Författare Ämne: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd  (läst 32079 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #60 skrivet: februari 19, 2009, 09:27 »
Nils Ristare: Birgit Sawyer har skrivit en artikel om detta (Runstenar och förmedeltida arvsförhållanden) i Om runstenar i Jönköpings län från 2002.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #61 skrivet: februari 19, 2009, 10:03 »
Nils Ristare: Birgit Sawyer har skrivit en artikel om detta (Runstenar och förmedeltida arvsförhållanden) i Om runstenar i Jönköpings län från 2002.

/Johan

Tack!  :)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #62 skrivet: februari 27, 2009, 10:26 »
För att summera: Jag fick ett 60-tal svar , jag hade förväntat cirka 2. Men jag tror jag fått redan på vad jag ville veta:
För Fotevikens del är kvinnornas yrken kanske mest intressant, olika hantverk till exempel.
Personligen tror jag hednatiden här var snarlik den tidiga medeltiden, traditioner ändras inte så lätt. Jag har här fått koncentrera mig på städer och byar mera än landsbygd och jordbruk.
Lagstiftningen är också intressant, arv till exempempel, här får vi utgå från lanskapslagarna från 1200-talet.
Flickornas (de frias) utbildning under vikingatiden får jag ibland frågor om. Jag misstänker att det möjligen skulle kunna  vara som på medeltiden;
Citera
Både pojkar och flickor lärde sig rida och jaga, och latin .De lärde sig spela på musikinstrument (fiddla, giga ,luta ,gitarr ,lyra, cittra, harpa eller flöjt )
Män som rest i främmande länder, musiker, poeter och trubadurer inbjöds att undervisa barnen.
De lärde sig även historia om hjältar och hjältedåd, helgon och martyrer. De fick ett rikt kulturarv ..
Professionella könstnärer undervisade ungdommar med anlag för konst.
ur: Agneta Conradi Mattsson: Alénor av Akvetanien, Stockholm 2005. SID 188
Något liknande kunde möjligen ha funnits under nordisk hednatid för pojkar och flickor ur de högre stånden.
Givetvis spelar det faktum roll att det blir fler och fler flickor och kvinnor som intresserar sig för historia. Till och med svärd och vapen intresserar fler och fler flickor som besöker Foteviken.
Personligen anser jag att vi på Foteviken/ bör ge en rättvis bild av båda könens roller under vikingatid/medeltid.


Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #63 skrivet: februari 27, 2009, 13:27 »
Till och med svärd och vapen intresserar fler och fler flickor som besöker Foteviken.

Hur bemöter ni detta. Säger ni som museiguiderna vid Gustavianum i Uppsala att även kvinnor var med i strid?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #64 skrivet: februari 27, 2009, 15:11 »
Vi kan säga att enligt Saxo var sköldmör med i slaget vid Bråvalla hed , och att enligt isländska saganklädde Agantyrs dotter ut sig till man och kämpade som vikingahövding.Båda händelserna påstås ha hänt under 700-talet.
Om man vill tro på detta är väl upp till läsaren/besökaren. Några direkta arkeologiska indicier på sköldmör som deltog i strider har vi vad jag känner till inte.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vikingatida kvinnor - enligt arkeologiska fynd
« Svar #65 skrivet: februari 27, 2009, 15:20 »
Hur bemöter ni detta. Säger ni som museiguiderna vid Gustavianum i Uppsala att även kvinnor var med i strid?

Först ett citat från Tacitus i ett annat ämne (om varför germaner ansågs vara urbefolkning i germanien)

Citera
Vem skulle vidare, oavsett faran på ett vilt och okänt hav, ha lämnat Asien eller Afrika eller Italien för att uppsöka Germanien med dess osköna landskap, dess hårda klimat, ett land dystert att bebygga och att skåda, såvitt det ej råkar vara ens fädernesland?
  ;D

I detta ämne
Citera
Och deras anhöriga befinna sig alldeles i närheten, (på ett ställe) varifrån man kan höra kvinnornas tjut och de späda barnens kvidande. Dessa äro för var och en hans heligaste vittnen, dessa hans förnämsta lovprisare: till mödrar, till hustrur gå de med sina sår, och dessa äro ej rädda för att räkna eller undersöka såren, och de bära mat och uppmuntringar till de stridande.
Så enligt Tacitus var de inte stridande. Nu är det iofs långt före vikingatid, och jag vill minnas att jag sett andra citat om just stridande kvinnor, men det lämnar jag åt den som finner dem.

Citaten kommer från http://cornelius.tacitus.nu/
Qui tacet, consentit