Författare Ämne: Ållebergskragen  (läst 15462 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #20 skrivet: juni 17, 2007, 12:54 »
Jadu Micke den frågeställningen är mycket intressant, skulle kunna vara
ämne för en lång tråd. Jag skulle döpt den tråden till "Varför är Erik den
Heliges krona den enda bevarade medeltida kungakronan i Sverige när vi
bevisligen haft många andra medeltida kungar?". Kanske tråden skulle mynna
ut i slutsatser som har anknytning till Ållebergskragen och exempelvis Brodde-
torpsaltaret.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ållebergskragen
« Svar #21 skrivet: juni 17, 2007, 20:03 »
Jag är bara nyfiken på hur du menar att man kan göra a priori antaganden i sådanna här fall. En tolkning måste väl bygga på något annat än ogrundade antaganden, eller?

Jag menar bara att det inte räcker med en hypotes, hypotesen måste också kunna testas och jag undrar på vilket sätt det kan bevisas att guldhalskragar bara använts av kungar och drottningar? Man skulle väl mycket väl kunna tänka sig att flera kategorier än de kungliga har använt sig av dessa föremål? Även om man förstås får anta att de genom sitt monetära värde var reserverade för de besuttna.

/Micke 

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #22 skrivet: juni 17, 2007, 20:26 »
Precis, deras monetära värde gör att vi med största möjliga
sannolikhet kan anta att de var reservade för de besuttna.

Låt säga att vi gräver upp en "kungakrona" som liknar Erik den heliges,
de kan väl inte ha försvunnit allihop(Birger Jarls fodral hittade man i
Tyskland), så kan vi anta att det är en kungakrona från medeltiden,
men det blir svårt att bevisa det och vems den är.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ållebergskragen
« Svar #23 skrivet: juni 17, 2007, 20:51 »
Precis, deras monetära värde gör att vi med största möjliga
sannolikhet kan anta att de var reservade för de besuttna.

1. Kung/drottning finns det bara en av, besuttna finns desto fler av, hur menar du att man kan anta att guldhalskragar var reserverade för kungen/drottningen?

2.Hur definierar du en folkvandringstida kung/drottning 

3.Över vad var de kung/drottning?

Låt säga att vi gräver upp en "kungakrona" som liknar Erik den heliges,
de kan väl inte ha försvunnit allihop(Birger Jarls fodral hittade man i
Tyskland), så kan vi anta att det är en kungakrona från medeltiden,
men det blir svårt att bevisa det och vems den är.

Hur kan du veta att det du gräver upp är en "kungakrona"? OK att det är lite enklare om det du gräver upp är medeltida, men ju längre bak i historien/förhistorien du kommer desto svårare är det att vara säker på att det är en kungakrona och inte t.ex en brudkrona (eller för den delen ett rituellt skohorn ;)).  Av den anledningen är det ju också viktigt att vara mycket noggran med sin argumentation (för annars blir det verkligen lätt att kritisera tolkningen).

/Micke

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #24 skrivet: juni 17, 2007, 21:21 »
Det ska bli intressant at följa vad som kommer ut av fynden man
gjort i Jugoslavien, de kopplade sina fynd till gepiderna.
Någon som har det senaste där?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #25 skrivet: juni 21, 2007, 22:54 »
För att anknyta till frågan om vem som bar guldhalskragarna
är det värt att beakta vad professor Wilhelm Holmqvist skrev
i sin bok "Guldhalskragarna".

Citat:
Först och främst säger oss det dyrbara materialet, att det inte är fråga om några helt vanliga smycken. Guld var om möjligt mera sällsynt och dyrbart under halskragarnas tid än det är i dag. av gravfynd och andra fynd från den tiden i vårt land  framgår det klart och tydligt, att människorna var fattiga, ja, de flesta kanske nästan helt egendomslösa. En halskrage av guld kunde bara de allra rikaste kosta på sig, och rik blev man väl i regel endast som herre över ett större landområde, som ledare i krig, som den religiösa kultens ledare och utövare eller därmed jämförbara ämbeten.

Halskragarna bör alltså ha tillhört sådana personer, även om de kanske inte har kunnat betraktas som privategendom utan medföljt vederbörandes ämbete, exempelvis  som kungens krona, biskopens kräkla eller dylikt i våra dagar.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #26 skrivet: mars 29, 2009, 22:05 »
De första experterna trodde att Ållebergskragen kom från asien.
Förmodligen var det adoranterna, som ger ett asiatiskt intryck, som gav dem den tanken.

En sak som har slagit mig på sistone är att Ruotsi och Rouzhi (Yuezhi) skulle
kunna vara samma ord.
Jag googlade Ruotsi och Rouzhi och fick inte en enda träff vilket förvånade mig storligen.
Har verkligen ingen tänkt den tanken tidigare?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #27 skrivet: april 11, 2009, 12:54 »
Jag har roat mig med att fråga yngre personer vad den här figuren föreställer.
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=14793

Påfallande många säger att det är en indisk danserska, någon nämnde
Bollywood. Om man inte visste att den var från Sverige skulle man kunna tro att
det föreställer en yakshi eller apsara.

Vi har den här hinken från Osebergsgraven
http://home.online.no/~joeolavl/viking/osebergfunnet_botte.jpg

Att det är en tirthankar är väl ganska uppenbart. Jag skulle gissa på att det föreställer
Suparshvanath eftersom Suparshvanaths symbol är swastikan.

Kan de ha utövat jainism? Jag spånar lite lätt. Det finns 16 samskaras (samsara etc) det
finns 16 olika figurer på Ållebergskragen. Den första är garbhādhāna som betyder att livmodern
befruktas (de tror på återfödelse). Det finns 24 tirthankars, Färjestadskragen innehåller 24
olika figurer.
Jag spånar bara.