Författare Ämne: Kallmurade järnålderskistor på Öland  (läst 2665 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Kallmurade järnålderskistor på Öland
« skrivet: februari 03, 2009, 16:21 »
Öland är kaxigt på något sätt för en 08 som mig. När jag för några år sedan övernattade på ett vandrarhem och saknade godnattsaga så roade jag mig med att gå och leta i bokhyllan i sällskapsrummet. Jag lånade med mig ett slitet exemplar av STF:s årsbok från 1921, om Öland, bara på måfå. I boken beskrevs i en artikel bl.a. ett gravskick som var en stor överraskning för mig, har inte hört så mycket om det varken förr eller senare. Kom återigen att tänka på det där häromdan. Det rör sig om snyggt kallmurade hällkistor, inte med vertikala "flisor" (jo, sådana finns också) utan med vackert horisontellt lagda murar som väggar, t.o.m. med ett litet "fönster", och med bevarade obrända skelett lagda i nord-sydlig riktning. Dessa gravar uppgavs vara daterade till romersk järnålder. I själva verket förefaller det som om brandgravskicket från bronsålder fram till kristen tid faktiskt tar en ordentlig paus just på Öland under romersk järnålder. Om nu uppgifterna i boken stämmer.

Blev glad när jag hittade denna artikel på nätet igen:
http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=stf/1921&page=0069

Kolla bilderna men bläddra lite mellan sidorna 27-32 i boken, det är lite osynkroniserat med bilderna och texten (på sidan 32 beskrivs gravskicket som visas på bild på de tidigare sidorna). Men visst är det en häftig kista med det lilla fönstret? Man kan ju bara spekulera i vilken betydelse fönstret tillskrivits, skulle den döde få "lite luft"? Eller kunna titta ut? Eller skulle man snarare kunna slänga in något till den döde?

Är det någon som är bra på Öland som kan säga om denna artikel fortfarande stämmer vad beträffar dateringen osv., och om denna järnålders-hällkiste-kultur är mer klarlagd idag? Är den kopplad till stengrunds-tiden/-bebyggelsen? Försökte att i Fornsök hitta en del av de namn som nämns i texten för de "kallmurade" gravfälten, men tyckte inte att jag hittade någonting. Får väl söka lite bättre.

Inom parentes sagt tycker jag man kan bli lite förvånad vad mycket man ändå visste om Ölands forntid redan 1921, det mesta känns ju hyfsat gilitigt än idag.

/Mats


Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Kallmurade järnålderskistor på Öland
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2009, 21:22 »
Kistan med fönstret som du beskriver är identisk med grav nr 12 på fornlämning RAÄ 43 i Mörbylånga socken. Av det gravfältet finns idag ingenting kvar. Gravens datering till romersk järnålder är tveklös, baserat på dess innehåll i form av full vapenutrustning m m. Närmare bestämt har den daterats till tidigt 200-tal. Så vitt jag vet en datering som står sig än idag.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kallmurade järnålderskistor på Öland
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2009, 07:53 »
Tack för infot, Peppe. Synd dock att fornlämningen är borttagen. Borde väl ändå finnas någon av dessa kallmurade stenkistor kvar någon annanstans på ön, tycker man.

F.ö. är det fascinerande att titta på fornlämningskartan i detta område (Mörbylånga, Mysinge osv.), hur tätt fornlämningarna ligger utefter landborgen. Synd på sätt och vis att senare tiders väg och samhällsbyggnad också utnyttjat denna sträckning, mycket i fornlämningsväg måste ha försvunnit under 1800- och 1900-talen. Tror inte det bara kan vara exploateringseffekten som gör att så många fornlämningar sammanfaller med vägsträckningen (dvs. att man upptäckt fornlämningen just för att man ska bygga vägar och hus där), det var säkert ett väldigt attraktivt läge där under forntiden, på krönet av landborgen och med utsikt över Kalmarsund. Det har diskuterats forntida vägar på en annan tråd, här på landborgen känns ju verkligen att vägsträckningen borde ha mycket gamla anor.

/Mats