Min favorit är annars El Shaddaj, som är det namn som oftast används om Abrahams gud. Shaddaj är namnet på en amoritisk stad vid Eufrat i nuvarande Syrien. El Shaddaj är helt enkelt staden Shaddajs gud.
Erich Zehren anger i sin bok Stjärnornas Testamente, A&W/Gebers, 1959 (Åke Ohlmarks översättning), att Shaddaj är ett av namnen på den mesopotamiske månguden. Abraham kom från Ur och familjen hade där dyrkat "andra gudar" (Jos 24:2). Som jag förstår konverterade han till den kanaaneiske prästkonungen Melkisedeks religion.
Skall vi tro Hebréerbrevet, får vi väl acceptera den kanaaneiska teologin, då Melkisedek sätts upp som norm i denna NT-text. Kristus är en överstepräst lik Melkisedek (Heb 6:20).
Zehren anger att El Elyon hade två kvinnor, de båda seraferna. De födde två söner var. Det var de fyra keruberna. Såvitt jag förstår födde den ena Salem och Sodom, den andra Sedek och Satan. Salem var den himmelska kärleken, Sodom den jordiska (biologiska drifter och livskraft). Sedek var den himmelska visheten, Satan den jordiska (logiken).
Hur Kristus passar in i denna familj är lite osäkert. Kan någon ge ett förslag?