Författare Ämne: Vad är ok och vad är inte ok?  (läst 10978 gånger)

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
Vad är ok och vad är inte ok?
« skrivet: juni 11, 2009, 19:31 »
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090203/SIMRISHAMN/559494902

På länken ovan går att läsa om en gårdssamling från Österlen som överlämnats till det lokala museet av insamlarens arvingar. Österlens museum har endast positivt att säga och hela artikeln genomsyras av en positiv anda. Dock står det klart att fynden kommer från ett par begränsade områden, vilket innebär att de bör ha rapporterats i samband med upphittandet och även erbjudits staten för inlösen. En arkeolog vid Österlens museum konstaterar också att det funnits en boplats på området.

Vad anser ni om dylika gårdssamlingar? Varför accepteras att en bonde plockar upp saker ur ploglagret (och behåller det hemma) men inte att en amatörarkeolog använder metalldetektor på samma yta (och rapporterar fynden enligt alla konstens regler)?
Lex malla, lex nulla

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2009, 22:46 »
Har haft möjlighet att kolla en hel del sådana gårdssamlingar på Söderslätt. Tyvärr är dessa numera allt mera sällsynta eftersom de skingras när gårdarna säljs. Och ingen bonde går i dag efter en plog och ser när föremålen poppar upp. Alla samlingar jag sett har haft många år på nacken. I huvudsak består samlingarna av stenföremål även om jag också sett ett eller annat bronsföremål men då alltid bara små saker.
Sådana stensamlingar har aldrig varit intressanta för den snåla svenska staten att lösa in. Annat är det i Danmark där man nästan alltid av staten får ett vettigt pris för de "Danefä-fynd" som man inlämnar. Sedan får man inte glömma att jordbruksmarken av hävd används för plöjning, ett hävdbegrepp vilket knappast kan åberopas när man arbetar med metalldetektor.

Har däremot ofta undrat varför den eller de som av hävd plöjde Uppåkras åkrar aldrig inrapporterat något fynd. När de danska metalldetektoramatörerna satte igång och "upptäckte" platsen poppade det ju upp metallfynd av oanad mängd från ploglagret. Nog har man väl sett sådan fynd vid plöjning, i varje fall när man tidigare arbetade med hästar? Helt säkert hade dessa fynd kunnat komma i offentlig ägo om man fått vettigt betalt av staten. Det är väl inte alltför långsökt att gissa att de istället hamnade ute på öppna marknaden.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #2 skrivet: juni 11, 2009, 23:34 »
Nja, hävd vet jag inte om jag går med på. Att du äger en mark ger dig inte större laglig rätt till ett upphittat föremål. Varje möjligt fornfynd skall ju dessutom rapporteras i vederbörlig ordning (och inte först efter insamlarens frånfälle), men har så verkligen skett med de gårdssamlingar som finns? Vad gäller inlösen borde inte snålhet vara ett hinder eftersom staten själv sätter prislappen.

Angående Uppåkra tror jag personligen att du är helt rätt ute.
Lex malla, lex nulla

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2009, 11:00 »
Ja, det ligger mången stenyxa på spiselkransen ute i stugor och gårdar. Det har bl.a. rapporterats av en fornlämningsinventerare jag pratat med, som inventerade mycket på 1970-80-talen. Men frågan är om inte de flesta av dessa föremål hittades redan innan traktorn blev allmän dvs. den tid när man fortfarande gick efter plogen, som Sven var inne på. Och medvetandet var kanske inte så starkt då om värdet av alla dessa föremål, åtminstone vad gäller stenföremålen. Hur stark var egentligen lagstiftningen kring detta i den äldre fornminneslagen (den från 1940-talet, typ)? Och innan dess, säg i början av 1900-seklet? Var anmälningsplikt inskriven i lag då också?

/Mats

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2009, 14:54 »
Men frågan är om inte de flesta av dessa föremål hittades redan innan traktorn blev allmän dvs. den tid när man fortfarande gick efter plogen, som Sven var inne på.


Många (fast säkert färre) stenyxor hittas fortfarande, men då under stenresning mer än plöjning. En bra åker är en stenfri åker. Dessa yxor hamnar dock sällan i nån samling utan tyvärr i nån hög i närheten av åker, tillsammans med alldeles för många andra vanliga stenar. Referens: Min ingifte farbror "storbonden" som fastän han själv inte längre var aktiv bonde, gick med käppen i de vuxna barnens åkerkanter och kastade undan stenar i dikena.
Qui tacet, consentit

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2009, 10:31 »
En stor anledning till att bönder förr i tiden inte rapporterade in fynd till myndigheterna beror på deras skepsis mot myndigheter och arkeologer. De var helt enkelt rädda för att arkeologerna skulle komma och gräva upp deras åker och eftersom de var beroende av åkerns avkastning valde de att istället behålla föremålen.

En av lärarna jag hade när jag läste medeltidsarkeologi, Stefan Larsson, berättade att han åkt runt till gårdar i närheten av de ställen där han grävt (mest på Söderslätt) och satt sig ner och pratat med de äldre bönderna och då fått se deras samlingar. Det hela bottnade att han ingav förtroende och lovade dem att inte gräva upp deras åker.

När det gäller Uppåkra så "upptäcktes" boplatsen redan 1934 av arkeolog Vifot. Givetvis har bönderna som brukat marken hittat föremål, men eftersom odlingsjorden i Uppåkra har klass 10 (vilket innebär att fosfathalten är väldigt hög vilket gör att marken är mycket lämpad att odla främst sockerbetor på) så rapporterades aldrig fynden in.

Jag har själv stenyxor i min ägo, eller rättare sagt, de tillhör min sambo. Vi vet inte var de hittats, mer än att det är i trakterna runt Anderslöv (Äspö, Hemmesdynge) och vi vet inte när de hittades. Eftersom de är s.k. lösfynd går det inte att ge dem en bakgrund.

Sen är myndigheterna rätt dåliga på att följa upp inlämnade föremål, särskilt när det handlar om stenyxor. Jag vet ett ställe utanför Dalby där man i flera år kunnat gå och plocka flintyxor och andra föremål, myndigheterna vet om platsen, men ingenting görs.

För att komma tillbaka till Uppåkra, där görs många fynd som inte myndigheterna vet om, dels av boende runt omkring, men även av kyrkogårdsförvaltningen personal. De har fått order om att när något hittas, ex inne på kyrkogården, så ska föremålen ner i jorden igen.

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2009, 11:52 »
Om jag läser kulturminneslagen rätt (2 kap 3-4§) så behöver man endast rapportera in fynd av "guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar" eller om fyndet består av två eller flera föremål som kan antas ha lagts ner tillsammans... eller om fyndet gjorts i eller i direkt anslutning till en fast fornlämning. Sen ska det självklart uppmuntras att rapportera in nyfynd.

Vad är praxis att betala ut för inlösta fornfynd? Det senaste jag läste om var en armbygel som påträffades på norra Gotland, den fick man 30 000 kr i "hittelön" för.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2009, 19:05 »
När det gäller guld- och silvermynt så får man dagens värde i belöning, alltså man väger det som hittats och sen får man betalt efter hur mycket guld/silver kostar idag.

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2009, 19:22 »
Nja, man får värdet för vikten + 1/8 enligt kulturminneslagen. Utöver detta kan särskild (KML 2 kap 16§) hittelön betalas ut. För silverbygeln ovan fick upphittaren t ex 25 000 kr för silvret och 5000 som hittelön. För Spillingeskatten fick upphittaren drygt 2 miljoner. fast det är ett extremfall. Någon som känner till något fall är man fått betalt för stenyxor eller annat som är av icke-ädelmetall?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2009, 11:35 »
Historiskt finns det gott om exempel på att föremål av annat än ädelmetaller som har ersatts med pengar. SHMs katalog är full av privata fynd och samlingar som på olika sätt blivit inköpta till museet, fast det är inte fråga om inlösning i lagens mening.
Hin gamla hjälte Knut Kjellmark lät exempelvis skolbarnen leta föremål för hans karteringar i Småland, många av de ”finare” föremålen ersattes sedermera ekonomiskt och införlivades i samlingarna.  Ett annat exempel är de stora privata samlingar som funnits runt om i landet vilka i samband med dödsboaktioner och dylikt sålts men då under mer marknadsmässiga former.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #10 skrivet: december 23, 2009, 20:15 »
Mynt- och antikhandlar har i sällsynta fall stenyxor till salu och de verkar ha blivit dyrare med tiden, men om man får något betalt för dem är en annan femma.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vad är ok och vad är inte ok?
« Svar #11 skrivet: december 25, 2009, 19:01 »
Säljs stenföremål från vår nordiska forntid på löpande band på Tradera, ofta till icke allför låga priser. I skrivande stund finns en skadad flintdolk för 511:-
http://www.tradera.com/Flintdolk-fran-bondestenalder--auktion_104068332
en håleggad flintyxa för 795:- etc.
http://www.tradera.com/Flintyxa-haleggad-och-slipad--auktion_104066761
en slipad flintyxa för 2045:-
http://www.tradera.com/Flintyxa-slipad-20-cm--auktion_104324749

Med tanke på att museerna börjar slänga sina samlingar kan man spå denna marknad en lysande framtid.