Författare Ämne: Birka, och sen då?  (läst 112531 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Birka, och sen då?
« skrivet: januari 28, 2009, 16:02 »
Vad hände med handeln efter Birkas "fall"?

Sigtuna har nämnts som efterträdare men samtidigt visar Sigtuna tydligen inga spår av handel i sitt tidigaste skede, eller är detta fel?

Upphör kanske handeln på grund av "lågkonjuktur"?

Eller tar gutarna över?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2009, 17:25 »
Naturligtvis upphörde inte handeln. Den sökte sig istället andra vägar

Men frågan är intressant då Sigtuna dök upp när Birka övergavs c:a 970-80 e .kr. Det skulle kunna peka på att Sigtuna ersatte Birka. Samtidigt finns faktiskt inga bryggfundament i Sigtuna som är nödvändigt för en handelsstad. Däremot byggdes ett stort antal statusfyllda stenkyrkor innan spår av handel kan skönjas.

Jag tror därför att Sigtuna kan ha varit en kristen utpost i hednaland. Se bara på på den stora koncentrationen av kristna runstenar som omgärdar Sigtuna. Har många gånger tänkt att bebyggelsen kan ha varit kyrkstugor byggda av bönder i omlandet, för att nyttjas vid kristna högtider. Vill också minnas att de första biskoparna hade sitt säte i Sigtuna. När kristnandet genomförts flyttades biskopssätet sedan till Uppsala.

Vad tror ni ? 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2009, 11:31 »
Jag har också funderat i banorna att Sigtuna skulle vara en typ av kyrkby dit man kom vid högtider, och att det samtidigt skulle vara en politisk samlingsplats. I mångt och mycket går ju kyrka och politik hand i hand!   I vilket fall som helst verkar det inte röra sig om en arvtagare till Birka.

Jag tycker samtidigt det låter otroligt att man skulle låta handeln hamna under gutarnas kontroll, låt vara att transitgods till andra delar av Europa går via Gotland, men det som är ämnat för Mälardalen med omnejd borde man väl försökt hålla kontrollen över. Eller?

En tanke är att allt fler väljer att försöka sig på att handla utan den lokala makthavarens inblandning. En lösning på detta skulle vara att söka upp varorna innan de anländer till Birka och om man tittar österut då så kan man kanske tänka sig att Aldeigjuborg eller Holmgård erbjuder ett bra alternativ.  Detta skulle kunna vara lika förödande för Birka som stormarknader idag är för lokala lanthandlar...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2009, 13:58 »
Birka var ju kontrollerad av kungen. Detsamma gällde Sigtuna (Olov Skötkonung). Detta skulle kunna tala för att Birkas handelsfunktion flyttades till Sigtuna. Men......det finns inga spår efter bryggor. Detta går aldrig att komma ifrån.

Var skulle man då kunna söka den nya handelsplatsen som naturligtvis även den var kontrollerad av kungen ? Min personliga hypotes är att Agnetfit (d.v.s.Stockholm) ersatte Birka. Ligger vid Mälarens lås och kontrollerade därför all handel i Mälaren. Vi vet att där fanns en pålspärr och dessutom skall ha funnits en kätting som kunde stänga av sundet helt. Kom ihåg att passagen vid Södertälje vid denna tid var så uppgrundad att den i praktiken var ofarbar med handelsskepp.

Arkeologiska fynd (förra milleniumskiftet) ? Det är dåligt med det men de måste ju ligga under dagens bebyggelse vid Gamla stan/Helgeandsholmen. Svårt att komma åt nu !

Detta var ju en tid då kungamakten var väldigt svag och Sverige måste vänta ytterligare c:a 250 år på att börja bli ett enat rike (Birger Jarl). Dock var kungen vald av både göta- och svealänderna och hade deras stöd om inget särskilt föranledde hans vräkande. Genom att flytta handeln från Birka till Agnefit fick han optimal kontroll över handeln och fick därmed en inkomstkälla av stora mått.   

Aldeigjuborg låg i Ryssland  och var liksom Birka en länk i sidenvägen som ledde till orienten. Det var alltså inte en konkurrent utan en medspelare. Gotland och gutarna med sin centrala placering i östersjön var ett oerhört viktigt handelscentrum och hade så varit långt innan vikingatid....och efter ! 

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birka, och sen då?
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2009, 15:55 »
Ja, det är ju en intressant tanke med Agnefit. I slutet av 900-talet och på 1000-talet var det kanske ännu så länge inte alltför besvärlig ström runt stadsholmen. Nivåskillnaden på c:a en halv meter mellan Mälaren och Saltsjön uppstod först under 1200-talet. Den gradvis ökande strömmen kunde väl vara på gott eller ont - bra med ström ur försvarssynpunkt men som handelsplats i fredstid (1000-talet?) var det nog en fördel för alla om det inte var alltför strömt.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2009, 16:02 »
Jo Agnefit skulle ju kunna vara ett alternativ, platsen verkar onekligen läglig. Jag är dåligt påläst om Agnefi men borde vi då inte höra talas om denna lite mer då?  Någon borde väl anmärkt på sambandet med Stockholm när den senare grunlades?

Arkeologiska lämningar lär väl vara svåra att hitta tyvärr. Men och andra sidan skulle man ju kunna tolka frånvaron av andra lämningar som kan tolkas som större handelsplats som så  att den måste ligga begravd under något som förhindrar upptäckt, vilket då skulle tala för Agnefit.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birka, och sen då?
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2009, 16:23 »
Eller är vi för insnöade i att utvecklingen alltid måste gå linjärt framåt? Kanske gick verkligen fjärrhandeln (och den flitiga produktion som antagligen skedde i Birka) tillbaka något under Sigtunas första tid? Och att det alltså inte på ett tag fanns någon så central handelsplats i regionen som Birka hade utgjort. Säljare och köpare kanske möttes på ett annat, mer distribuerat sätt.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2009, 16:24 »
Och jo, Aldeigjuborg låg i det som skulle bli Ryssland. Under sen vikingatid fanns där en betydande skandinavisk bosättning.  Om prisbilden på varor blev för hög, t.ex. på grund av för höga pålagor av en girig eller pressad kungamakt, söker sig handeln nya vägar. Det vanligaste resultatet är nog att en punkt tidigare i kedjan börjar agera som spridningspunkt, åtminstone under en tid, och denna punkt skulle då Aldeigjuborg kunna ha varit.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2009, 16:29 »
Vi skrev samtidigt Mats, och innebörden av det vi skrev skulle kunna relatera och stämma överens med varandra.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2009, 16:42 »
Jag har många gånger, när frågan om Sveriges skriftliga källor kommit upp, tänkt på den förödande branden då slottet Tre Kronor i Stockholm brann ner. Då gick hela vårt dåtida riksarkiv upp i rök. Tänk om detta hade funnits kvar ! Vad hade vi vetat då ? Vad hade vi hittat ? Kanske dokumentation om hur Agnefit blev vår stora handelsstad och sedan vår huvudstad ?  Kanske ett svenskt Gesta Sveorum författat av en svensk Saxo ?  Kanske en svensk kungalängd som gick ner till folkvandringstid ? Kanske.......Hmmmm ?

Faan att någon slarvade med elden !

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2009, 17:35 »
Eller är vi för insnöade i att utvecklingen alltid måste gå linjärt framåt? Kanske gick verkligen fjärrhandeln (och den flitiga produktion som antagligen skedde i Birka) tillbaka något under Sigtunas första tid? Och att det alltså inte på ett tag fanns någon så central handelsplats i regionen som Birka hade utgjort. Säljare och köpare kanske möttes på ett annat, mer distribuerat sätt.

/Mats


Ja, det är väl inte alldeles omöjligt men jag tror att BEHOVET av handelsvaror var så stort att en alternativ plats fort måste ha uppstått. Då är Agnefit logisk ur många synvinklar.  Sigtuna är alldeles för avsides beläget och har inga strategiska fördelar som Agnefit. Kanske kan gutarna som var fantastiska handelsmän ha haft ett finger med i spelet ?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Birka, och sen då?
« Svar #11 skrivet: januari 29, 2009, 21:30 »
Min personliga hypotes är att Agnetfit (d.v.s.Stockholm) ersatte Birka. Ligger vid Mälarens lås och kontrollerade därför all handel i Mälaren. Vi vet att där fanns en pålspärr och dessutom skall ha funnits en kätting som kunde stänga av sundet helt.

Vet och vet. Jag tror också på en pålspärr redan i gamla tider men några fynd av sådana från 1000-talet finns inte. Och det där med kättingen kommer från Olaus Magnus om jag inte missminner mig, alltså 1500-tal. Tycker du inte förresten att stadsholmen har ett ganska utsatt läge för en vikingatida handelsplats? Än finns ju inte fästningen tre kronor som kan bombardera eventuella pirater.

Men jag vill ifrågasätta hela grundfrågan. Varifrån har ni fått att Sigtuna inte skulle ha varit en handelsplats? Jag ska inte säga att jag heller är expert på staden men vill ändå minnas att utgrävnngarna på 90-talet visade att stadens köpmannakvarter går ända tillbaka till stadens grundläggning. Och stadsplanen är densamma som Birka och många andra handelsstäder. En massa kvarter med smala gränder som sträcker sig upp ifrån vattnen. Skillnaden är att staden dessutom har kyrkorna.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #12 skrivet: januari 29, 2009, 22:05 »
Som sagt detta är min hypotes som jag inte är ensam om.

Mina hypoteser är liksom så många andras en blandning av fakta, logik sunt förnuft samt arkeologiska fynd. Personligen har jag svårt att acceptera att Sigtuna ersatte Birka som handelssstad. Tillgängligheten är ju så mycket sämre och bryggor saknas ju som tidigare sagt. Detta kommer man aldrig ifrån ! Visst kan handelsmän i mindre omfattning ha funnits i Sigtuna. Det var ju trots allt en stad av vikt, beskyddad av kungen med egen kungsgård och t.o.m. myntverk.

Stadsholmen hade ju inte ur vissa synpunkter ett idealiskt läge,bl.a fanns ju den strida strömmen som måste övervinnas. Men bryggorna byggdes säkert inte mitt i strömmen. någon form av befästning måste ju också ha funnits men spåren är sedan medeltiden dolda under ny bebyggelse.  Framför allt hade platsen ett oöverträffat stategiskt läge som Mälarens lås !

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #13 skrivet: januari 29, 2009, 22:20 »
Liothida , inte för att jag är någon expert på Sigtuna heller, men ...

Det finns inga spår av bryggor eller hamnanläggningar från Sigtunas första tid vilket är nödvändigt för en handelsstad

Huvudgatan i Sigtuna går parallellt med stranden, och byggnader vänder sig från stranden. Bara mindre gränder ansluter dit vilket är helt olikt handelsstäder, och Birka.

Det finns inte många tidiga fynd utmärkande för handelsplatser, vilket är vanligt i Birka.

Sigtuna saknar tidiga bruksbyggnader vilket är märkligt för en permanent handelsplats, men skulle kunna förklaras av kyrkby-teorin!

Därmed inte sagt att jag utesluter Sigtuna, för platsen är inte så himla tokig, speciellt inte om det finns en hotbild från sjön. Men den saknade hamnen är ytterst märklig och därför tror jag Sigtuna till en början var ett politskt och religöst center
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Birka, och sen då?
« Svar #14 skrivet: januari 29, 2009, 22:23 »
Det här med kontinuitet är intressant. Platser växer. Tidigare lämningar så gott som
försvinner osv. Hur är det med Visingsö och Nääs slott? Vilken bakgrund kan man skönja
fanns det någon kontinuitet? Eller bestämde man bara att Sverige skulle styras därifrån helt
plötsligt.
Någon från regionen som vet mer?

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Birka, och sen då?
« Svar #15 skrivet: januari 29, 2009, 22:24 »
Läste för länge sedan denna bok. Är det nån som har åsikter om den? 


Beskow, Hans
Myten om Stockholms grundläggning. Stockholms förhistoria och medeltida skede före 1420.
1984 Förlagsband.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birka, och sen då?
« Svar #16 skrivet: januari 30, 2009, 09:00 »
Varifrån har ni fått att Sigtuna inte skulle ha varit en handelsplats?

Tror det är Sten Tesch vid Sigtuna museum som ligger bakom en hel del av det. Han har ju lett utgrävningar där och menar bl.a. att gårdarna utefter huvudgatan inte ser ut som handelsbodar/verkstäder à la Birka, utan snarare som någon slags förkrympta "ståndsmässiga" gårdar. Vilket fick honom (och kanske andra också) att föreslå att dessa byggnader var tillfälliga uppehållsgårdar för stormän/kvinnor som hade sin egentliga hemvist på annan plats i Uppland, de kom hit för att träffa kungen eller bevista kyrkor. Vill minnas att Sten vid ett föredrag jag hörde också anförde avsaknaden av bryggor och tappade föremål vid (dåtida) kajen som ett argument mot handelsplats-rollen.

/Mats

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Birka, och sen då?
« Svar #17 skrivet: januari 30, 2009, 11:42 »
Sigtuna är väl spännande just för de saker ni tagit upp!
Varför hittar man bara ett!! underlag i myntverkstaden när
det fullkomligt dräller av myntningsspill i andra medeltida verkstäder
som ex. Lödöse? OCh varför ligger myntverkstaden så konstigt oskyddat i kanten?
Och varför är den så liten? Att flera olika mynt slagits i Sigtuna visar väl samtidigt
att det måste ha varit någon form av handel?¨
Den noggrannt planerade tomt och gatusträckningen!
Antydningarna om dess ensamma roll som kristen knutpunkt!
Sten Tesch har levererat många smarta förslag på funktioner som
kungligt eller åtminstonne kyrkligt brohuvud. Sigtuna var kanske
menad som en exempelstad som skulle missionera att en ny tid
kommit till mälardalens klanhövdingar. Tid att ta till sig den kontinentala
livsstilen med kyrkligt uppburen kungamakt och handel med valuta. Myntet
underlättade kungamaktens och kyrkans planer på tillväxt enormt.
Att dra in skatt i natura skulle kräva allt för avancerad logistik.
 
Ja det är nog den mest spännande arkeologiska staden i Sverige!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Birka, och sen då?
« Svar #18 skrivet: januari 30, 2009, 12:51 »
Så, om inte Sigtuna är efterträdare till Birka har vi då bara kvar Agnefit som alternativ i regionen?   Men vi saknar spår av Agnefit, och vi saknar då också anledning.  Varför flytta till en så likartad plats? Det verkar helt ologiskt?

Kan man istället tänka sig att Birka blir utkonkurerad av denna nya plats?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Birka, och sen då?
« Svar #19 skrivet: januari 30, 2009, 13:29 »
Björn Ambrosiani brukar peka på Birkas plats alldeles vid infarten (från Mälaren räknat) till Södertälje-passagen (kommer inte ihåg vad Mälarviken där kallas). Båtar som tog sig upp i Mälaren söderifrån tog nog gärna just Tälje-passagen. Som nämnts tidigare här så grundas dock denna passage upp under vikingatid. Fr.o.m. tusentalet är nog båtar till Mälaren hänvisade till att passera in via stadsholmen (Agnefit) istället, så Birka hamnar redan av denna anledning lite i bakvattnet, fördelen med Birkas läge blev inte så uppenbar längre.

/Mats