Författare Ämne: Tro på asagudarna  (läst 4563 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Tro på asagudarna
« skrivet: januari 30, 2009, 13:13 »
Ny avhandling om dagens tro på asagudarna från Lunds universitet:

"Oden, Tor, Freja och de andra gamla asagudarna, finns det människor som tror på dem i Sverige idag, och i så fall varför? Det är frågor som tas upp i en avhandling som snart läggs fram av religionsvetaren Fredrik Gregorius."

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/tropaasagudarna.5.57755f9a11ef1b9bbf18000863.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tro på asagudarna
« Svar #1 skrivet: december 06, 2009, 09:35 »
Jag har varit asatroende i över tjugo år. Gick ur Statskyrkan -87 och lade samtidigt till namnen Alf, Ragnfast och Adils. Alverna är Tors hjälpare, Ragnfast (Reginfast) betyder gudarnas förtrogne och Adils var (enligt Ynglingatal) den förste kung som härskat över både Svear och Göter. Han var dessutom "en stor blotman".

Tors hammare bar jag redan tio år tidigare och gör så än idag. Ser gudarna först och främst som dynamiska aspekter av själva tillvaron som de personliga egenskaperna kan relatera till.

1988 gick jag med i Yggdrasil, som var en förening för nordisk schamanism. Idag är jag mest intresserad av runmagi och som arkeolog har jag främst sysselsatt mig med run- och bildstenar.

Jag är av den uppfattningen att det enda man kan offra är sin egen uppmärksamhet eller något man själv har skapat, så ingen behöver vara rädd för att bli offrad......... ;D