Nej Mats, skåningarna har inte somnat i denna tråden. Vi avvaktar och slår till när ni själva är uttröttade!
En intressant aspekt är att Helgeö och Birka ligger på mindre öar med stort avstånd till fastlandet. Detta gör dessa platser till fullständigt atypiska när vi talar om de äldsta stadsbildningarna i Norden. Mig veterligen ligger samtliga stadsbildningar från vikingatid och tidig medeltid med direkt kontakt till ett stort omland som varit nåbart gående eller med häst och vagn. Detta talar mot att de två platserna varit ”städer” i samma mening som övriga. Internationella handelsplatser/handelsstationer är gamla tankar och benämningar som jag tror fortfarande är bärbara.
Att dra likheter mellan städer som ligger med stora avstånd från varandra (som Lund och Sigtuna) i den mening att de skulle ha haft en speciell påverkan på varandra vid bildandet tror jag är meningslöst. Vissa grundförutsättningar har funnits för de allesammans men de lokala behoven måste också ha spelat in. Den viktigaste grundförutsättningen för alla våra äldre städer är att det är kungamakten som står bakom etableringen. I alla våra medeltidsstäder är det kungen som ger respektive stad sina privilegier; det är hans fogde på platsen som har att kontrollera att bl.a. stadsskatten kommer regenten till godo.
Jag förstår inte varför Lund och Sigtuna skulle vara så väldigt lika varandra som hävdats i tidigare inlägg? Vad skulle skilja ut dessa två sett i ett gemensamt sammanhang jämfört med andra städer? Båda är anlagda av kungen men det är alla tidiga städer. Det har slagits kungliga mynt i dessa städer. Det har det gjorts i flera tidiga städer och centralorter. Kungarna skulle ha känt varandra och växlade idéer mellan sig. Jag tror verkligen inte, efter vad som framkommer om krigshandlingar i det skrivna materialet, att den danske kungen och den svenske var sådana kompisar.
Om min teori, som jag lade fram i tryck 2004, till äventyrs skulle visa sig vara riktig, grundas Lund genom att Harald Blåtand anlägger en ringborg samt en Clemenskyrka strax utanför borgen runt 980. Genom detta förfarande bryter han upp den hedniska centralplatsen Uppåkra och anlägger början till en ny, men kristen centralplats. I anslutning till ringborgen växer en torgbildning fram. Under första hälften av 1000-talet byggs sedan en otroligt stor mängd kyrkor inne i den uppväxande staden. Dessa kyrkor kopplas i sin tur till egna socknar. Under medeltiden hade Lund innanför sin stadsgräns ett tjugotal socknar; fullständigt unikt i Norden.
Är denna bilden över huvud taget lik den i Sigtuna? I Sigtuna byggs ju endast en kyrka i anslutning till den äldsta staden, S:ta Gertrud. Under kyrkan har man dessutom funnit profana lämningar på platsen. Kanske fanns här inte alls någon kyrka från början eller också har denna kanske varit av tämligen blygsamt format. Samtliga andra kyrkor i Sigtuna är från sent 1000-tal – 1100-tal och de ligger utanför den äldsta stadskärnan. Var är likheterna med Lund?
Sigtuna har en huvudgata som är parallell med stranden. Lund har en bebyggelse som växt radialt ut från centrum runt Stora torget. Var är likheterna?