Författare Ämne: Angående Magisteruppsats..  (läst 2229 gånger)

Utloggad bornfalk

  • Avslutat konto
  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Angående Magisteruppsats..
« skrivet: januari 22, 2009, 12:27 »
Hejsan

Jag ska snart börja med min Magisteruppsats i arkeologi och har lite funderingar angående syftet och innehåll med en sådan som ni här kanske kan hjälpa mig med:

Vad bör en Magisteruppsats visa prov på? Är det att man visar att man behärskar ett helt forskningområde eller fungerar det lika bra med case-studies? Bör man inrikta sig på olika saker om man vill satsa på fältarkeologi eller en akademisk karriär? Hur tänker ni här?
 
Hur viktig är valet av period respektive geografiskt område för en eventuell fortsatt forskning? Jag förstår att någon form av röd tråd borde finnas men hur stark borde den vara? Likaså valet av "fenomen", hur mycket kan man ändra inrikting i en framtida doktorandutbildning om en sådan skulle bli aktuell?
Ni som disputerat: hur tänkte ni och vad skrev ni er magister och avhandling om?

Ännu en sak jag funderar på är hur känslig ska man vara för samtida "tankegångar". Man ska ju naturligtvis försöka göra sin egen grej men eftersom arbetsmarknaden ser ut som den gör, kan det löna sig att vara lite uppmärksam på vad som ligger rätt i tiden så att säga?
You dig?