Författare Ämne: Ög 185  (läst 3064 gånger)

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
Ög 185
« skrivet: januari 26, 2009, 22:45 »
Jag fortsätter att starta trådar, eftersom jag är inne i en period av sådan runentusiasm. Nu är jag nyfiken på hur ni bedömer Ög 185. Riksantikvarieämbetet anser tydligen att den slitna stenen innehåller en runinskrift ("...göra bro..."), medan Samnordisk runtextdatabas anger att den är rent ornamental. Är det vanligt att man är "oense" om något sådant?

Det var ett tag sedan jag såg stenen på plats, men vill minnas att det absolut såg ut att vara runor där, även om den inte var läslig. Bilder finns på Wikipedia  ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Og185.JPG ) och hos Christer H  ( http://www.christerhamp.se/runor/gamla/og/og185.html ).

Tomte

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ög 185
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2009, 23:35 »
Att dom skiljer sig beror sannolikt på att en ny tolkning av stenen gjorts sedan Östergötlands runstenar gavs ut. FMIS (RAÄ) bygger i regel på inventeringsuppgifterna vilka nu har några år på nacken och ofta syftar till äldre tolkningar t ex landskapsböckerna. Om du kollar runtextdatabasen brukar det finnas information om källa. Jag skulle i första hand lita till Runtxtdatabasen men vill du vara säker får du kolla upp stenen eller en bild av densamma.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Ög 185
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2009, 00:03 »
Ög 185 i runtextdatabasen avser ett fragment med slingor utan runor. Det låg vid förra sekelskiftet i utsidan av södra kyrkogårdsmuren. Men har uppenbarligen försvunnit, något som dock inte anges i databasen.
Runstenen här har signum Ög ATA4905/48 i runtextdatabasen. I FMIS står om Raä 19:2 "Stenen kan vara Ög 185 som återfunnits." Men Run-Janne har inte skrivit något om detta i sin behandling av runstenen (i nämnda ATA-rapport).
Utifrån avbildningen av Ög 185 i Östergötlands runinskrifter vill jag inte dra slutsatsen att det är samma sten som Ög ATA4905/48.
Eftersom Ög 185 nämns under Raä 19 så finns en referens dit (utan undernummer) i runtextdatabasen. Enligt FMIS kan man läsa om Ög 185 i "A. Lindahl, dnr 3184b/48 och Thord Lindell, dnr 3623/43,ATA." I dessa rapporter kanske också framgår var Ög ATA4905/48 hittades.
/Jan

Utloggad Tomte

  • Stammis
  • Antal inlägg: 224
SV: Ög 185
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2009, 09:49 »
OK, stenen på bilderna (och i Wikipediaartikeln) skulle alltså inte vara den riktiga Ög 185, inte med säkerhet i alla fall? Trots det sitter det en RAÄ-skylt med "Östergötlands runinskrifter 185 intill stenen.