Övrigt > Kulturarvsfrågor

Förmedling via internet

(1/3) > >>

Gorm:
Varför är vi så dåliga på att förmedla arkeologi via internet? Det finns en stor potential i o m att man kan förmedla vårt kulturarv till människor som inte bor i den omedelbara närheten. En hemsida skulle även vara bra för den som skulle vilja "gräva djupare" efter att han/hon besökt t ex en utställning.

Ett bra exempel på förmedling är Medeltidens bildvärld som drivs av Historiska museet, även om jag saknar t ex litteraturtips.

Vad beror detta på? Brist på resurser eller dålig kunskap om mediets potential?

/Johan

David:
Såväl brist på resurser som brist på kunskap.

Jag jobbar ju själv med sådana frågor ("digitalt fornminnesregister") och där finns det lite olika svårigheter, t.ex. svindyra kartor, PUL, sekretessfrågan, bristande digitalisering etc.

Gorm:
Ja, där har vi fler problem, att lantmäteriet tar ut höga priser för digitala  kartor som är offentliga handlingar. Vill man se dem kostnadsfritt får man åka till Gävle och se dem live.

När man ändå lägger ner massor med pengar på en utställning, varför inte göra en kompleterande websida samtidigt? Inte som "en kul grej", utan som ett serriöst sätt att kunna bedriva förmedling till de som inte har möjlighet att besöka utställningen ifråga IRL.

/Johan

lea:

--- Citera ---Varför är vi så dåliga på att förmedla arkeologi via internet?
--- Slut citat ---

Om du med "vi" menar museer och andra institutioner beror nog mycket på att de anställda och ansvariga där till stor del är äldre och kör på i invanda fotspår med utställnings- och förmedlingsverksamheten, och där få har koll på Internets betydelse och potential idag. Historiska är väl ett bra undantag som har tagit in yngre, nyutbildade till dessa funktioner (en av de bra saker SHM faktiskt gjort på senare tid!).

En annan stor del är nog bristande resurser, museerna har konstant brist på pengar, och trots allt kostar det en del att driva mer avancerade webbprojekt.

Sen är nog enskilda, yngre arkeologer mer intresserade av att förmedla via Internet så det kanske blir bättre i framtiden  :?:

Gorm:

--- Citat från: "lea" ---Om du med "vi" menar museer och andra institutioner beror nog mycket på att de anställda och ansvariga där till stor del är äldre och kör på i invanda fotspår med utställnings- och förmedlingsverksamheten, och där få har koll på Internets betydelse och potential idag. Historiska är väl ett bra undantag som har tagit in yngre, nyutbildade till dessa funktioner (en av de bra saker SHM faktiskt gjort på senare tid!).
--- Slut citat ---


Precis vad jag misstänker. Vi får hoppas på en förändring, jag skulle personligen mer än gärna jobba med dylika projekt.  8)

/Johan

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion