Författare Ämne: Geophysics?  (läst 5179 gånger)

Utloggad Christina212

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Geophysics?
« skrivet: januari 19, 2009, 09:37 »
Hej! Jag arbetar som översättare, och ska texta ett avsnitt av Tidsresenärerna. I programmet använder de sig av "geophysics". Jag hade först tänkt översätta det med "markradar", men vid något tillfälle säger de "geophysics and radar". Att skriva "geofysik" låter inte så bra i t ex meningen "vi ska se vad geofysiken visar" osv. Har nån ett förslag? Mycket tacksam för snabbt svar!

Mvh, Christina

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2009, 10:23 »
Med "geophysics" menar man nog här "geofysiska mätinstrument". I denna grupp ingår markradar, men även annat som t.ex. resistivitetsmätningar, seismiska instrument (för mätning av djup ner till berggrund), gravitationsinstrument, VLF-instrument (för att leta vatten) m.m. Ordet geofysik i sig avser ju egentligen det man studerar dvs. olika fysikaliska egenskaper i marken. Jmfr med "geokemi" som ju är kemiska egenskaper i olika material i mark/berggrund.

/Mats

Utloggad Christina212

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Geophysics?
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2009, 10:32 »
Tack för ditt svar, Mats!
Problemet för mig är att jag har begränsat utrymme, dvs min översättning av "geophysics" ska rymmas tillsammans med flera andra ord i textremsorna. Man jag förstår nu att det är ett ganska vitt begrepp, och i programmet anges inte vilket typ av mätning de gör. Man får bara se själva resultatet: en ganska färgglad bild. Finns det nåt generellt ord som passar, tycker du?

Tack än en gång!
//Christina

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2009, 11:19 »