Författare Ämne: När (och hur) skapades tesen att USA är unikt och skall leda världen?  (läst 16483 gånger)

Eva

  • Gäst
Obama är bara en president i raden, som upprepar för nationen att USA är beredd att leda världen.

Hur/när/var skapades denna retorik? Den fanns väl inte på 17-1800-talen i USA, det måste vara av senare datum.
Kan man härleda det till specifika historiska händelser eller talare?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Såg nåt program på kunskapskanalen igår och tolkar det som att tesen skapades under Kennedys presidenttid och understöddes av stora forskningsanslag, kanske främst till rymdindustrin. Kan det stämma?
Qui tacet, consentit

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Det mentala stödet (hos USA:s befolkning) för denna retorik kan man nog söka lite tidigare än Kennedy, men knappast före andra världskriget. Före 1940 var ju USA ganska isolationistiskt, och det satt långt inne innan man gick med i kriget 1940. Men i och med den (ur allierades synvinkel) lyckosamma insatsen från USA:s sida i andra världskriget så förändrades nog denna gamla isolationistiska attityd. Med kalla kriget och uppbyggnaden av NATO så tror jag att USA började betrakta sig som världsledare. Bidragande var säkert den (i förhållande till det krigsskadade Europa) goda amerikanska ekonomin efter kriget, Marshall-hjälpen till Tyskland, rymdprogrammet (som du nämner gangrade) samt kanske också Hollywood och den i västerlandet glatt accepterade amerikanska populärkulturen. Skulle säga att Eisenhower på 1950-talet var den första president som mycket väl skulle kunna kört med denna retorik, om han verkligen gjorde det vet jag dock inte.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
(1941 var det som USA gick med i kriget, inte 1940)

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
Uppluckrandet av de europeiska kolonialmakterna efter 2:a världskriget spelade nog även in och kvar stod enbart östblocket som främsta motståndare. I många av dessa forna kolonialområden fick kommunismen eller andra antikoloniala rörelser fäste och det var väl bara USA som hade ekonomisk och militär förmåga och vilja att bekämpa dessa rörelser när Europa utarmats. USAs krig mot kommunismens utbredning över världen har väl sin början i efterkrigstiden eller förekom den tidigare (på hemmaplan)?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Eva

  • Gäst
Vid 2:a världskriget? Ja det kan nog stämma.

Nåt jag har noterat är att det alltid görs (kvasi)vetenskapliga härledningar till världsunikheten. T ex mha Darwin: "De mest lämpade överlevde... de modigaste.. de som prövade nya vägar... vi är ju ättlingar till dem.. de som vågade..".

(Jag kan också få in darwinism, men som att en biologisk nisch som var exakt likadan som den gamla, plötsligt stod tillgänglig. Alltså kunde man ta sig dit utan att förändras. Det var de som stannade kvar som var tvungna att utvecklas för att överleva eftersom nischen förändrades.)

Eva

  • Gäst
USAs krig mot kommunismens utbredning över världen har väl sin början i efterkrigstiden eller förekom den tidigare (på hemmaplan)?
Jag tror du har rätt, den startade då. Innan dess fanns inte ett "facit" för gott/ont där den kunde placeras in, utan den kunde stå som symbol för rättvisa och nytänkande, och suga upp delar av det intellektuella samhället.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Jag tycker nog att en viktig faktor är att U.S.A. i två världskrig har blivit tungan på vågen så den del av världen som stod för demokrati segrade. Därefter har man nog sett sig själv som världens ledande makt och en garanti för demokratin.  Kommunismen blev då huvudfienden tills dess den kollapsade.


Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
USA förde länge en isolationistiskt politik - nåväl, man höll sig inom Amerika (nord- och syd). Men man var engagerade på den vita sidan - jämte brittiska, franska, kanadensiska m.fl. trupper - i det ryska inbördeskriget efter första världskriget. Ett krig som Sovjetkommunisterna i historieskrivningen gärna beskrev som en utländsk aggression mot hemlandet. Men en stor del av de vita styrkorna bestod av ryssar (och ukrainare, vitryssar m.fl.). Se bl.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Allied_intervention_in_the_Russian_Civil_War. Men därefter återgick USA till sin isolationistiska politik fram till (framåt) Pearl Harbor.
/Jan

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
Om man betänker vilka det var som drog iväg från England på 1600-talet för att starta på nytt i Amerika, dvs kalvinister, föddes denna ide redan då. Det som sedemera kom att bli USA är sprungen ur en striktare religiös tolkning av Bibeln och Guds härskande över hela världen, där dess utövare inte kände sig hemma i den anglikanska kyrkan i England.

I början hade de ett himla sjå med att skjutsa bort icke rättroende urinvånare och erövra landet. En tanke som fortfarande är levande i det amerikanska medvetandet är "nybyggarandran". I Sverige gestaltat t.ex. i Lilla huset på Prärien...:D

Om vi gör ett språng till dagens Amerika har den religiösa dogmatiska evangelismen vunnit större fäste i landet, där tanken om att frälsa världen enligt den rätta läran - också genom politiskt inflytelserika organisationer - gett en missionerande inställning i förhållande till andra länder och influerat den amerikanska utrikespolitiken. Dessa rörelser har ofta funnit en hemvist hos det republikanska partiet, så vi skall se hur Obama hanterar detta.

I hans tal verkar han både betona det kristna kärleksbudskapet, som USA:s roll som ledande stormakt. Frågan är väl hur han tolkar USA:s stormakt.

Så det är inte så förvånande att alla säger "...so help me God..." jämt och ständigt i det landet.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Jag tror på gamle hederlige Darwin och jag tror absolut på att den mest lämpade överlever. Därför tar jag mig min kvällswhisky dagligen. Visst, hjärnceller dör –men det är dom dåliga som dör, dom mest lämpade överlever…

Man har i USA en övertro på just att de som vågade flytta dit har gjort att hela USA:s befolkning är ett modig och kreativt folk. Med samma resonemang skulle alla från Australien då vara kriminella. Det är dom inte…

Folket i USA är nog det minst allmänbildade folket inom industrivärlden. De behöver flaggviftande, tal om hur bra de är, välsignelser i varje predikan osv för att bibehålla tron på sin ”överlägsenhet” och på att de är det bästa landet i världen.
Samtidigt finns det u-länder som har lägre barnadödlighet än USA. USA:s befolkning har den lägsta livslängden av alla industriländer, listan kan göras lång.

Man är sig själv nog på något sätt. Folket saknar också referenspunkter eftersom en överväldigande majoritet aldrig har varit utanför USA:s gränser. Bara ca 25% av befolkningen har t.ex pass.

Med den bakgrunden är det ganska naturligt att man kan så lite - att man tror sig kunna allt = man är bäst, störst, starkast, osv.

Kombinera detta med den religiösa läggningen som framträder på söndagarna (70% av folket går i kyrkan regelbundet) så är naturligtvis även Gud Amerikan, fast han var visst på semester i mellersta östern ett tag för några tusen år sedan.

Nu låter det som om jag vore arg på USA, tvärtom, jag gillar USA högt och rent, det är ett härligt folk, underbart trevligt att umgås med – men de har, enligt min uppfattning, absolut den lägsta allmänbildningen i västvärlden.

När man inte vet speciellt mycket om sin omvärld (kanske inte så mycket om det egna landet heller) så är det lätt att se sig själv som ofelbar, stor och stark.

Man är vänlig och hjälpsam i USA. Jag tycker att det är ett drag som finns inom hela folket. Man vill väl.
Eftersom man är världens bästa land vill man naturligtvis hjälpa resten av världen – och det är väl det vi ser, och har sett, sedan andra världskriget.

Det jag håller emot USA – och som för alltid kommer att påverka min bild av detta underbara land – är att deras president godkänt att tortyr får användas vid förhör. Notera då att denne president är djupt och innerligt religiös och ”talar med Gud dagligen” enligt honom själv – och han godkänner tortyr – och militär personal verkligen utför tortyr under förhör. Alltså, brott mot allt vad vi inom västvärlden håller för heligt när det gäller folkrätten.

Vi kommer snart att få höra att ”jag lydde bara order” – vilket vi har hört förut.

Den eviga frågan finns även här. Har vi människor vuxit fram genom att människan som art är intelligent eller genom att enskilda individer är intelligenta?

Thomas
Historia är färskvara.

Eva

  • Gäst
Man har i USA en övertro på just att de som vågade flytta dit har gjort att hela USA:s befolkning är ett modig och kreativt folk. Med samma resonemang skulle alla från Australien då vara kriminella. Det är dom inte…

Jag menade allvar... Darwins tes var "anpassa sig eller dö ut". Såvida man inte hittar nåt nytt ställe att smita till där man kan ha kvar sin gamla livsstil och sin föråldrade mentala nivå.
Alltså representerar USAs befolkning de som inte har behövt utvecklas..

Kombinera detta med den religiösa läggningen som framträder på söndagarna (70% av folket går i kyrkan regelbundet) så är naturligtvis även Gud Amerikan, fast han var visst på semester i mellersta östern ett tag för några tusen år sedan.

Klart gud (ja, jag stavar honom med liten bokstav bara för att se om han blir sur :)) är amerikan. Av samma anledning som utomjordingarna åker till USA när de hälsar på.

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
Med kreationismen eller det nya mer rumsrena ordet "intelligent design" börjar det religiösa perspektivet också influera tänkandet i USA kring jordens uppkomst och arternas framväxt. Det uppstår konflikter mellan ett vetenskapligt och ett religiöst tänkande.

Kreationismen dissar Darwin, och kör stenhårt på Bibelns skapelseberättelse.

Enligt kreationismen skulle då människan vara satt att förvalta Guds skapelse och därmed vara upphöjd.

Eva

  • Gäst
Men det behövs ingen kreationism för att invånarna skall tro att de är utsedda att "leda världen". Jag får intryck av barn som släppts in i en godis- eller leksaksaffär genom nån glömd bakdörr, och som frossar hämningslöst. Se på deras pastischer av antiken (capitoleum, senaten osv), det kan härledas ur kolonial-Englands naiva koppling mellan den inpluggade antiken och de egna bildningsidealen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Den här tråden artar sig till en allmän pajkastning på USA vilket nästan känns olustigt. Så länge vi i Europa och stora delar av övriga världen så hämningslöst sväljer det mesta i kulturväg som kommer därifrån så får vi nästan skylla oss själva när vi ser ett dominerande USA. Vi är med om att skapa det. Den som tvivlar kan ju ta en titt på programtablåerna i TV3, TV5 osv. Eller europeiska rockartister som hyllas för att de har sin egen stil, och ändå mest låter soul eller hiphop... Klart att USA uppfattar sig som dominerande, de träffar ju på sin egen kultur och sitt McDonalds var de än beger sig i (åtminstone väst-)världen.

/Mats

Eva

  • Gäst
Personligen tror jag (som framgår ovan av flera inlägg) att det finns helt andra orsaker till förställningen om ett av gud/genetiken/whatever tilldelat ansvar/ledarskap än att amerikansk populärkultur är framgångsrik. Men man skall nog vara medveten om att seriösa analyser tenderar att upplevas som stötande i sig, pga topic.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
Och det är inte bara filmer och musik som influerats från USA, så även språket  ::)

Eva

  • Gäst
Och det är inte bara filmer och musik som influerats från USA, så även språket  ::)

Ey Len, do pratar sant.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Pajkastning? Nej, den man älskar agar man – sa min far till mig när jag var barn de gången jag varit olydig.

Jag gillar USA – men som med allt annat, det är få saker man gillar till 100%. Likafullt som jag kan ha negativa åsikter om delar av det som finns i Sverige idag kan jag ha negativa åsikter om vissa delar av det som finns i USA.

Det grundläggande problemet är att den normala Amerikanen aldrig ser McDonalds utomlands – för den normala Amerikanen ÄR aldrig utomlands. Han har alltså ingenting att jämföra med.
Jämför med Sverige, här har 75% pass skulle jag tro – och alla som har pass har varit utomlands. De som inte har pass har i alla fall varit i Danmark eller Norge…

I USA kan man inte säga ”vårt land” utan att lägga till ”great”. Man kan inte avsluta ett tal utan att säga ”God bless the united states of America”, osv. Hela tiden förstärker man sitt eget lands betydelse och ”upphöjdhet”. Det som alla säger blir förr eller senare sant för dem som säger det. Rundgång i beviskedjan…

För några månader sedan hörde jag en man säga i teve att USA faktiskt var Kanans land - för Gud har sagt (Bibeln) att Kanans land var världens finaste land – och eftersom USA var världens finaste land så måste det alltså vara Kanans land… = bristen på referenspunkter skapar egotrippning.

Visst, vi köper musik och vissa delar av kulturen – men vi köper inte deras religiösa höger-fanatism. Vi har köpt Halloween av något underligt skäl som jag inte begriper – men vi har inte infört tortyr som fram till igår förekom inom den Amerikanska kulturen. Vi plockar russinen ur kakan så att säga. (när jag gjorde det som barn fick jag stryk av min far)…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Att vi med värme vänder oss till USA (och amerika) tycker jag är ganska naturligt när ca 25% av Sveriges befolkning, relativt nyligen utvandrat just dit. Många av oss har kusiner, sysslingar och andra nära släktingar där.  För 100 år sedan var Sverige ett U-land i djup kris.
En annan sak är hur USA ser på sig själv, - jag tror att dom anser sig ha räddat Europa i 2 Världskrig efter varandra. (Och det tycker jag att man kan förstå)  Därför var det en stor   chock  när Beatles på 60-talet blev så oerhört populära på ett område (populärmusiken)  där just USA dominerat sedan 1900-talets början.  Det fick ju namnet "the brittish invasion"  anspelande på  början av USAs frihetskrig.
Själv söker jag sedan länge efter 2 farbröder till farfar.  Jag tror alltså att  "tesen"   skapades ungefär när dom kom ur sin "isolationism" för  andra gången.  Ca 1948.