Författare Ämne: Arkeologiska företag  (läst 7965 gånger)

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Arkeologiska företag
« skrivet: februari 10, 2005, 23:29 »
När jag skrev min c-uppsats i höstas angående olika ägarformer inom arkeologisk verksamhet var en av mina slutsatser att de företag som hade vinstsyfte som mål med verksamheten kunde föra ut vilket dravel som helst eftersom inte kunskapen stod i fokus. På den efterföljande opponeringen dök frågan upp om det överhuvudtaget är möjligt att driva arkeologiska företag med kunskap och inte profiten som huvudsyfte? För trots mina ideologiska ståndpunkter (som skyr allt vad vinstintresse och kapitalism heter) så har jag blivit att fundera på möjligheten att tillsammans med någon eller några till starta eget inom arkeologin, i någon slags kollektiv form förstås. Om inte annat så är arbetsmarknaden så tuff att det ibland känns som ända alternativet.
Vad jag undrar över är hur regelverket ser ut, är det tillåtet att ta betalt av människor som vill delta i en utgrävning?
Är det fritt fram att gräva på platser som inte är fornminnen utan härstammar från historisk tid, om man har markägarens tillstånd?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiska företag
« Svar #1 skrivet: februari 11, 2005, 00:16 »
Kulturminneslagens 2 kap 1§ säger att "Fasta fornlämningar är /.../ lämningar efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och som är varaktigt övergivna."

På kursen i Kulturmiljövård fick vi veta att den yngsta lämning som klassats som fast fornlämning var 66 år. Observera dock att denna lag skyddar alla lämningar som faller inom ramen för definationen och det finns egentligen ingen undre gräns för hur ung en lämning kan vara. Detta innebär alltså att t ex torplämningar och liknande faller inom denna defination.

För att få gräva måste du, förutom markägarens tillstånd, ha tillstånd ifrån Länsstyrelsen. LS har vissa krav för att kunna godkänna en ansökan, bl a på att rapportarbetet håller vetenskapligt hög kvalitét.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Arkeologiska företag
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2005, 09:40 »
Men när blir en fältundersökning en utgrävning? Säg att ett projekt gör en inventering av tex en torp från 1920-talet. Krävs det tillstånd så fort som spaden sätts i jorden, eller när man skrapar på ytlagret?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiska företag
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2005, 10:50 »
I Kulturminneslagen 6 § så står det:

Citera
Det är förbjudet att utan tillstånd enligt detta kapitel rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada en fast fornlämning.


En inventering behövs det ingen tillstånd för att utföra men så fort du skrapar på ytan så gör du ett ingrepp i o m att du kanske frilägger delar av den fasta fornlämningen. Jag skulle rekomendera att du kontaktar den berörda länsstyrelsen och hör efter. Dumt att begå ett lagbrott i onödan. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Arkeologiska företag
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2005, 11:14 »
Till saken kan ju nämnas att, det är Lst som formellt bestämmer vad som är fornlämning eller inte. För tex torplämningar som nämndes ovan, gäller gränsen innan är 1750 för att klassas som fast fornlämning i Södra Sverige, enligt RAÄ. Men Lst kan ju besluta att ett torp som är yngre ska bedömas som fast fornlämning.

MVH Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiska företag
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2005, 11:20 »
Citat från: "Urban"
Till saken kan ju nämnas att, det är Lst som formellt bestämmer vad som är fornlämning eller inte. För tex torplämningar som nämndes ovan, gäller gränsen innan är 1750 för att klassas som fast fornlämning i Södra Sverige, enligt RAÄ. Men Lst kan ju besluta att ett torp som är yngre ska bedömas som fast fornlämning.


Gränsen är tydligen framflyttad till 1800 och kan flyttas fram ytterligare. Detta rimmer vidare ganska illa med det faktum att Kulturminneslagen är generell, dvs "Fasta fornlämningar är /.../ lämningar efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och som är varaktigt övergivna." (KML 2 kap §1) Det borde alltså inte finnas någon övre gräns för vad som är en fast fornlämning. Man kanske bör definiera vad som är "forna tider"? I torplämningarnas fall är det dock "äldre tiders bruk" som är det vikiga och man bör inte hänga upp sig på åldern. Som du säger så är det alltid värt att höra av sig till LST eftersom dessa kan ha klassat en viss lämning som fast fornlämning. Det är bättre att utgå ifrån att en torplämning är en fast fornlämning istället för tvärtom. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad volgende

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
Arkeologiska företag
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2006, 11:24 »
Eftersom vi tydligen skall leva i tjänstesamhället eller Informationssamhället borde ju alla gamla industrilämningar skyddas i lagen också eftersom de har tillkommit genom "äldre tiders bruk". Själv försöker jag hitta skyddsformer för bohuslänska stenbrott från början av 1900-talet. Dessa härjas ganska rejält i jakten på billig sprängsten till anläggningar och kajer och utbyggnaden av bostadsområden.
Eftersom de är såpass synliga behöver man inte gräva heller, möjligtvis om man vill undersöka en vägkonstruktion eller liknande, vilket skulle medföra en liten nischning som möjligtvis kunde erbjuda arbetstillfällen för en som inte har femtielva doktorsexamina.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Re: Arkeologiska företag
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2006, 12:04 »
Citat från: "Stefan"
Vad jag undrar över är hur regelverket ser ut, är det tillåtet att ta betalt av människor som vill delta i en utgrävning?


Jag fick under åren '92-'95 en del erbjudanden att delta i utgrävningsarbete [den grova delen] på Vikbolandet och för detta skulle jag få ekonomisk ersättning. Grävningarna var på privat mark och anledningen var att markägaren ville bygga ut på sin gård. Vilka instanser som var inblandade vet jag inte men bl.a. arbetsförmedlingen hjälpte till att skaffa folk. Det kanske beror på vilken del av grävningen man ämnar ta betalt för, 'finliret' måste väl utföras av proffs men tydligen går det bra att låta vanliga amatörer stå för grovjobbet mot betalning [under övervakning av yrkesfolk självklart].
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiska företag
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2006, 21:58 »
Citat från: "volgende"
Eftersom vi tydligen skall leva i tjänstesamhället eller Informationssamhället borde ju alla gamla industrilämningar skyddas i lagen också eftersom de har tillkommit genom "äldre tiders bruk".


Övergivna industrilämningar borde enligt lagen skyddas, ja. Vi ställs då inför problemet hur dessa skall bevaras och med vilka medel eftersom ett skydd av alla industrilämningar skulle kräva en del resurser. Lämningar från 1900-talet är problematiska eftersom dessa ofta ligger såpass nära i tid att de inte anses som "viktiga" vilket leder till att man hanskas mer vårdslöst med dessa.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gardenia

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Arkeologiska företag
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2006, 09:57 »
Resurser är det ständiga problemet.
Industrihistoria är annars något som kommer mer och mer, vet inte hur det är på länsstyrelser i allmänhet men där jag jobbar har vi i alla fall en som jobbar med industriarvet (1,5 till och med : ).
Fast visst finns det väl "industrier" som prioriteras på bekostnad av andra, liksom inom fornlämningar och byggnader... Finns ju som sagt inte pengar till allt  :(

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arkeologiska företag
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2006, 10:49 »
Man får väl välja ut några (industri) lämningar som är hyffsat representativa och bevara dessa. Så skulle man dock inte resonera gällande förhistoriska lämningar. Gäller "ju äldre desto bättre"? Värt en egen tråd kanske?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :