanget. :)

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Ny regel om reklam
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2009, 09:00 »
Jag tycker att det är bra, om än så kan det vara lite svårbedömt emellanåt vad som är reklam och vad som är allmängiltig info. Har sett ett och annat inlägg som jag tror att ni strävar efter att motverka.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny regel om reklam
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2009, 09:06 »
Jag tycker att det är bra, om än så kan det vara lite svårbedömt emellanåt vad som är reklam och vad som är allmängiltig info. Har sett ett och annat inlägg som jag tror att ni strävar efter att motverka.

Det är då knappen "anmäl till moderator" kommer väl till pass. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hungran

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Ny regel om reklam
« Svar #7 skrivet: februari 14, 2009, 01:28 »
Hejsan på er alla,
Jag är ny på detta forum, men har tidigare varit här och letat efter information eller bara läst av ren nyfikenhet. Jag har inte de kunskaper eller det engagemang för att ha kunnat motivera för mig själv att skaffa ett konto här. När jag nu bestämde mig för att gallra bland mina intressen ställdes jag inför ett litet problem. Jag har en del litteratur som nog får anses vara för smal för att annonseras ut på Blocket eller liknande ställen. För mig kändes det bra att kunna annonsera ut denna till försäljning på detta forum där det säkerligen finns personer som skulle kunna vara intresserade. Jag hade inte mått bra om jag hade varit tvungen att kasta denna litteratur.

Innan jag skapade kontot här läste jag noga igenom reglerna för detta forum vad som gäller för annonser. Då det inte fanns någonting som antydde att det var otillåtet med annonser för köpes/säljes skapade jag först en tråd under "Litteratur" och efter vidare grävande i sedimentlagren hemma hade jag plötsligt lagt in tre säljestrådar. Givetvis borde jag ha svarat på min egen första tråd och bara hängt på de andra böckerna i samma tråd. Hur som helst, en moderator slog ihop allt till en tråd. Samtidigt fick jag lite skäll av kanske samme moderator. På det stora hela fick jag veta att det varken var tillåtet eller förbjudet att göra som jag hade gjort och att min(a) annons(er) kunde tas bort när som helst. Dessutom uttrycktes det att mitt tilltag var respektlöst, dvs att skapa ett konto bara för att sälja litteratur. Etablerade medlemmar kunde tillåtas detta.

Jag är väl inte så lättstött, men givetvis blev jag lite ledsen över de orden, speciellt när jag inte alls hade för avsikt att vara respektlös. Jag läste reglerna för detta forum och ville erbjuda medlemmarna att köpa litteratur som mycket väl klassar in i detta forum, dessutom till låga priser. Min tråd har visats ganska många gånger nu och det mesta är nu sålt. Jag tror inte att andra medlemmar har tagit illa upp av min annonsering.

Jag är medlem i andra forum och där finns det utrymme för "köp och säljes". Detta är väldigt uppskattat och bidrar positivt till dessa forum. Mitt förslag är att detta forum också inför detta.

Var det min annonsering som gjorde det nödvändigt att göra tillägget om annonsering av tex litteratur i reglerna för detta forum?
Hur definieras en etablerad medlem?
Blir ett forum mindre seriöst om man tillåter annonser för privatpersoner?

Vänliga hälsningar,
Mikael

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny regel om reklam
« Svar #8 skrivet: februari 14, 2009, 12:09 »
I vanliga fall kommenterar vi inte modereringar men den här gången gör vi ett undantag. Det är svårt att skriva heltäckande regler och just reklam och annonser har vi diskuterat under en tid. Tyvärr sammanföll vårt beslut om detta med dina inlägg vilket självklart är beklagligt.

En etablerad medlem är en person som deltagit i och bidragit till diskussionerna på forumet under en tid. Det är skillnad om en sådan skulle sälja något mot en som skapar kontot endast i syfte att sälja saker. Forumet om litteratur är till för att recensera, tipsa och efterlysa litteratur av olika slag.

Min erfarenhet från andra forum är att det tar en del tid att hantera annonser, de blir snabbt inaktuella och hur vet man det? Dessutom är det en ganska flytande gräns kring vad som kan definieras som privatperson.

Självklart så kan vi inrätta en forumsdel för annonser om det finns ett större intresse för det bland medlemmarna. Forumsdelen kommer dock ha vissa begränsningar i sånt fall. Man kommer tex inte kunna skriva i det förränn man skrivit ett visst antal inlägg i forumet och forumsdelen kommer inte heller vara synlig för de som inte är inloggade, dvs icke medlemmar. Detta eftersom Arkeologiforum inte är ett annonsforum och vi vill inte heller att det ska bli det. Jag skapar en omröstning som nytt ämne.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny regel om reklam
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2009, 12:26 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :