Författare Ämne: Vem är hon?  (läst 7915 gånger)

Utloggad admanus

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Vem är hon?
« skrivet: februari 02, 2009, 22:30 »
Hej alla, vill ni hjälpa en novis amatör med att berätta vem bifogad historiska kvinna är? Har hon något namn och vad står hon för? Vad är symboliken kring henne? Jag har sökt förgäves efter svar och sätter min förtröstan till Er.

Tack på förhand

Peter

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vem är hon?
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2009, 01:07 »

Jag tror att denna hällristning finns i Vitlycke i Bohuslän. Kontakta Muséet där, dom bör kunna ge dig mer information.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vem är hon?
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2009, 07:48 »
Finns i Fossum tre km från Tanum. Vem hon är, symbolik etc är upp till betraktaren / tolkaren/forskaren att på ett så övertygande sätts om möjligt argumentera för....... Vi har inga facit eller skrivna uppgifter för dessa 3000 år gamla bilder vilket gör att du kommer att hitta flera olika förslag om du börjar ge dig in i litteraturen, eller så får du lite olika förslag när du frågar omkring på nätet.
För övrigt tror jag att tatueringen är spegelvänd i förhållande till den ursprungliga hällristningen...
http://www.vitlyckemuseum.se/bild/Gishemsida/map/fossums1.JPG
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vem är hon?
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2009, 09:13 »
Jag tycker att det ser ut om om hon dansar... intressant frisyr f ö.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Vem är hon?
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2009, 09:21 »
Jag tycker det ser ut som en tatuering!  ::)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vem är hon?
« Svar #5 skrivet: april 14, 2009, 15:33 »
Har för mig att bilden ska föreställa modern som föder ett barn (bollen mellan benen). Har läst något tolkning om detta, men minns just nu inte var.

Ta även kontakt med Österlens Museum, de arbetar mycket med hällristningar i Skåne och sitter inne med en hel del information.

/Åsa.

Utloggad Alisma

  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
SV: Vem är hon?
« Svar #6 skrivet: april 16, 2009, 12:49 »
Tatueringen är helt klart gjord efter ristningsbilden från Fossumsristningen i Tanum, Bohuslän. Vissa kallar henne för "danserskan". Majoriteten av tolkningarna är att den visar en kvinnofigur (på grund av "hästsvansen" och kroppsformen). Mellan benen har hon mycket riktigt en skålgrop. Det har tolkats av många forskare som ett fruktbarhetstecken och vissa
vill då mena att hon är någon form av fruktbarhetsgudinna.

Intressant att veta är att just denna hällbild är tämligen unik i sitt slag, skålgropar mellan benen på män är betydligt vanligare. Det finns även bilder med en skålgrop under svansen på djur.

Vi har i alla fall ingen verklig person kopplad till henne och ingen mytisk berättelse heller.

Jag bifogar en hyffsad bild på orginalet. Har inte tagit den själv, min egen bild är lite svår att se bilden tydligt på.
"Bildning är det som är kvar när vi glömt det vi lärt"
- Ellen key

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vem är hon?
« Svar #7 skrivet: april 17, 2009, 14:04 »
Här följer en föreläsning om Fossumkvinnan:

http://www.fromtherocks.com/hallristningar/movies/fossumkvinnan.html

Föreläsaren heter Åsa Fredell och har skrivit en doktorsavhandling om hällristningar.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vem är hon?
« Svar #8 skrivet: april 17, 2009, 14:10 »
Förövrigt ingår hon (Fossumkvinnan) i Vitlycke museums logga:

http://www.vitlyckemuseum.se/Kultur_Default.aspx?id=45677
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vem är hon?
« Svar #9 skrivet: december 23, 2009, 20:40 »
Hej alla, vill ni hjälpa en novis amatör med att berätta vem bifogad historiska kvinna är? Har hon något namn och vad står hon för? Vad är symboliken kring henne? Jag har sökt förgäves efter svar och sätter min förtröstan till Er.

Tack på förhand

Peter

Förmodlingen en himmelsgudinna som bär månen i sitt sköte. Månen styr ju som bekant kvinnans menstruationscykel.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vem är hon?
« Svar #10 skrivet: december 23, 2009, 21:21 »
Hur daterade man henne? Gjorde man en relativ datering via avbildningar som fanns runtom henne?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vem är hon?
« Svar #11 skrivet: december 23, 2009, 21:24 »
Förmodlingen en himmelsgudinna som bär månen i sitt sköte. Månen styr ju som bekant kvinnans menstruationscykel.

Intressant inlägg, har aldrig sett skålgropen som något annat än en representation av kvinnans kön, i motsats till den representation som återfinns på manliga figurer.

Däremot så ställer jag mig frågande till varför det skulle vara en gudinna, och inte "bara" en kvinna.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vem är hon?
« Svar #12 skrivet: december 24, 2009, 09:00 »
Det borde i så fall ha varit en alldeles speciell kvinna? Har du lagt märke till de överdimensionerade vaderna? Är det kanske skallror som låter när man dansar? Har för mig att jag sett liknande hos både afrikanska och indianska stammar på TV.

God Jul!

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vem är hon?
« Svar #13 skrivet: december 24, 2009, 14:31 »
Det borde i så fall ha varit en alldeles speciell kvinna? Har du lagt märke till de överdimensionerade vaderna? Är det kanske skallror som låter när man dansar? Har för mig att jag sett liknande hos både afrikanska och indianska stammar på TV.

Överdimensionella vader verkar vara en vanlig företeelse i forntida konst, har sett flera grekiska vasavbildningar med atleter/soldater som har vader som är bortom denna värld.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vem är hon?
« Svar #14 skrivet: december 24, 2009, 17:19 »
Överdimensionella vader verkar vara en vanlig företeelse i forntida konst, har sett flera grekiska vasavbildningar med atleter/soldater som har vader som är bortom denna värld.

Japp. och om du tittar pa din egen skugga nar sommarsolen star lagt, har du likadana vader som hallristningarnas figurer.

God jul pa er alla
Stefan
Qui tacet, consentit