Författare Ämne: Geophysics?  (läst 5179 gånger)

Utloggad Christina212

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Geophysics?
« skrivet: januari 19, 2009, 09:37 »
Hej! Jag arbetar som översättare, och ska texta ett avsnitt av Tidsresenärerna. I programmet använder de sig av "geophysics". Jag hade först tänkt översätta det med "markradar", men vid något tillfälle säger de "geophysics and radar". Att skriva "geofysik" låter inte så bra i t ex meningen "vi ska se vad geofysiken visar" osv. Har nån ett förslag? Mycket tacksam för snabbt svar!

Mvh, Christina

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2009, 10:23 »
Med "geophysics" menar man nog här "geofysiska mätinstrument". I denna grupp ingår markradar, men även annat som t.ex. resistivitetsmätningar, seismiska instrument (för mätning av djup ner till berggrund), gravitationsinstrument, VLF-instrument (för att leta vatten) m.m. Ordet geofysik i sig avser ju egentligen det man studerar dvs. olika fysikaliska egenskaper i marken. Jmfr med "geokemi" som ju är kemiska egenskaper i olika material i mark/berggrund.

/Mats

Utloggad Christina212

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Geophysics?
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2009, 10:32 »
Tack för ditt svar, Mats!
Problemet för mig är att jag har begränsat utrymme, dvs min översättning av "geophysics" ska rymmas tillsammans med flera andra ord i textremsorna. Man jag förstår nu att det är ett ganska vitt begrepp, och i programmet anges inte vilket typ av mätning de gör. Man får bara se själva resultatet: en ganska färgglad bild. Finns det nåt generellt ord som passar, tycker du?

Tack än en gång!
//Christina

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2009, 11:19 »
Ja, framgår det inte vad det är för typ av mätinstrument så får man väl dra till med "instrumenten" som översättning. Låter lite urvattnat men det är det enda jag kan komma på. Jag är ingen arkeolog, kanske de som jobbar yrkesmässigt med detta har något bra slang-uttryck. Någon som känner sig manad här? Ni säger väl inte typ "vi ska se vad geofysiken visar", eller?

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Geophysics?
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2009, 12:49 »
Den konventionella termen på svenska i detta sammanhang är: "geofysikaliska undersökningsmetoder". Alternativt kan man säga "geofysiska undersökningsmetider", men detta är mindre utbrett.

Eva

  • Gäst
SV: Geophysics?
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2009, 17:47 »
Jag tycker "markradar" är den bästa översättningen.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Geophysics?
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2009, 17:59 »
Ett folkligt och lättförstått uttryck kan vara bättre i detta sammanhang. Håller därför med om att markradar är ett enkel och tydligt uttryck som knappast kan missförstås av en lekman.   

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2009, 19:52 »
Ja, om det ÄR markradar det är frågan om i det här programmet. Skulle det vara t.ex. en magnetometer som de har använt så blir det ju en direkt felöversättning med "markradar", det är äpplen och päron.

/Mats

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Geophysics?
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2009, 19:54 »
Markradar begriper nog de flesta.
Geoteknik - geotekniksk utrustning, är kanske ett alternativ - lite lagom luddigt.

Dessutom, Time Team är mitt absoluta favoritrprogram måste jag erkänna, intressant, lättsamt, humor och humör i en trevlig underhållande blandning.

Program som Time Team tror jag ökar folks historiska intresse samt ökar förståelsen för arkeologins betydelse. Heder åt dessa killar som nu i 16 år farit land och rike runt - dessutom - de är fortfarande sams! DET är ovanligt bland historiker...Nobels Fredspris kanske?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Geophysics?
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2009, 20:37 »
Heder åt dessa killar som nu i 16 år farit land och rike runt - dessutom - de är fortfarande sams! DET är ovanligt bland historiker...Nobels Fredspris kanske?

Thomas

Det kanske beror på att det tog 16 år innan de kammade noll i nåt program (hänvisar till gårdagens avsnitt på kanal 9, vet inte hur gamla avsnitten är)?  ;D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Geophysics?
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2009, 20:47 »
Det var ett ganska modernt avsnitt – men de kammade noll när man räknar med fyndmaterial – och 100 när man kunde avgöra hur marken använts och till vad.

Jag har följt dem några år – och samarbetet funkar mellan dem hela tiden – sedan vet vi ju förståss inte hur det är när kameran inte är på – men jag tror att det funkar då också. Jag tror helt enkelt att de trivs ihop.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Geophysics?
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2009, 21:34 »
jag såg det  -  och jag tror jag ska se reprisen på lördag morgon kl 7 också,  - kanske dom hittar nåt mer då :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Geophysics?
« Svar #12 skrivet: januari 20, 2009, 08:15 »
Geoteknik - geotekniksk utrustning, är kanske ett alternativ - lite lagom luddigt.

Nej, geoteknik är sämre ord än geofysik här. Geoteknik avser markens kvaliteter ur ett bygg-perspektiv. Se t.ex.
http://www.swedgeo.se/templates/SGIStandardPage____151.aspx?epslanguage=SV

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Geophysics?
« Svar #13 skrivet: januari 24, 2009, 17:22 »
Det var ett ganska modernt avsnitt – men de kammade noll när man räknar med fyndmaterial – och 100 när man kunde avgöra hur marken använts och till vad.

... och man fick ju veta vad marken INTE använts till (typ romerskt fort), det är också ett svar. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :