För att summera: Jag fick ett 60-tal svar , jag hade förväntat cirka 2. Men jag tror jag fått redan på vad jag ville veta:
För Fotevikens del är kvinnornas yrken kanske mest intressant, olika hantverk till exempel.
Personligen tror jag hednatiden här var snarlik den tidiga medeltiden, traditioner ändras inte så lätt. Jag har här fått koncentrera mig på städer och byar mera än landsbygd och jordbruk.
Lagstiftningen är också intressant, arv till exempempel, här får vi utgå från lanskapslagarna från 1200-talet.
Flickornas (de frias) utbildning under vikingatiden får jag ibland frågor om. Jag misstänker att det möjligen skulle kunna vara som på medeltiden;
Både pojkar och flickor lärde sig rida och jaga, och latin .De lärde sig spela på musikinstrument (fiddla, giga ,luta ,gitarr ,lyra, cittra, harpa eller flöjt )
Män som rest i främmande länder, musiker, poeter och trubadurer inbjöds att undervisa barnen.
De lärde sig även historia om hjältar och hjältedåd, helgon och martyrer. De fick ett rikt kulturarv ..
Professionella könstnärer undervisade ungdommar med anlag för konst.
ur: Agneta Conradi Mattsson: Alénor av Akvetanien, Stockholm 2005. SID 188
Något liknande kunde möjligen ha funnits under nordisk hednatid för pojkar och flickor ur de högre stånden.
Givetvis spelar det faktum roll att det blir fler och fler flickor och kvinnor som intresserar sig för historia. Till och med svärd och vapen intresserar fler och fler flickor som besöker Foteviken.
Personligen anser jag att vi på Foteviken/ bör ge en rättvis bild av båda könens roller under vikingatid/medeltid.