Författare Ämne: Framtidsfrågor  (läst 3895 gånger)

Utloggad Oulah

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Framtidsfrågor
« skrivet: december 02, 2008, 23:31 »
Hejsan!
Jag har smygit omkring de här trakterna ett tag, och tänkte att det var dags att registrera sig :). Jag håller just nu på att läsa AKS/GIS i Lund, och ska skriva min kandidatuppsats till våren. Nu är det så att jag har ett par frågor, och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig svara på dem.


(Om det finns några AKSare här: ) Hur svårt är det att få jobb som arkeolog kring Medelhavet (eller t.ex Storbritannien) med en kandidatexamen i AKS och en master i GIS?

Är det möjligt att få jobb som arkeolog i norra Europa (tänker mestadels på Irland och Sverige), även om jag studerat AKS och inte förhistorisk arkeologi? Hoppas lite på att gräverfarenhet och GIS-kunnande ska hjälpa till här. Naturligtvis vill jag jobba med det jag utbildat mig till, men tanken på att spendera ett antal månader i den grekiska sommaren när jag är över 50 år känns inte så lockande.

Vad jobbar ni som arkeologer med, när det inte är grävsäsong?


Med vänliga hälsningar,
Ola Svensson.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Framtidsfrågor
« Svar #1 skrivet: december 03, 2008, 10:15 »
Vad jobbar ni som arkeologer med, när det inte är grävsäsong?
Arkeologi?

Skämt åsido, jag tror att det är svårt att få jobb som arkeolog om man inte läst arkeologi. Redan i dag utbildas det lika många nya arkeologer varje år som det finns tjänster total. Det vill säga att en absolut majoritet av dem som utbildar sig till arkeologer aldrig kommer att arbeta med arkeologi. Det gör att jag tror att det är ännu svårare för dem som inte läst arkeologi. Därtill är det så att det finns ett grundkrav på minst 60 poäng (om det inte har höjts nu) arkeologi hos alla grävande institutioner jag känner till för att anställa någon.

/Micke