Författare Ämne: Export av flintyxor från Skandinavien?  (läst 8262 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Export av flintyxor från Skandinavien?
« skrivet: december 17, 2008, 13:26 »
Läste just en bok om yngre stenålder på de Brittiska öarna (Caroline Malone: "Neolithic Britain and Ireland") där jag studsade till på en liten detalj som nämndes i förbigående. Vid genomgång av olika yxtyper säger hon att avplanade sidor ("side facets") på flintyxor är en utpräglad skandinavisk form, som kan ha influerat yxtillverkningen i norra Storbritannien. Hon säger t.o.m. att sådana flintyxor kan ha importerats från Skandinavien.

Kan det stämma? Är det känt från andra håll att flintyxor från Danmark eller Sverige påträffats i andra länder? Man är ju så van vid att vi alltid har importerat produkter utifrån, men det vi exporterat varit mest råmaterial, aldrig färdiga, bearbetade produkter eller konstföremål.

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2008, 14:43 »
Det finns exempel på skandinaviska yxor från de brittiska öarna, jag har även för mig att jag sett enstaka exemplar i Frankrike och Nederländerna. Men jag är lite osäker på detaljerna. Vad det gäller öarna vill jag minnas att det står en del om det i  Edmonds och Bradleys ”Interpreting the axe trade : production and exchange in neolithic Britain” Jag har den inte framför mig nu så det är ur minnet med de reservationer det medför.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #2 skrivet: december 17, 2008, 19:59 »
Vore ju onekligen rätt läckert om man kunde påvisa export (bytesvaror?) från Skandinavien vid denna tidiga tid. Det jag reagerade på också är att fyndplatserna för dessa skandinaviska, eller skandinavisk-inspirerade yxor främst är norra Storbritannien. Vi är ju vana vid att läsa om kopplingar mellan Skottland/Nordengland och Norge-Danmark, men det är ju först 4000 år senare! Nu (under neolitikum) måste vi väl tänka oss att allt utbyte med Skandinavien först måste ha passerat igenom Syd-England, det kan ju knappast som jag ser det ha funnits några som tagit "fågelvägen" rakt över Nordsjön. Eller? Så varför hittar man då inte sådana yxor i Syd-England?

När jag läste mitt första inlägg igen så ser jag att det kanske var oklart vad jag menade med "avplanade sidor". Det är alltså inte de båda breda sidorna på yxorna som avses, utan de smalare sidorna (i huggriktningen) som är avplanade. Oftast har de engelska flintyxorna alltså spetsiga kanter (enl. Malone), men för just de "skandinaviska" yxorna så är kanterna avhuggna till plana ytor.

/Mats

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #3 skrivet: december 17, 2008, 20:45 »
Hej Mats! Vad menar du med 4000 år senare, hällkistor med hål var, om jag inte minns
fel, i brytningstiden mot bronsåldern.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #4 skrivet: december 18, 2008, 08:22 »
Nu för du in frågan på en annan fornlämningstyp som ju låter jättespännande i och för sig. Men det jag menade var förstås vikingatiden, då folk seglade kors och tvärs över Nordsjön i sjödugliga båtar. Vilket jag svårligen kan tänka mig för tidig- och mellanneolitikum, där de här eventuellt skandinavisk-influerade yxorna uppträder.

Jag motsätter mig förstås inte influenser mellan England och Skandinavien även tidigare än vikingatiden - bara att man nog måste räkna med kustbunden sjöfart och kanske inte rakt över Nordsjön, åtminstone inte före bronsåldern. Man borde således förvänta sig att finna influenser även i södra England.

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #5 skrivet: december 18, 2008, 17:04 »
Gick inte kusten ganska mycket længre ut øver nordsjøn under neolitikum, p.g.a. landsænkning/højning?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #6 skrivet: december 18, 2008, 18:06 »
Gick inte kusten ganska mycket længre ut øver nordsjøn under neolitikum, p.g.a. landsænkning/højning?
Jo, under (tidig)mesolitikum hade vi ju till och med ett "Doggersland".

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #7 skrivet: december 18, 2008, 21:18 »
Gick inte kusten ganska mycket længre ut øver nordsjøn under neolitikum, p.g.a. landsænkning/højning?

Ja, jag gillar sådan här invändningar, Sindre, det motionerar den viktiga delen av hjärnan som har hand om vårt kvartärgeologiska tänkande  :D . Man måste alltid ha sådana här förändringar av landskapet i bilden. Men jag skulle vilja påstå att för den tid som min "yxfråga" gäller, dvs. 4000-2000 f.Kr. så var Englands och Skottlands kuster inte så olika de är idag. Går man längre tillbaka i tiden, till boreal tid, så var det som Micke säger land där Nordsjön nu ligger.

England har ingen landhöjning att tala om (det har däremot Skottland), så det är helt effekterna av havets nivåhöjning efter senaste isavsmältningen som har betydelse, en nivåhöjning som väl till största delen var avklarad före 5000 f.Kr.

Som en parentes kan man ju nämna (om det var någon som kikade på "Kustspaning" i Kunskapskanalen) att delar av östra England eroderar förhållandevis fort av havsvågorna (ett reellt problem idag på sina håll), så dessa kuster sträckte sig ett par kilometer längre ut i havet under forntiden redan av den anledningen. Men den effekten är nog marginell om man nu ska räkna på avståndet och ansträngningen att färdas över Nordsjön under neolitikum.

/Mats

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #8 skrivet: december 18, 2008, 22:23 »

(om det var någon som kikade på "Kustspaning" i Kunskapskanalen)


Jäkligt bra programserie! En kunskapskanalfavorit för mig. En svensk variant på samma tema hade varit kul.

Stenålderssjöfart kan ju vara väldigt avancerad (polynesierna!) men att paddla tvärs över Nordsjön i stockbåt känns riskigt. Det går väl iofs om man har tur med vädret. Kanske lite säkrare med en utriggare på kanoten men jag är skeptiskt till hypotesen att nordiska stockbåtar var utriggade - annars tror jag att t.ex. Göran Burenhult brukar hävda den.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #9 skrivet: december 19, 2008, 07:59 »
Håller helt med om Kustspaning, en höjdare!
Betr. bedriften att ta sig över Nordsjön - ska man räkna med ett reellt Skandinaviskt inflytande "fågelvägen" så kan man ju inte heller bara räkna med enstaka lyckade strapatsrika resor av enskilda våghalsar, utan det måste ju i så fall vara en viss regelbundenhet i kontakterna under en viss period.

Den kustnära varianten är ju inte alls lika våghalsig - man ser ju över från Calais till Dovers klippor, ett kort "hopp" - men för hela resan (Skandinavien - Nordengland) en bedrift ändå. För stenyxor kanske det troligare är frågan om redistribution, dvs. att yxorna i själva verket har hanterats av flera mellanhänder. Kanske danskar har haft kontakt med friser, som i sin tur bytt varorna mot folk i nuvarande Holland/Belgien osv. Någon gissning? Anders nämnde ju Frankrike och Nederländerna tidigare.

/Mats

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #10 skrivet: december 19, 2008, 10:50 »
Jag tror inte man skall räkna med något större skandinaviskt inflytande i någon av de nämnda regionerna, det är ju inte precis frågan om några enorma mängder yxor som vi talar om.
Att yxor cirkulerat över stora områden är ju bekant sedan tidigare, det är i mina ögon inte märkligare att dansk/skånska yxor återfinns på de brittiska öarna eller franska atlantkusten än att de finns i norra norrland. Avstånden både geografiskt och kulturellt torde vara mint lika långa.
Det är nog troligen som du säger Mats, att det är fråga om någon version av redistribution, man skall nog inte föreställa sig sydskandinaviska handelsresande med båtar fulla av tunnackiga yxor på jakt efter det stora klippet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #11 skrivet: december 19, 2008, 16:02 »
Ja, du har rätt i att det väl inte är längre mellan Skåne och York än mellan Skåne och Bjurselet. Man anlägger ju omedvetet något slags nationalmedvetande när man tycker att det är märkvärdigare med export "till utlandet" än inom Sverige, trots att vi här rör oss i en tid då Sverige som nation inte existerar. Eller kanske är det för att man så ofta i arkeologin tvingas svälja att den "finare" föremålsvärlden har sitt ursprung söderöver? Trevligt då att kunna konstatera att det hänt att forntidens "Volvo och Saab" var attraktiva på kontinenten. (Oj, liknelsen smakade inte bra, som det ser ut nu får vi kanske snart återgå till att exportera flintyxor istället för dessa bilmärken  :-[ ).

/Mats

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #12 skrivet: augusti 10, 2012, 00:15 »
Uppkomsten av timmerbilor och ylikt av flinta verkar hursomhelst ha inneburit "ett evolutionärt framsteg" i, som inträtt samtidig med jordbrukets spridning, enligt forskare från Tel-Avivs universitet. 


Citera
     

Dr. Ran Barkai of Tel Aviv University‘s Department of Archaeology and Ancient Near Eastern Civilizations has shed new light on this milestone in human evolution, demonstrating a direct connection between the development of an agricultural society and the development of woodworking tools.

“Intensive woodworking and tree-felling was a phenomenon that only appeared with the onset of the major changes in human life, including the transition to agriculture and permanent villages,” says Dr. Barkai, whose research was published in the journal PLoS One. Prior to the Neolithic period, there is no evidence of tools that were powerful enough to cut and carve wood, let alone fell trees. But new archaeological evidence suggests that as the Neolithic age progressed, sophisticated carpentry developed alongside agriculture.

The early part of the Neolithic age is divided into two distinct eras — Pre-Pottery Neolithic A (PPNA) and Pre-Pottery Neolithic B (PPNB). Agriculture and domesticated plants and animals appear only in PPNB, so the transition between these two periods is a watershed moment in human history. And these changes can be tracked in the woodworking tools which belong to each period, says Dr. Barkai.

“We can document step by step the transition from the absence of woodworking tools, to delicate woodworking tools, to heavier woodworking tools,” Dr. Barkai says, and this follows the “actual transition from the hunter-gatherer lifestyle to agriculture.” He also identifies a trial-and-error phase during which humans tried to create an axe strong enough to undertake larger woodworking tasks. Eventually, they succeeded in creating a massive ground stone axe in PPNB.


http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/08/2012/neolithic-man-the-first-lumberjack

Vart i världen hittar man dom största flintyxor och timmerbilor - om inte ikring dom rikare flintgruvorna ikring Östersjön?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Export av flintyxor från Skandinavien?
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2012, 18:23 »
Mats Hansson!
Citera
England har ingen landhöjning att tala om (det har däremot Skottland), så det är helt effekterna av havets nivåhöjning efter senaste isavsmältningen som har betydelse, en nivåhöjning som väl till största delen var avklarad före 5000 f.Kr.
Det där är lite knöligt. Så vitt jag förstår stämmer detta inte. Däremot har de Brittiska Öarna en LANDSÄNKNING tillsammans med Nordsjön fram till ca 5000 f kr.
Vi kan ta en sådan sak som slaget vid Hastings. Vid en hastig blick på kartan, så blir platsen för slaget relativt obegriplig. Men lägger man i de samtidiga kustlinjerna, så ser man att Hastings vid tiden var enda framkomliga vägen ut från den av Wilhelm valda lanstigningsplatsen. När romarna anlände för andra gången, så landsteg de ännu längre västerut längs kusten PÅ INBJUDAN av en av stamhövdingarna som råkat i knipa. Det finns många romerska myter eftersom de skrev historian, som vår tid trott blint på.

Just nu är f ö Nordsjöns bottnar på väg uppåt igen. Detta märker Engelsmännen av särskilt längs kusterna i East Anglia med angänsande trakter, där marsklanden flyttar sig allt längre utåt och lämnar torrland bakom sig. T ex har ett stenålderstempel, som varit vattentäckt sedan ca 5000 f kr på bara några årtionden dykt upp. De berömda ekarna i ring med rotsystemet i luften.
Amatör! Skåning i Norrland!