Författare Ämne: Fråga från en ny medlem  (läst 5417 gånger)

Utloggad Vikingen

• Novis
  • Antal inlägg: 9
Fråga från en ny medlem
« skrivet: januari 14, 2009, 13:10 »
Hej!
Mycket intressant forum det här!
Jag undrar, om man har hittat en sak på sin egen villatomt som man misstänker kan vara gammal, kan man då visa upp den här på forumet och kanske få hjälp med att tyda vad det är? Jag bor i en by där marken kryllar av vikingatid. Under vilken kategori ska jag i så fall ställa frågan?

Eva

• Gäst
SV: Fråga från en ny medlem
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2009, 14:23 »
Hej!
Mycket intressant forum det här!
Jag undrar, om man har hittat en sak på sin egen villatomt som man misstänker kan vara gammal, kan man då visa upp den här på forumet och kanske få hjälp med att tyda vad det är? Jag bor i en by där marken kryllar av vikingatid. Under vilken kategori ska jag i så fall ställa frågan?
Jag tycker det låter alldeles utmärkt, att visa upp det och fråga.
Föreslår i så fall att du ta en bild och visar, och postar det under Arkeologi->Allmänt.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2009, 14:28 »
Som Eva skriver kan Arkeologi -> Allmänt vara en passande kategori (dvs denna :) ). Det är även intressant att veta om det finns några fornlämningar på tomten eller området ("kryllar av vikingatid" är lite vagt). Dessa hittas enklast genom Fornsök: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/

/Johan - Administratör som tackar för komplimangen :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Vikingen

• Novis
SV: Fråga från en ny medlem - Nu med bild!
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2009, 17:29 »
Tack för mottagandet!
"Kryllar av vikingatid" låter kanske lite suspekt, precis som Gorm säger, och kanske är ett uttryck för min amatörmässighet :), men som intresserad av just vikingatiden har jag redan tidigare studerat den länk som Johan hänvisar till och faktum kvarstår att i och runt hela byn är faktiskt det mesta rödmarkerat, då byn var en viktig tingsplats redan på vikingatiden.

Bifogar bilder av objektet och hoppas på hjälp med vad det kan vara, förmodligen nå´t värdelöst  utan någon historia.
Materialet verkar vara järn (min gissning).
Tack på förhand!
/Stefan

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2009, 15:54 »
Får man fråga hur mycket det väger jämfört med ett nytt järnföremål? Det kan ge en indikation på hur gammal föremålet är. Hur mycket metall som finns kvar i föremålet, och hur mycket det består av korrosion. Då är det också viktigt att veta vad du har för jord i området, är det salt eller sur jord? Är det nära kusten? Vad för slags skog (löv eller barrskog) har stått i närheten.

Om hela föremålet är i järn, så tycker jag det ser ut som en del av en äldre våg, en s.k. besman (http://sv.wikipedia.org/wiki/Besman), men det är bara min spontana reaktion, och absolut inget jag kan säga jag är säker på.

Utloggad Vikingen

• Novis
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2009, 18:26 »
Hej Sindre!
Föremålet väger 54 gram.
Den s.k smidda spiken är bra precis 70 mm lång, medan den mer ovala delen är ca. 45 mm lång.
/Stefan

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2009, 19:39 »
Ingen idé att dubbelposta, håll er till en tråd.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2009, 19:40 »
Låser du denna tråd då, gorm?

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode