Författare Ämne: Rurik  (läst 5619 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Rurik
« skrivet: februari 02, 2005, 09:08 »
Jag har alltid varit intresserad av vikingatiden och dess krigare. Nu funderar jag på att skriva en uppsats om vikingen Rurik. Har ni tipps på vad man kan använda sig av för källor? Vem och när skrevs Nestorkrönikan? Har man hittat spår av honom (grav)? :)

Om Rurik ur Nestorkrönikan:

År 862
Och de sade till varandra: "Låt oss söka oss en furste som skall härska över oss och döma rätt."
Och de drog över havet till varjagerna, till ruserna. Ty dessa varjager kallades ruser på samma sätt som andra kallas svear, andra åter normanner och angler och ytterligare andra för goter - på samma sätt även dessa.
Och tjuderna, slaverna, krivitjerna och vepserna sade till ruserna: Vårt land är stort och rikt, men det finns ingen ordning i det. Kom och var furstar över oss."

År 879
Då Rurik dött överlämnade han sitt furstendöme till Oleg, som var av hans släkt, sedan han i hans vård överlämnat sin son Igor, ty denne var minderårig.

Ru´rik (ry. Rjurik), d. troligen 879, legendomspunnen vikingahövding och varjagfurste som ansetts vara grundare av Ryssland och den fursteätt som styrde landet till 1598. Nestorskrönikan gör gällande att splittrade östslaviska stammar i det kievryska riket på 800-talet sände bud efter R. för att denne med sin hird skulle ena landet. Enligt samma källa, vars detaljer om individen R. inte kunnat bekräftas av modern forskning, grundade han 862 Novgorod. Far till Oleg, troligen även till Igor. 8)
E

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Rurik
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2005, 01:17 »
Det är ett intressant ämne, men sannolikt ganska svår igenomträngligt. Just rörande Rurik får man som sagt kolla Nestorskrönikan och de som debatterat och studerat denna källa ur olika vinklar.

Ingemar Jansson vid Stockholms univeristet är en av många som  studerat de "svenska" vikingafärderna  österut och de platser vid vilka de bosatt sig eller handlat som t ex Novogrod. Det finns också intressanta grävningar i områdena kring Kiev, i Ukraina, där Rurik skall ha residerat, dessa är dock såvitt jag förstått det endast publicerade på ryska.

Personligen tror jag att det är svårt att skriva en uppsats om Rurik som person däremot tror jag att det finns mycket intressant att skriva om rörande  de östliga vikingafärdena och de fynd som gjorts i dess fotspår, gravfält, bosättningar, handelsplatser, runstenar eller varför inte de fynd som hittats i Sverige som visar på denna östliga kontakt.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Rurik
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2005, 16:11 »
Jag får väl hitta ett nytt ämne. Som du säger det blir lite svårt att skriva en uppsats om honom. Jag får nämna honom i något annat syfte i en uppsats. Kanske om östfäderna men de har ju forskats så mycket om det tycker jag. Vad finns det kvar? Ett annat ämne kan vara riksbildandet i Sverige. :roll:
E

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Rurik
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2005, 16:24 »
Riksbildningen är intressant, men så även det östliga inflytandet. Nu vet jag inte på vilken nivå du skall skriva men det finns mycket intressant i samband med Rurik. Man kan ta sin utgångspunkt i Nestorskrönikan och göra en översikt av vad som kan vidimeras, t ex en uppsats  med titeln I Ruriks forspår elller dyligt. Man kan också titta på länder som Ukraina vilket jag inte tror är så väl bearbetat inom svensk forskning. Kolla tex "Arcaeology East and West of the Baltic" från 1995 för uppslag.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!