Författare Ämne: "Nya" vikingautställningen på SHM  (läst 6294 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Nya" vikingautställningen på SHM
« skrivet: februari 08, 2005, 12:45 »
Igår visade Fredrig Svenberg (1:e antikvarie yngre järnålder, SHM) den nygamla vikingautställningen för B-studenterna i arkeologi vid SU samt lite annat folk, bl a undertecknad. Bra initiativ Anders!!  :D Vi diskuterade en del och jag tänkte att vi kunde fortsätta här så kan fler säga vad de tycker.

Utställningens utseende har gjorts om även om det mesta ser ut som tidigare, bl a finns numera en rekonstruktion av en båtgrav från Vendel, en barngrav från Birka samt möjligheten att sitta ner för en diskussionsstund. Dessutom hade man satt utt större skyltar med text på både svenska och engelska som visade på vad varje avdelning handlade om.

Utställningen ser helt klart bättre ut även om vissa delar fortfarande kan upplevas som lite väl mörka, ljuset bidrar dock till att skapa stämning. Jag hade dock gärna sett att man spelade någon sorts musik, som de t ex gör på Medeltidsmuseet (eller den kanske var avstängd?). Som det var nu så bedstod stämningsljuden i fläktsus. Vissa av montrarna är även väldigt höga vilket kan göra att korta personer, barn och rullstolsburna inte kan se de översta bitarna av vissa montrar. Vidare hade jag gärna sett en "riktig" runsten (t ex Visätestenen som kan återses precis i början av utställningen) i avdelningen som behandlade kristnandet. Detta för att dessa är så intimt förknippade med just kristnandet. Vidare så finns det en mindre avdelning om nationalromantik och missbruk av vikingatiden vilket är bra.

Fler åsikter?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2005, 09:38 »
Utställningen har fått ett enormt ansiktslyft, är min spontana kommentar. Tidigare fanns ju ingenting av gestaltande eller rekonstruerande där, och besökarna såg ut som frågetecken.

Det ni inte såg nu antar jag, var ljudguiden som dyker upp inom kort. Den kommer att komplettera innehållet även utan "verklig" guide.

Musik kanske inte vore helt bra med tanke på hörselskadade osv. Men man kan ta in den aspekten i ljudguiderna.

/Henrik

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2005, 10:51 »
Vidare så hörde jag att de inplastade A4-sidorna med förklaringar skulle ersättas med en ordentlig kataltog (flerspråkig dessutom), vilket är jättebra. A4-sidorna hade en benägenhet att försvinna och var inte alltid lätta att hitta. :)

Ett förslag skulle vara att man kompletterade med en ordentlig hemsida om utställningen med bilder på alla föremål där den som vill "gräva djupare" i t ex typologier kunde bli tillfredsställd. Kanske med litteratutips och en och annan artikel för den som vill fortsätta på egen hand?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hepburn

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2005, 13:11 »
Det finns ju på ett sätt redan i och med cdn vikingar. Den täcker den "gamla" utställningen riktigt bra. Du kan få låna mitt ex någon gång om du är snäll Gorm! :-)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2005, 14:13 »
Självklart vill jag låna den. :) Problemet är väl att den inte är gratis? Nu har jag iofs inte sett den än men det borde inte vara några problem att göra en webversion av den.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2005, 22:05 »
Vidare så tycker jag inte att man kan jämnföra en cd-rom och en internetsida. För att få tag i cd-romen så måste du gå till väga på samma sätt som när du köper böcker. En hemsida har mycket bättre tillgänglighet, oberoende vart i världen du befinner dig.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Fredrik S

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2005, 14:01 »
Eftersom jag står bakom förändringarna av utställningen kan det kanske vara på sin plats med en liten kommentar. Det har förekommit en intern diskussion kring om utställningen är för mörk och den har resulterat i att vi skuvat upp ljuset ytterligare en del (efter visningen som bl.a. Gorm var med på). Det besvärliga är att hitta en balans mellan att ha det lite skumt så att man med hjälp av ljuset kan lyfta fram de föremål man vill visa upp men att det ändå inte blir för mörkt. Jag har framfört idén med olika stämningsskapande ljud i utställningen men inte fått så mycket respons på det. Sen är det heller inte så lätt att bestämma vilka ljud man ska använda, vad som blir för mycket och för lite etc. Det är faktiskt ett helt projekt bara det...  Standardmontrarna är rätt höga, det håller jag med om, och kanske borde man satt hyllorna lite lägre i många fall. Utställningen är uppenbarligen byggd för vuxna (vilket ju inte känns helbra). Den sortens saker har vi inte jobbat med i förändringsprojektet, men det blir en synpunkt att ta med sig. Vad gäller synpunkten om att man skulle kunna skapa en hemsida med info kan jag med glädje annonsera att ett projektarbete med en "vikingawebb" startade i januari och beräknas färdigt i en första version på vår webb i juni. Det kommer att vara ca 10 valda fördjupningsteman med faktapackade texter, rätt mycket bilder m.m. och det är tänkt att fungera som ett fördjupande komplement till utställningen men samtidigt som en självständig kunskapsbank. Däremot blir det inga hänsvisningar till böcker och artiklar. För det första måste man konstatera att museet i första hand riktar sig till allmänheten - inte till forskare och arkeologistudenter (de kan också få service men är inte huvudmålgruppen för utställningar och webb). Det gör att mycket av det "bästa" faktamaterialet faller bort som möjliga hänvisningar (man kan inte hänvisa den vanlige besökaren till en artikel i Fornvännen eftersom det helt enkelt är en okänd tidskrift som dessutom inte finns på så väldigt många bibliotek utöver de stora i länens huvudorter). Vad som blir kvar är ett antal väldigt spridda böcker som ex.vis Maja Hagermans Kungens män eller Bertil Almgrens vikingen och eftserom de är så allmänt spridda känns det ganska meningslöst att hänvisa till dem. Den som söker riktiga hard facts får ju ändå själv söka sig fram bland litteraturen hur man än vrider och vänder på saken. Det är tänkt att finnas en lättillgänglig frågefunktion via vikingawebben där man enkelt kommer i kontakt med museets experter och där tipsar jag gärna om fördjupninbgsmöjligheter av olika slag anpassat till frågeställarens specifika önskemål.

Ja, det var några små synpunkter iallafall. :wink:

Fredrik Svanberg

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2005, 22:01 »
Citat från: "Fredrik S"
Vad gäller synpunkten om att man skulle kunna skapa en hemsida med info kan jag med glädje annonsera att ett projektarbete med en "vikingawebb" startade i januari och beräknas färdigt i en första version på vår webb i juni.


Det glädjer mig att höra Fredrik (eller snarare läsa). Jag menade dock inte att man skulle skriva ut källhänvisningar utan snarare litteraturtips för den som vill lära sig mer om asatro, kristnandet, runstenar mm. Hjälp till självhjälp så att säga. En frågefunktion låter också som en mycket bra idé. Interaktivitet är aldrig fel. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad lopt

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2005, 13:26 »
Håller med Gorm, källhänvisningar är ju att ta i men tips för den intresserade att gå vidare vore ett minimum. T o m de konstutställningar som man idag hämtar sin insperation och sina verktyg ifrån har ju namnet på konstnären, årtal och verkets namn som "källhänvisning" så att besökaren kan följa upp sitt besök. Tyvärr saknas tom detta i flera moderna arkeologiska utställningar.

Och visst hänvisning till Fornvännen kanske inte säger så mycket för  "gemene man" men att utgå från att dom är "obildade" och därför inte ens ge dom som blir instresserade chansen utan bara ge dom en upplevelse för stunden bekräftar och befäster ju okunskapen och kommer etablera arkeologin som dramatiserad underhållning och vetenskapligt flum.

"riktade till allmänheten"
När blir man "för intresserad" och är inte längre allmänhet?

Vi med ett större intresse för forntiden och ett större behov av kunskap (i frustration med museernas allt mindre informationsinnehåll) ser oss tvingade att söka oss till universitetet för att söka den kunskap som kulturmiljövården blir allt sämre på att leverera i sin strävan efter besöksiffor (och inte förståelsesiffror)

Det är skrämmande och se hur man glider från sitt samhällsuppdrag om att leverera förståelse till förmån för underhållning i konkurerens med dagens extrema underhållningsmedier och kraven på självfinansiering eller för bara att bevisa sitt existensberättigande i dessa besöksiffor.

Utloggad lopt

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
"Nya" vikingautställningen på SHM
« Svar #9 skrivet: mars 22, 2005, 13:37 »
En tanke, montrarna är för höga för barn men att sänka dom gör livet surt för mig som är lång. Varför inte sätta in diskreta mjuka träavsatser vid foten på montrarna, breda och höga nog för barnafötter (och ett rullstolshjul?? om det fungerar) men inte stora nog för att vara ivägen för vuxna fötter.

Ljud är viktigt, vi försummar för många av våra sinnen idag, men varför bakgrundsmusik varför inte enkla rena diskreta men ack så basala naturliga ljud, vindbrus, vågsvalp, eld vilka konstrasterar mot dagens stressade ljudkakafoi... allt för många människor har inte ens hört dessa ljud idag

bara en tanke från en fullständig utställningsamatör