Hejsan på er alla,
Jag är ny på detta forum, men har tidigare varit här och letat efter information eller bara läst av ren nyfikenhet. Jag har inte de kunskaper eller det engagemang för att ha kunnat motivera för mig själv att skaffa ett konto här. När jag nu bestämde mig för att gallra bland mina intressen ställdes jag inför ett litet problem. Jag har en del litteratur som nog får anses vara för smal för att annonseras ut på Blocket eller liknande ställen. För mig kändes det bra att kunna annonsera ut denna till försäljning på detta forum där det säkerligen finns personer som skulle kunna vara intresserade. Jag hade inte mått bra om jag hade varit tvungen att kasta denna litteratur.
Innan jag skapade kontot här läste jag noga igenom reglerna för detta forum vad som gäller för annonser. Då det inte fanns någonting som antydde att det var otillåtet med annonser för köpes/säljes skapade jag först en tråd under "Litteratur" och efter vidare grävande i sedimentlagren hemma hade jag plötsligt lagt in tre säljestrådar. Givetvis borde jag ha svarat på min egen första tråd och bara hängt på de andra böckerna i samma tråd. Hur som helst, en moderator slog ihop allt till en tråd. Samtidigt fick jag lite skäll av kanske samme moderator. På det stora hela fick jag veta att det varken var tillåtet eller förbjudet att göra som jag hade gjort och att min(a) annons(er) kunde tas bort när som helst. Dessutom uttrycktes det att mitt tilltag var respektlöst, dvs att skapa ett konto bara för att sälja litteratur. Etablerade medlemmar kunde tillåtas detta.
Jag är väl inte så lättstött, men givetvis blev jag lite ledsen över de orden, speciellt när jag inte alls hade för avsikt att vara respektlös. Jag läste reglerna för detta forum och ville erbjuda medlemmarna att köpa litteratur som mycket väl klassar in i detta forum, dessutom till låga priser. Min tråd har visats ganska många gånger nu och det mesta är nu sålt. Jag tror inte att andra medlemmar har tagit illa upp av min annonsering.
Jag är medlem i andra forum och där finns det utrymme för "köp och säljes". Detta är väldigt uppskattat och bidrar positivt till dessa forum. Mitt förslag är att detta forum också inför detta.
Var det min annonsering som gjorde det nödvändigt att göra tillägget om annonsering av tex litteratur i reglerna för detta forum?
Hur definieras en etablerad medlem?
Blir ett forum mindre seriöst om man tillåter annonser för privatpersoner?
Vänliga hälsningar,
Mikael