Författare Ämne: Vilken väg ska man gå?  (läst 14380 gånger)

Utloggad Louise

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Vilken väg ska man gå?
« skrivet: januari 26, 2009, 18:47 »
Jag går tredje året på gymnasiet och det börjar verkligen bli hög tid att bestämma sig för vad man vill göra av sitt liv. Det var härom året som jag plötsligt som en blixt från himlen insåg att man ju faktiskt kan jobba inom ämnet historia. Vägen tycktes självklar från och med det, men det första problemet är att jag inte riktigt vet om jag vill bli arkeolog eller historiker. Jag har nu ett tag lutat åt arkeolog och funderat lite på Gotlands Högskola. Gotland känns emellertid lite långt bort, men det kan jag ta. Det som oroar mig mest är att det inte verkar finnas arbeten att få?
Skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få, finns det arbeten eller är det mer eller mindre hopplöst? Borde jag då välja en annan utbildning eller ska jag ändå välja det som jag brinner för? Och hur ser en typisk vardag ut för en arkeolog - vet inte riktigt om jag passar som det? Är ytterst tacksam för minsta lilla svar - det känns som att hela livet avgörs den där sista dagen då man ska söka. :-\

Utloggad Louise

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2009, 19:21 »
Eller borde man kanske läsa distans istället samtidigt som man skaffar ett annat jobb vid sidan av för att få lite arbetserfarenhet samtidigt? Fast det kanske är mer eller mindre omöjligt att ens få ett jobb i dagens läge, ingen vill ju anställa någon alls.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2009, 20:39 »
Jobb finns, men det är en liten arbetsmarknad och den är svår att ta sig in på. Man måste vara beredd på flera år med flyttande land och rike kring och korta anställningar. Samtidigt är det som de flesta branscher viktigt att skapa kontakter och bygga nätverk, vilket gör att jag inte rekommenderar distansutbildning såvida man inte har goda kontakter på närliggande museer etc.

Jag tror dock på att man skall läsa det man är intresserad av, utbildning handlar i hög grad om personlig utveckling, att finna vägar att tolka och förstå information och det gör man bäst om man är i en miljö man finner inspirerande och om man befinner sig på ett lärosäte tror jag det är lättare att hitta sin egen väg genom akademien, få influenser och kanske hitta vad det är man vill göra och hur; sedan tror jag inte det är lättare att bli historiker än arkeolog.

Vet inte om detta hjälpte men jag tycker att man bör läsa vid ett Universitet om inte annat för det goda sällskapet.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2009, 21:34 »
Jag kan verkligen rekommendera Gotlands Högskola, av flera anledningar; den ligger i en världsarvsstad, institutionen bedriver utbytesverksamhet med Vitryssland och Samoa vilket sätter en internationell prägel på utbildningen - och under sommarkurserna kommer du garanterat att träffa folk från alla möjliga nationaliteter, under min första sommargrävning i Västergarn var sex länder representerade. Vidare har institutionen ett gäng föreläsare som verkligen brinner för det de håller på med.

Visst finns det både för- och nackdelar med distansutbildningar. men jag själv skulle inte rekommendera dem då du går miste om allt som livet på campus ger... kåraktiviteter, pubar, kvällsföreläsningar, workshops... dessutom är det roligare att diskutera det man läser om sinsemellan med kurskompisarna över en kaffe snarare än över MSN...

Precis som Magnus sa så är det viktigt att skapa ett stort nätverk nya kontakter. Med detta sagt är det inte det lättaste att få jobb som arkeolog. Men en del verksamma arkeologer började sina banor som guide på något museum eller liknande.

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2009, 00:13 »
Läs det du är intresserad av, och det innebär inte att du behöver bestämma helt vad du vill göra av ditt liv.

Livet förändras hela tiden, och även om du läser en kurs på 20p kan du byta ämne nästa termin om du inte fastnar för det första.

Önskar att du kunde stressa av lite, och extrajobb kan du ev. fixa under tiden du pluggar. Bara du inte arbetar ut dig. Har haft många studenter som arbetat och pluggat samtidigt, som varit hyperstressade.

Ta vara på studenttiden och slappna av, ha roligt och träffa nya människor också. Vad du blir efter du gått ut kan komma att fascinera dig.

Själv hade jag t.ex. aldrig en tanke på att doktorera inom det område jag valde, när jag började läsa.

Utloggad Nils

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #5 skrivet: november 14, 2009, 22:24 »
Jag kan verkligen rekommendera Gotlands Högskola, av flera anledningar; den ligger i en världsarvsstad, institutionen bedriver utbytesverksamhet med Vitryssland och Samoa vilket sätter en internationell prägel på utbildningen - och under sommarkurserna kommer du garanterat att träffa folk från alla möjliga nationaliteter, under min första sommargrävning i Västergarn var sex länder representerade. Vidare har institutionen ett gäng föreläsare som verkligen brinner för det de håller på med.

Visst finns det både för- och nackdelar med distansutbildningar. men jag själv skulle inte rekommendera dem då du går miste om allt som livet på campus ger... kåraktiviteter, pubar, kvällsföreläsningar, workshops... dessutom är det roligare att diskutera det man läser om sinsemellan med kurskompisarna över en kaffe snarare än över MSN...

Precis som Magnus sa så är det viktigt att skapa ett stort nätverk nya kontakter. Med detta sagt är det inte det lättaste att få jobb som arkeolog. Men en del verksamma arkeologer började sina banor som guide på något museum eller liknande.

Jag går på gymnasiet (samhällsprogrammet) och vill inget hellre än att läsa arkeologi och jag har funderat på just Gotland. Tycker det verkar som ett bra ställe om man vill få erfarenhet men jag undrar om det var svårt att komma in där? något speciellt ämne man skulle ha läst?

Att få jobba som fältarkeolog skulle varas en dröm för mig som älskar att få vara utomhus , är intresserad av arkeologi och inte har nåt emot att resa litet. Ingen som vet om man kan resa som utbytesstudent till Irland eller Skottland om man går på Gotland?


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #6 skrivet: november 15, 2009, 12:15 »
Kan också verkligen rekommendera Gotlands Högskola. Du kommer inte att ångra dig! ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2010, 21:23 »
Jag pluggade arkeologi på Lunds Universitet, sen kompletterade jag den utbildningen med distanskurser som gavs av Högskolan på Gotland. Jag tyckte att det var en bra kombination.

Det är alltid bra att läsa en enstaka kurs först och "känna" sig för om ämnet verkligen passar. Så har jag gjort, jag började plugga juridik (en kurs) och insåg då att den utbildningen inte var något för mig.

Strunt i vad alla säger, det är du som ska trivas med ditt val och ditt yrke! ;)

Lycka till!!

/Åsa

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2010, 21:37 »
Jag håller med dig fullständigt; jag har aldrig gjort några taktiska val eller brytt mig om hur arbetsmarknaden såg ut när jag t.ex. läste arkeologi, konstvetenskap, religionshistoria o.s.v.
Tänker jag efter har jag alltid fördjupat mig i det som jag tyckte var intressant (typ samla mynt) och mer eller mindre struntat i det jag inte varit intresserad av. Men är det egentligen inte vi, fria glada människor, som ska bestämma hur omvärlden ska se ut, genom våra göranden och låtanden, och göra våra egna, fria val därefter?

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2010, 12:18 »
Jag håller med dig fullständigt; jag har aldrig gjort några taktiska val eller brytt mig om hur arbetsmarknaden såg ut när jag t.ex. läste arkeologi, konstvetenskap, religionshistoria o.s.v.
Tänker jag efter har jag alltid fördjupat mig i det som jag tyckte var intressant (typ samla mynt) och mer eller mindre struntat i det jag inte varit intresserad av. Men är det egentligen inte vi, fria glada människor, som ska bestämma hur omvärlden ska se ut, genom våra göranden och låtanden, och göra våra egna, fria val därefter?

Absolut! Jag håller fullkomligt med dig. Tyvärr ser ju inte världen ut så, många har inget val och många vågar inte gå emot mängden och satsa på det som de tycker är roligt och intressant. Det behövs fler människor som vågar läsa det de vill, som vågar studera och lära sig och förkovra sina egna intressen! ;D

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2010, 18:38 »
Har inte arbetslösheten inom humaniora just att göra med att människor läser det de tycker är kul och intressant? Det finns helt enkelt inte jobb så att alla kan jobba med det de tycker är "kul". Visst har man all rätt att endast läsa det man tycker är intressant och kul men då bör man inte heller förvänta sig att det finns jobb.

En hälsosam blandning av det man finner intressant och sådant som efterfrågas av arbetsmarknaden är ett vinnande recept (man kanske inte bör hata det man läser dock  ::)). Just nu och framöver kommer IT-kunskap att behövas. Att läsa systemförvaltning, IKT-pedagogik, programmering, projektledning, databashantering och att sätta sig in i hur olika sociala medier fungerar ger en spetskompetens som kommer att göra skillnad mot de övriga hundratals sökande med examen i humanistiska ämnen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #11 skrivet: januari 16, 2010, 21:09 »
Det var ju mycket för att slippa det där moderna som man sökte sig till humanioran, fast man kommer väl inte ifrån att samtiden nästlar sig in överallt. Jag är definitivt född minst hundra år försent.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2010, 12:08 »
Det var ju mycket för att slippa det där moderna som man sökte sig till humanioran, fast man kommer väl inte ifrån att samtiden nästlar sig in överallt. Jag är definitivt född minst hundra år försent.

Hmmm, du kanske skulle läst till hantverkare? ;)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #13 skrivet: januari 17, 2010, 12:21 »
Det kvittar egentligen vad man läser idag för arbetslöshet finns inom alla områden! Av de som går ut från juristprogrammet varje år (i Lund) får kanske 20 av 250 jobb inom sitt ämne. Samma gäller för de som läser till fastighetsmäklare i Malmö.

När jag började läsa arkeologi hösten 1999 skrek man efter arkeologer, det fanns helt enkelt inte tillräckligt med utbildade arkeologer i Skåne. Efter bara några år var det behovet mättat. Allt går upp och ner, om kanske bara något år behövs det arkeologer igen.

Sen är det ju inte alla som blir grävande arkeologer (och det är där som det finns ett överskott idag), några blir museipedagoger, andra blir guider osv. Och med tanke på hur hög medelåldern är på museipedagoger och liknande idag så behövs det utbildade människor som kan ta över när den stora pensionsavgången närmar sig.

Har själv två universitetsutbildningar (inom juridik/rättssociologi och arkeologi) och har arbetslivserfarenhet från olika yrken så som lokalvårdare, butiksbiträde, museipedagog, guide m.fl. och jag får ändå inget jobb!! Så det hela hänger egentligen inte på ens utbildning utan på hur det ser ut i samhället i stort. Just nu har vi en lågkonjunktur, men om bara något år kommer det att vara stor efterfrågan på arbetskraft igen.

Och dessutom, om alla utbildar sig inom "säkra" yrken eller inom bristyrken, vem ska då gräva och berätta våra förfäders historia??

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #14 skrivet: januari 17, 2010, 12:28 »

Och dessutom, om alla utbildar sig inom "säkra" yrken eller inom bristyrken, vem ska då gräva och berätta våra förfäders historia??

/Åsa.

Jag påstod inte att man måste utbilda sig till något annat utan att man ska inrikta sig på det som det kommer att finnas brist på inom branschen. Tyvärr så garanterar ju inte det nåt heller men man skiljer sig från mängden. Och ja, jag tror och hoppas att andelen IT-inriktade kulturarvsjobb kommer att öka.

Det kommer alltid finnas de som satsar trots dåliga framtidsutsikter (det ska mycket till för att det ska bli en brist på folk med arkeologiutbildning) men man måste fortfarande vara medveten om vilken risk man tar och kanske ha en plan B.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2010, 12:48 »
Självklart ska man se till att ha en plan B, och en plan C och en plan D  ;D

Jag tror att om utbildningen till arkeolog hade ändrats från att vara utgrävningsfokuserad till att innehålla ämnen som IT, GIS, förmedlingen osv så hade fler kommit ut i arbetslivet direkt efter utbildningen.

Vet inte om det fortfarande är så, men här i Skåne anställde en del byggföretag arkeologer med IT-kunskaper och GIS-kunskaper för några år sedan.

Folk med dåliga framtidsutsikter kommer det alltid att finnas, precis som du skriver, och tur är väl det, annars hade inte univerisiteten fått några anslag till utbildningar inom vissa, lite mindre, ämnen.

Ibland kan även ens plan B osv. inte vara tillräckligt och då får man börja tänka i nya banor, jag har själv nyligen avslutat en utbildning till gymnasieekonom som jag hoppas ska leda till jobb. Väntar just nu besked på om en praktikplats på ett museum som kommer att vara IT-inriktad.

Sen beror det lite på var man bor, här i Skåne är ju arbetsmarknaden för arkeologer i stort sett obefintlig och har varit så i flera år.

/Åsa.



Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #16 skrivet: januari 17, 2010, 12:52 »
Att flytta får man nog förbereda sig på (om man nu har den möjligheten). Det gjorde jag själv. :)

/J
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #17 skrivet: januari 17, 2010, 12:54 »
Absolut! Har kompisar från utbildningstiden som är spridda över hela landet (+ en i Sydafrika).

Har tyvärr inte själv möjlighet att flytta pga. min familjesituation, men det är verkligen något man måste ha i åtanke om man ska plugga till arkeolog.

/Åsa.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #18 skrivet: januari 18, 2010, 10:22 »
Hmmm, du kanske skulle läst till hantverkare? ;)

Icke att förakta! Jobbade som slöjdlärare i nästan ett år, och lyckades faktiskt bygga en fungerande elgitarr. Tanken var att jag, som min far, skulle utbilda mig till guldsmed - det hade varit en hit att få tillverka kopior av gamla smycken t.ex. - och hade fixat fram en praktikplats. Tyvärr ändrade sig gubben och tog in en tjej som redan hade gått ett år på utbildning.

Arkeolog har jag velat bli sen jag var fem år, men vart livet far iväg med en kan man inte alltid styra, så det var först i vuxen ålder (efter 30) som jag lyckades komma in.

Med den gedigna utbildning och intresse jag har för saken, kombinerat med min livserfarenhet och allmänbildning, borde det inte vara svårt att få ett bra arbete inom kultursektorn, trots att jag saknar spetskompetens när det gäller data. Läste en kurs i multimedia -98, men utvecklingen går ju löjligt fort på den där fronten, vem orkar med att konstant uppdatera sig?

Nyckelordet för mig är kontinuitet; jag har aldrig känt mig bekväm med alltför stora färändringar över alltför kort tid. Sen har jag kanske inte heller samma tidsuppfattning som de flest. Undrar t.ex. vart 90-talet tog vägen. Måste haft j-vligt roligt...

Men jag kan väl inte vara ensam om att uppfatta arkeologi som ett slags hantverk, eller snarare konsthantverk? Står vi månde inför ett vägskäl mellan klassisk arkeologi och modern vetenskap? Arkeologi är ju ingen absolut vetenskap, vilket är en av de främsta anledningarna till att jag vurmar för den så, i det här samhället med ettor och nollor. Lite som med fotografering; förr sa man att kameran aldrig ljög, men idag, efter digitaliseringen ljuger den hela tiden. Så har fotografering (med film) blivit ett rent konsthantverk som jag ser det.

Fast där har vi material så det räcker till enhelt ny tråd.

Väl mött!

Ragnfast/Stefan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken väg ska man gå?
« Svar #19 skrivet: januari 18, 2010, 18:48 »
Icke att förakta! Jobbade som slöjdlärare i nästan ett år, och lyckades faktiskt bygga en fungerande elgitarr. Tanken var att jag, som min far, skulle utbilda mig till guldsmed - det hade varit en hit att få tillverka kopior av gamla smycken t.ex. - och hade fixat fram en praktikplats. Tyvärr ändrade sig gubben och tog in en tjej som redan hade gått ett år på utbildning.

Absolut, det var inte tänkt som ett ringaktande av hantverket, snarare som ett likvärdigt alternativ. Och... fotomanipulation har man alltid hållit på med, det är bara verktygen som förändrats. :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :