Författare Ämne: Tidsresor  (läst 9781 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Tidsresor
« skrivet: januari 27, 2009, 15:33 »
Hur långt tillbaka i tiden skulle man kunna åka i en tidsmaskin?
Jag menar alltså rent teoretiskt.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Tidsresor
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2009, 16:52 »
Rent teoretiskt är det väl inte möjligt att färdas i tiden eftersom det inte går att färdas snabbare än ljuset?

/Micke

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Tidsresor
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2009, 17:15 »
Micke: snart kanske man kan det. :)

Man ska aldrig säga aldrig.

Eva

  • Gäst
SV: Tidsresor
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2009, 18:48 »
Hur långt tillbaka i tiden skulle man kunna åka i en tidsmaskin?
Jag menar alltså rent teoretiskt.
Till Big Bang kanske? När nu det var.


Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2009, 19:52 »
Om det tar typ hundra dagar i tidsmaskinen att färdas 100 000 000 år tillbaka
skulle man vara rätt så gammal innan man kom bak till Big Bang.

Man skulle kunna konstruera en tidsmaskin inne i tidsmaskinen och köra den framåt
i tiden(körde man den bakåt skulle man ju komma till tiden då tidsmaskinen utanför
inte fanns) och köra den i typ hundra dagar. Då skulle den andra tidsmaskinen, den
utanför arbetat i 100 000 000 år.

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Tidsresor
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2009, 22:44 »
Frågan är väl om man vill vara med om big bang? Var skulle man resa då rent rumsligt?  :-\

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2009, 23:27 »
Rent rumsligt tror jag att vi skulle bli ganska tillplattade långt
innan Big Bang. Sen skulle dina och mina atomer uppgå i allt
innan vi sögs in mot centrum......... sen vet jag inte.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2009, 00:08 »
Rent teoretiskt är det väl inte möjligt att färdas i tiden eftersom det inte går att färdas snabbare än ljuset?

/Micke

Rent teoretiskt Micke, färdas vi i tiden nu. Vi färdas i en relativt sett lagom fart in
i framtiden.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tidsresor
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2009, 07:29 »
Vi färdas tyvärr nog aldrig in i framtiden. Vi befinner oss ständigt i nuet men detta nu är kopplat till det förgångna, de kan inte brytas loss från varandra. Framtiden däremot har ingen egen existens såvida man inte tror på s.k. temporal paritet, dvs att det förgångna, nuet och framtiden alltid samexisterar men befinner sig i olika positioner, något som dock förutsätter att tiden fungerar likt rummet.

Själva tanken att man kan färdas i tiden indikerar att man har en förrumsligad föreställning av tiden (andra begrepp som tidpunkt, hur lång tid tar detta, osv utgår från att tiden är likt rummet). Själv ser jag tiden som ett ständigt flöde av förnyelse och upprepning och detta flöde är irreversibel. Tiden må ha olika intensiteter eller hastigheter (så man kan eventuellt åldras långsammare än sin omgivning vid hastigheter nära ljusets) men man befinner sig ändå i sitt eget nu hela tiden.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Tidsresor
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2009, 09:52 »
Rent teoretiskt är det väl inte möjligt att färdas i tiden eftersom det inte går att färdas snabbare än ljuset?

/Micke
Rent teoretiskt Micke, färdas vi i tiden nu. Vi färdas i en relativt sett lagom fart in
i framtiden.
Visserligen. Din fråga handlade dessutom hur långt man skulle kunna färdas bakåt i tiden. Om man skulle kunna färdas snabbare än ljuset, skulle man ju hamna i framtiden, inte i forntiden (väl?). Under vilka förutsättningar skulle man kunna färdas bakåt i tiden menar du?

/Micke

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Tidsresor
« Svar #10 skrivet: januari 28, 2009, 10:13 »
Nu är tid ett lite konstruerar begrepp det också.
Pratar vi om klocktid, eller de mer "flummiga" sortens tid som Jasaw skriver om.  ;D

Kanske skulle man ställa in tidsmaskinen på läge "när allt känns som bäst för flest människor".
Det vore intressant att se var man hamnade då.

Var tror ni?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #11 skrivet: januari 28, 2009, 10:15 »
Vi färdas tyvärr nog aldrig in i framtiden. Vi befinner oss ständigt i nuet men detta nu är kopplat till det förgångna, de kan inte brytas loss från varandra. Framtiden däremot har ingen egen existens såvida man inte tror på s.k. temporal paritet, dvs att det förgångna, nuet och framtiden alltid samexisterar men befinner sig i olika positioner, något som dock förutsätter att tiden fungerar likt rummet.

Förvisso, men det skulle förhålla sig på samma sätt inne i en tidsmaskin också.
Vi skulle aldrig komma till baktiden för då är baktiden nu.
Dvs nuet bestäms av betraktaren.

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Tidsresor
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2009, 10:53 »
Det finns en del märkliga företeelser inom avancerad partikelfysik, där det ser ut som om verkan kommer strax FÖRE orsak. Här handlar det om miljondelar av mikrosekunder, så kanske tidsresor också begränsas till denna osannolikt korta tid.
Om tidsresor vore möjliga, skulle jag personligen vilja vara med vid det stora vulkanutbrott som följe omedelbart på alltings-beslutet om Islands kristnande. Det vore mer än lärorikt att få höra gemene mans kommentarer till detta. Det skulle nog säga en hel del om hur medeltidens människor uppfattade religin och religionsskiften, gudars makt och närvaro.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tidsresor
« Svar #13 skrivet: januari 28, 2009, 12:42 »
Vet inte vad som var flummigt i det jag skrev (flum är inte det samma som ifrågasättandet av traditionella idéer) så det vore ju bra med ett klargörande vad som är flum. Flummigt vore att påstå att framtiden existerar. Det är just klocktiden som är den "konstruerade" tiden anpassad efter mänskliga behov och därmed beskriver den inte tiden som ett flöde utan som statiska punkter på en (rumslig) linje. Det jag beskrev är den "reella" tiden såsom den beskrivs i en del neomaterialistisk/neorealistisk litteratur (som försöker frångå den naiva realismens klocktid/metriska tid). Här finns kopplingar till ickelinjär termodynamik så det är fast förankrat i nyare fysik.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #14 skrivet: januari 28, 2009, 13:29 »
Jag håller med dig jasaw, jag tycker inte alls att du var flummig.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tidsresor
« Svar #15 skrivet: januari 28, 2009, 14:42 »
Det var ett annat inlägg jag refererade till. Hur som helst, som arkeolog vore ju en tidsmaskin vår värsta fiende. Varför gräva, inveterna och kartera ruiner om man kunde åka och se det på riktigt? Lite grann som paleontologerna resonerar i Jurassic Park.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #16 skrivet: januari 28, 2009, 16:07 »
Fast det vore skoj att åka tillbaka och gräva upp exempelvis björkö några hundra år innan
Stolpe.

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Tidsresor
« Svar #17 skrivet: januari 29, 2009, 17:31 »
Det var ett annat inlägg jag refererade till.

Observera att jag skrev ordet inom citationstecken samt satte en smiley efter.
Jag är för böveln med dig i snacket om hur tiden kan uppfattas.

Det är bara att utföra ett sådant enkelt experiment som att lyssna på hur barn, tonåringar, vuxna och äldre i samma kulturkrets ser på tiden. Då inser man snabbt hur komplicerat tidsbegreppet är.

Däremot har jag inte bestämt mig än om jag vill resa till big bang, bli tillplattad och upplösas i atomer med Ti. :-\

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Tidsresor
« Svar #18 skrivet: januari 29, 2009, 19:08 »
Visst, jag var inte sur på flumkommentaren, ville bara klargöra.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Tidsresor
« Svar #19 skrivet: januari 29, 2009, 21:44 »
Däremot har jag inte bestämt mig än om jag vill resa till big bang, bli tillplattad och upplösas i atomer med Ti. :-\

Vi kunde åka tillbaka och kidnappa oss själva som yngre och skicka iväg dem till big bang
och sen fortsätta som inget hänt. Att det skulle vara en paradox är bara larv. Vi består av atomer
och det är inte särskilt många atomer som skulle vara samma. Att samma atom kommer tillbaka och möter sig själv måste ha hänt många gånger redan.