Författare Ämne: Krig och Slag  (läst 10291 gånger)

Utloggad Joakim

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
Krig och Slag
« skrivet: februari 02, 2005, 08:54 »
Jag läste nyligen i Populärarkeologi om slagfältsarkeologi.

Jag undrade vad ni tycker man skall göra för att skydda våra slagfält. Ska man göra som i USA - göra dem till parker?
Samtidigt undrar jag varför skall man skydda dem? Vi har ju knappt råd eller tid till att skydda alla våra andra fornlämnigar. :?
E

Utloggad Stefan

• Medlem
  • Antal inlägg: 60
Krig och Slag
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2005, 15:09 »
Jag har inte läst artikeln men vad jag spontant undrar över här hur många säkra platser det finns i Sverige där man vet att slag ägt rum? Handlade artikeln om nordiska slag eller slag på kontineneten?

Utloggad bernad_law

• Medlem
  • Antal inlägg: 56
Krig och Slag
« Svar #2 skrivet: februari 02, 2005, 22:20 »
Bo Knarrström, till exempel, har nyligen undersökt kvarlevorna från slaget om Lund. Här i norr försöker man hitta resterna från det sista slaget hittills i Sverige, slaget vid Sävar. Personligen anser jag att slagfält inte kan särskiljas från övriga kulturhistorisksa lämingar; de bör skyddas lika mycket (eller litet...)
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Stefan

• Medlem
Krig och Slag
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2005, 10:47 »
Att de bör skyddas lika mycket som andra kulturhistoriska lämningar är självklart, det vill säga, ökat skydd är nödvändigt!

Utloggad Joakim

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
Krig och Slag
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2005, 16:15 »
Hur gräver man ut ett fältslag. Vad ska man hitta tror man. Kvarlevor från fallna krigare, vapen, rustningar (beror på vilken tidsperiod), eller eldhärdar?

Samtidigt så tror jag att peroner som inte är insatta i forntiden eller historia kommer tycka det är konstigt att man skall bevara en stor tom äng eller vad det nu är idag.  :?
E

Utloggad Stefan

• Medlem
Krig och Slag
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2005, 22:24 »
Fast på den ängen skulle ju de som är intresserade av historiskt återskapande kunna genomföra rekonstruerade fältslag inför publik nån gång per år, sånt förekommer på andra platser och behöver ju inte vara helt fel. Dessutom skulle RAÄ eller annan offentlig myndighet kunna bygga ett besökscentrum i anslutning till slagfältet.
Man borde ju kunna hitta spår av allt du nämner, fast det är klart att det spelar in hur gammalt fyndmaterialet är. Hur som helst skull det vara jäkligt kul att vara med på en sån utgrävning...

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Krig och Slag
« Svar #6 skrivet: februari 04, 2005, 10:04 »
Redan idag kan man skydda viktiga platser som av hävd är knutna till historien. På Visingsö finns det t ex ett område med en mullbärsodling vilket är resterna av ett misslyckat försök att starta silkesproduktion på ön, från 17- och 1800-talet. Fornlämningar kan också enligt kulturminneslagen 1 § vara "naturbildningar till vilka ålderdomliga bruk, sägner eller märkliga historiska minnen är knutna". Enligt denna beskrivning borde man kunna klassa slagfält som fornminnen.

Problemet med platser där det skall ha stått historiska slag är att man inte alltid vet exakt var de stått. Ortsnamnen som nämns är i många fall relativt allmänna, vilket ger flera olika möjlighter. Undantag finns dock som Korsbetningen på Gotland etc.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad bernad_law

• Medlem
  • Antal inlägg: 56
Krig och Slag
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2005, 22:37 »
Joakim!

Citera
Hur gräver man ut ett fältslag. Vad ska man hitta tror man. Kvarlevor från fallna krigare, vapen, rustningar (beror på vilken tidsperiod), eller eldhärdar?

Ja det är en intressant fråga. SWkrev min CD-uppsats om detta fenomen -"På nöten i Norr"; för ytterligare information bör du troligen gå till amerikanska undersökningar kring slaget vid Little Big Horn eller amerikanska inbördeskriget.

Vänligen
Daniel
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Selaön

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
Krig och Slag
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2005, 18:03 »
Jag har varit med vid en slagfältsinventering. Där använde jag metalldetektor för att hitta muskötkulor, granatsplitter osv.
Jag är ingen expert på detta, men till stor del vill man bekräfta det som står i källorna, eller ta fram nya fakta genom fynden. Det är kanske inte allt för vanligt att källorna stämmer med verkligheten.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Krig och Slag
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2005, 19:22 »
Hörde på radio för några veckor sedan att det pågick en slagfältsundersökning vid Södra Stäket (Baggensstäket) i Stockholms skärgård, där det stod ett slag mot ryssar 13 augusti 1719. Man arbetade just med metalldetektor som nämnts ovan. Hittade en länk om själva slaget, dock inte om undersökningen som pågick.
/Mats

Utloggad Selaön

• Medlem
Krig och Slag
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2005, 19:44 »
Det är just där jag har varit!   :)
Projektet har precis tagits över av RAÄ, och är i sin linda ännu.
Jag tror att det kommer upp information på deras hemsida inom kort.

Utloggad Leif

• Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Krig och Slag
« Svar #11 skrivet: augusti 29, 2005, 09:43 »
Bo Knarrström har väl skrivit en lite längre artikel om slagfältsarkeologi i ett av de senare numren av META (medeltidsarkeologisk tidskrift). Sedan finns det en artikel i Aktuella metodfrågor (red: Marianne Lönn) som handlar om metalldetektorsökning, med exempel just från slagfält.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Selaön

• Medlem
Krig och Slag
« Svar #12 skrivet: september 13, 2005, 23:37 »
Nu finns information utlagd om slaget vid stäket:
http://www.raa.se/uv/slagfalt2004/staket.htm

Utloggad Urban

• Stammis
  • Antal inlägg: 130
Krig och Slag
« Svar #13 skrivet: oktober 19, 2005, 21:59 »
Med erfarenhet från fornminnesinventeringen tror jag att det är svårt att skydda så stora ytor där slag utkämpats. Fast fornlämning är nog svårt att hävda.

Urban

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Krig och Slag
« Svar #14 skrivet: april 20, 2007, 12:26 »

Tyskarna håller ju på att gräva ut det berömda slaget vid Teutoburgerskogen år 9 där tre romerska legioner vid ett bakhåll förintades av germaner. Utgrävningarna har resulterat i en hel del intressanta fynd, bl a av djurben, vapen, dräktdetaljer, mynt och rester av en stor vall som germanerna byggt, och som gav dem ett gott skydd och gömsle varifrån de kunde attackera.

Se gärna:
http://www.kalkriese-varusschlacht.de/englisch/start_eng.html

En populär skildring av slaget och även av undersökningarna ges i:
Wells, Peter. S: 2004: Teutoburgerskogen -slaget som stoppade Rom.
Ju äldre desto bättre.