Författare Ämne: Ældre tiders julpynt  (läst 8080 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Ældre tiders julpynt
« skrivet: december 08, 2008, 16:06 »
Satt och pratade med en japansk kollega och kom in på hur olikt julfirandet var innan 1900-talet. Speciellt pyntningen med diverse kransar och solornament som finns dokumenterat från 1800-talet, bocken som øverlæmnade klappar, allmæn maskerad och så vidare.

Ær det någon som kan rekommendera litteratur angående detta, gærna rikt illustrerad.

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #1 skrivet: december 09, 2008, 00:24 »
En rikt illustrerad bok om äldre tiders julfirande vore väldigt intressant, men tyvärr har jag inte hört talas om någon.  ???

Rent allmänt kan du kolla under Folkseder etc på biblioteket (jag tror det är signum Mz). Det finns t.ex. en bok Våra folkfester av Julius Ejdestam, 1970-tal tror jag, jag minns inte vad den innehåller men hans böcker om folkliv brukar generellt vara bra (även om det nog inte är så mycket illustrationer).

En annan intressant bok är Granna granen - julgransprydnader från 1870 till 1930 (slut på förlaget, i fjol var det ett stockholmsantikvariat som sålde ex ur restupplagan billigt över disk). Den har den ett 30-tal sidor med historik (främst om julgranar förstås), och en lång rad hänvisningar till olika källor. Författaren är fil kand i etnologi, så det är en seriös bok.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #2 skrivet: december 09, 2008, 09:06 »
Ah, tack, vi hade utdrag ur "Våra folkfester" på kulturhistorian om jag inte missminner mig. Skall kolla upp nær jag kommer till Gøteborg.

"Granna granen - julgransprydnader från 1870 till 1930" har jag inte sett dæremot. Nu var det ju egentligen inte granen så mycket jag ville åt - vi har i familjen en hel del granornament från sent 1800-tal och framåt, speciellt jugend - det var det som var runt om.

Tack iaf. Skall kolla upp bøckerna.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #3 skrivet: december 09, 2008, 09:15 »
Finns också Jan-Öjvind Swahn "Stora julboken" , ISBN 9189086880. Fanns på www.adlibris.com såg jag.

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #4 skrivet: december 10, 2008, 00:51 »
Tack. Blir kanske en julklapp till mig själv. :)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #5 skrivet: december 10, 2008, 19:55 »
Svenska Hemslöjdsföreningens bok "Julkors och julkrus" från 2001 rekommenderar jag varmt. Ger bl a en bra överblick över julgranens olika föregångare i vårt land (Thomaskors, julrund, julträd, äpplastakar o s v). Ingen akademisk skrift, men seriös till innehåll och referenser, lättillgänglig och med fina bilder.

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Ældre tiders julpynt
« Svar #6 skrivet: december 20, 2008, 15:35 »
Stort tack för tipset, Mats! Jag har inte sett "Stora julboken" än (har precis beställt den), men på biblioteket hittade jag en annan (?) bok av Jan-Öjvind Swahn - "Den svenska julboken" från 1993. Jag har jämfört med vad Adlibris skriver, och "Stora julboken" verkar helt enkelt vara en nyare version av samma bok, bantad från drygt 300 till knappt 200 sidor. T.ex. stämmer Adlibris citat ur förordet exakt med vad det står i den äldre boken.

"Den svenska julboken" är helt klart den bästa och mest innehållsrika bok jag sett om svenskt julfirande, den är systematiskt upplagd och förstås välskriven. Även om "Stora julboken" är lite tunnare, så skulle jag tro att den är lika bra den.