Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 344726 gånger)

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #580 skrivet: januari 08, 2011, 11:41 »
I norra Norrland, Norrbotten bl.a. var vattenvägarna allenarådande i många fall ända in på 1800-tal. Även vintervägarna placerades på tillfrysta vattendrag eller sjösystem. Därför tillkom t.ex. de s.k. kyrkvägarna på 1600-1700-tal då resor under en period på våren omöjligjordes av tövädret och många kunde "slippa" undan kyrkobesöken.

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #581 skrivet: januari 12, 2011, 05:02 »
Kom in på denna tråd ca kl 21 i går när jag sökte "stenbelagda vägar" och fick träff på "icke stenbelagd väg". Har sedan skummat igenom alla inlägg och är mäkta imponerad över mängden inlägg och vilken energi ni har lagt ned och hur länge ni har hållit på.
Jag är motorentusiast, som på den vägen blivit intresserad av i första hand gamla Riksväg 1 och sedan av dess föregångare Göta Landsväg och Lagastigen. (Jag letade efter de rester av Riksväg 1/Göta Landsväg som finns kvar som stensatt väg.) Jag har därför inget arkeologikunnande, utan är bara en glad entusiast.

Jag har hittat mycket läsvärt på tråden och vill tacka för alla nya insikter jag har fått.

Jag har nog inte så mycket nytt att bidra med efter allt som skrivits, men kanske några liten synpunkter och kanske någon ny infallsvinkel:

1) Rubriken är "Förmedeltida vägar". -Inte senare vägar. Här har har ni nog tappat lite stringens.

2) Aposteln Ansgar kom till Birka på sin första resa dit år 830 från Tyskland. Hans skepp blev överfallet av sjörövare (vikingar) utanför Skåne. Han lyckades rädda sig genom att hoppa i vattnet och simma i land, men förlorade alla de gåvor han hade med sig. Sedan tog han sig LANDVÄGEN upp till Mälaren för att ta sig med båt sista biten till Björkö/Birka. Detta berättade en guide när jag besökte Birka i sommras. Är det sant så måste det ha funnits en känd väg till lands från Skåne till ungefär Södertälje vid denna tid som är tidig vikingatid.
(Guiden berättade också att vikingasammhället Birka övergavs efter en hård strid som har kunnat dokumenteras. Har glömt årtalet, men det förmodades att Birka övergivits till förmån för Sigtuna.)

3) Skånelandskapen (Skåne, Halland och Blekinge) blev danska först under Harald Blåtands tid som kung ca 940-986 och innan dess bör det inte ha funnits några allvarliga handelshinder mellan övriga Sverige och Skånelandskapen än mellan andra delar inom Sverige. Det kan därför mycket väl ha funnits handelsvägar till lands från övriga Sverige ned till Skånelandskapen.

Finns det någon som kan gräva upp en trovärdig skildring av hur Ansgar tog sig till Birka år 830? Det skulle ju vara intressant med den reseskildringen.

CarlH

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #582 skrivet: januari 12, 2011, 11:54 »
2) Aposteln Ansgar kom till Birka på sin första resa dit år 830 från Tyskland. Hans skepp blev överfallet av sjörövare (vikingar) utanför Skåne. Han lyckades rädda sig genom att hoppa i vattnet och simma i land, men förlorade alla de gåvor han hade med sig. Sedan tog han sig LANDVÄGEN upp till Mälaren för att ta sig med båt sista biten till Björkö/Birka. Detta berättade en guide när jag besökte Birka i sommras. Är det sant så måste det ha funnits en känd väg till lands från Skåne till ungefär Södertälje vid denna tid som är tidig vikingatid.
(Guiden berättade också att vikingasammhället Birka övergavs efter en hård strid som har kunnat dokumenteras. Har glömt årtalet, men det förmodades att Birka övergivits till förmån för Sigtuna.)

Finns det någon som kan gräva upp en trovärdig skildring av hur Ansgar tog sig till Birka år 830? Det skulle ju vara intressant med den reseskildringen.

CarlH

I engelsk översättning, jag har inte hittat svensk översättning på nätet
[quote ]CHAPTER XI.

With great difficulty they accomplished their long journey on foot, traversing also the intervening seas, where it was possible, by ship, and eventually arrived at the Swedish port called Birka
[/quote]

Vad framgår då av detta, jo att man färdades inte på havet utan inom landet, både till fots och med hjälp av båt. Även om det inte framgår hur många kilometer de gick respektive åkte båt så ger det ändå tydligt besked om att man inte färdas på någon slags landsväg som sträcker sig genom landet.      Det finns en passage i texten som är intressant, nämligen "where it was possible"  Det är inte rimligt att tro att det finns större sjöar som inte går att ta sig över med båt. Möjligen skule det kunna avse att man inte kan finna några människor med båt. men det är knappast troligt vid några sjöar som är stora nog att utgöra ett reelt hinder.

 Ska man kanske istället tolka som att man färdades över sjöar när det var möjligt, alltså i största möjliga utsträckning.

Vore mycket intressant att höra språkkunnigas tolkning av texten på originalspråk.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #583 skrivet: januari 19, 2011, 00:27 »
Båtar och båtdrag - en liten uppvisning i experimentell arkeologi, ála Heyerdahl...

http://www.nrk.no/video/battrekk_arkeologi/B7ED8091FF419FCA/emne/Frans-Arne%20Stylegar/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #584 skrivet: januari 19, 2011, 20:25 »
Angående vintervägar tycker jag att det är värt att notera de första vattenkraftsutbyggnaderna i början på 1900 talet, som låg långt in i fjällen, förseddes med allt material på vintervägar på sjöarna och sommartid med båtar längs sjöarna.
 
Ett exempel är Surovadammen där man fraktade allt material längs sjösystemet ca 120 km, inklusive omlastningar mellan sjöarna vid t.ex Jaurekaska, Langas västra ände  och Stora Sjöfallet. Vid omlastningsplatserna byggdes järnvägar  för att frakta materialet mellan sjöarna. Det var enorma mängder material som fraktades till dess kraftverksdammar.
 
Den väg som idag finns var klar först bi slutet av 1960-talet.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #585 skrivet: januari 19, 2011, 20:39 »
Inte att förglömma att post och en del annat som det var bråttom med faktiskt transporterades från Porjus till Suorva med Sveriges första flyglinje.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #586 skrivet: januari 19, 2011, 23:49 »
Och i slutet på 1800-talet transporterades sjömalm från Toftasjön vid Växjö till bruket i Åryd med båt på sjöarna Lövsjön , Hinnasjön och Hemmesjö, Barnsjön (igenväxt). Avståndet mellan sjöarna var mindre förr, och man drog däremellan på kärra eller drög. Troligen har bäcken genom Klackamaden kunnat hållas bred och djup nog för att funka med småpråmar.

Idag är det svårt att föreställa sig att detta är bästa lösningen, men det finns ganska väl dokumenterat och man får väl anta att det var bästa lösningen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #587 skrivet: februari 28, 2011, 00:06 »
Om jag plottar in Timmeles, Hössnas , Gullereds och Strängsereds kyrkor , om jag tittar på hålvägarna rikting i området, så får jag en aning om en sträckning som i sin förlägning korsar Ätran, Nissan och Tidan, tre stora och viktiga vattendrag.

 Är det detta som är Redväg?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #588 skrivet: februari 28, 2011, 07:49 »
Redvägs härad, javisst det är ännu så länge en bra trakt att pyssla med hålvägar i.
Mitt personliga intryck är dock ett naturligt N-S förflyttningsstråk utefter Ätran. Och där finns en mängd oreggade hålvägar som drar iväg parallellt med vattendragen, kanske sommarvägar? Hålvägar som slingrar sig ner från höjderna mot ätran har jag sett rätt många i samband med stormskadeinventering för sisådär 5 år sedan.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #589 skrivet: februari 28, 2011, 08:32 »
Det är väl den klassiska tanken, att redväg går just efter Ätran.  Men varför tycker du det är troligast Leif?   Jag tycker själv att ok visst, säkert har man kunan ta sig fram fotledes utefter Ätran, men vad är då specielt i Redvägs härad? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #590 skrivet: mars 02, 2011, 01:23 »

"Vad framgår då av detta, jo att man färdades inte på havet utan inom landet, både till fots och med hjälp av båt. Även om det inte framgår hur många kilometer de gick respektive åkte båt så ger det ändå tydligt besked om att man inte färdas på någon slags landsväg som sträcker sig genom landet.      Det finns en passage i texten som är intressant, nämligen "where it was possible"  Det är inte rimligt att tro att det finns större sjöar som inte går att ta sig över med båt. Möjligen skule det kunna avse att man inte kan finna några människor med båt. men det är knappast troligt vid några sjöar som är stora nog att utgöra ett reelt hinder.

 Ska man kanske istället tolka som att man färdades över sjöar när det var möjligt, alltså i största möjliga utsträckning.

Vore mycket intressant att höra språkkunnigas tolkning av texten på originalspråk."

Hej Yngwe och alla övriga,

Har hittat Eva Odelmans översättning av Ärkebiskop Rimberts Vita Anskarii. Den svenska titeln är " Boken om Ansgar" Finns på Bokus.com för 133:- + frakt.

Så här lyder den aktuella texten i hennes översättning:
"Ankomsten till Birka. Hergeir             Kapitel 11
Med stor svårighet tog de sig därefter fram till fots en mycket lång sträcka och emellanåt, där det var lämpligt, med båt över vattendrag som låg i deras väg. Till sist kom de fram till en hamnstad i svenskarnas rike som kallas Birka. Där blev de vänligt mottagna av landets kung, som hette Björn, och hans sändebud förklarade i vilket syfte främlingarna hade kommit. När
kungen hade fått reda på deras uppdrag, diskuterade han saken med sina män och gav dem sedan med allas bifall tillstånd att vistas där och predika Kristi evangelium."

Tyvärr finns inga uppgifter om vandringens längd, natur eller väder. Det gör det inte heller på något annat ställe i boken än där Ansgars andra resa till Birka beskrivs. Ansgar kom efter ca 20 dagars segling från Slesvig till Birka. Har höftat avståndet till ca 85 landmil om man seglar raka vägen. Det är ca 460 distansminuter på 20 dagar, dvs.  23 distansminuter per dag. Om vi antar 8 timmars effektiv segling per dag (det finns inga detaljer angivna om seglatsen eller fartyget angivna) så är det ca 3 knop fågelvägen i genomsnitt. Om vi förmodar att det var under sommarhalvåret så är ju vindarna då huvudsakligen sydvästliga, så är det en ganska maklig takt. I kommentarerna till boken anger man därför platsen för överfallet av sjörövarna vid första resan för Kalmartrakten. Tvivlar dock personligen på att ett handelsfartyg skulle segla genom Kalmarsund om det fanns minsta risk för sjörövare. Jag skulle segla mellan Öland och Gotland, eller t.o.m. öster om Gotland om jag var duktig på navigation.

Har på nätet sett att någon propagerar för att Birka inte låg på Björkö utan på Öland. Uppgiften om 20 dagars seglats anger att Birka måste legat mycket längre bort från Slesvig än Öland.

Boken syfte är väl att framhålla hur from Ansgar var och missionsinsatsen. Märkligt nog innehåller den intressanta skildringar om yttrande- och religionsfrihet i vikingasamhället och hur viktiga beslut fattades. Dessutom skildras ett krigståg i Balticum mm som vikingarna genomförde.  Boken är speciellt intressant eftersom det är en utomståendes skildring av delar av vikingasamhället. Notabelt är att de folkslag som nämns är danskar (Dani), svenskar (Sueones) om befolkningen i Danmark och Sverige. Någon uppdelning av svenskarna i Göter och Svear finns inte.
Ansgar skrev dagbok. Den skall år 1261 ha förts till Rom. Sedan har den förkommit och ännu inte återfunnits.  
Om ingen av er har den, så gav det här spåret inte något konkret om vägsystemet. Personligen tror jag dock att tidiga, detaljerade och trovärdiga skildringar av resor i Sverige till lands är intressanta för ökad kunskap om förmedeltida vägar.





Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #591 skrivet: mars 03, 2011, 12:52 »
CarlH, jag tycker den ger väldigt intressanta uppgifter, just i det att man när man färdas landvägen ändå anväder sig av båt över vattendrag om det är möjligt.  Det innebär ju att användandet av inlandets vatten är en realitet, och att långa landsvägar inte verkar förekoma åtmisntone den väg som Ansgar tog.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #592 skrivet: mars 03, 2011, 20:19 »
Yngwe,
Ja, det är ju faktiskt precis lika intressant att få bekräftat att det INTE fanns ett allmänt landsvägsnät, som att det fanns ett sådant.
Men bara för att det inte fanns, eller hittades just där Ansgar tog sig fram, bevisar det ju inte att det inte kan ha funnits någon annan stans. Problemet i det här fallet är ju den knapphändiga beskrivningen.Vi vet ju inte var Ansgar färdades.

Jag är inne på tanken att vi i stället konkret skall söka där det borde ha funnits en väg om det nu fanns sådana.
Om man vet vad man söker och var det borde finnas, så måste det vara lättare att komma till resultat än om man inte har gjort det klart för sig innan man börjar söka.

Det som lett mig till detta forum är min undran om Göta Landsväg från Svartlösa tingsplats och dess förlängning söderut till Markaryd inte redan fanns före medeltiden. Dessutom förstår jag inte varför vägen skulle sluta i Markaryd (röjd mark?) alldeles oavsett om Skåne tillhörde Danmark eller hade en mer självständig ställning. ( I kommentarerna som ingår i Boken om Ansgar står det att Skåne ömsom tillhörde Sverige, ömsom Danmark och ibland hade en självständig ställning.).

Om det hittills äldsta fyndet av hjul i Sverige är 4.500 år verkar det för mig märkligt om vi bara har haft ett vägsystem som knyter ihop landskapen i 1.000 år. Kort är min hypotes, att utvecklingen från gång- och ridstigar till vägar där man kunde färdas med en vagn efter ett dragdjur, för färd mellan landskap och genom ett landskap för att komma till nästa, skedde före 1000-talet.

Den idé jag har är att försöka testa hypotesen om att det fanns en väg, säg mellan Tälje (pga närheten till Birka) till Markaryd redan under vikingatiden och om inte den fortsatte ned genom Skåne till Öresund redan då.

Var skulle man då leta efter "bevis" för att denna väg fanns?
Jo, där det är så långt som möjligt från befolkningscentra, där det är så otillgängligt som möjligt och där det är lägst sannolikhet för att vägen har ändrat sträckning förr i tiden.

Min tro är att det är vid landskapsgränserna. Skall vägen ändra sträckning just vid lanskapsgränsen, måste man ju komma överens i båda landskapen om detta och här kan man inte förvänta sig att ett eventuellt vägnät används till annat än att förflytta sig mellan landskap. Det utesluter syftet av att vägen byggts för lokala behov.

Vi skulle då leta efter detta gamla vägsystem på platser som Kolmården och Hålaveden t.ex.

Jag har själv en hel del idéer om hur man just i Kolmården skulle kunna testa hypoteser om både att det fanns en väg som ledde genom den före medeltiden och att det inte fanns någon sådan väg.

Vad tycks om det upplägget?
Är det tummen upp, så tycker jag att vi först borde ha en liten metoddiskussion och sedan starta en ny tråd för detta forskningsprojekt.
Vad tycker ni?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #593 skrivet: mars 03, 2011, 21:18 »
En av de äldsta, och troligen mest trafikerade, vägar som har funnits borde väl vara Danska Vägen som gick upp från Halland, korsade över nuvarande Göteborg och som ledde upp genom Bohuslän till Norge
. Danska Vägen är ju en gata i Göteborg som följde denna väg.

Fjärås Bräcka är en del av den vägen, hålvägarna i Angered en troligen annan del. Vet vi ju delvis dess sträckning så den bör vara relativt lätt att hitta, samt bestämma ålder på?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #594 skrivet: mars 03, 2011, 22:51 »
Hjulet har säkerligen använts och det på vägar CarlH. Men vagnar kräver mycket bra vägar om de ska utföra längre tunga transporter, annars slås de sönder väldigt fort. Det är alltså en fråga om hur mycket arbete man kan lägga ner på att göra väg och anlägga väg. I glesbygd blir detta ett problem då det helt enkelt saknas handkraft. Om det dessutom finns ett begränsat behov av långa och tunga transporter och/eller om det finns alternativ i form av sjö- och vintervägar så blir det mindre sannolikt att vägar bryts.

Vagnar har troligen använts flitigt lokalt på gårdar och i byar där transportbehovet är stort och handkraft kan kan koncentreras till ett lokalt välunderhållet vägnät.   Troligen har tätbefolkade områdens lokala vägnät vuxit ihop fort.

Som exempel så är vägen mellan städerna Kalmar och Växjö i stort sett oanvändbar för vagnar ännu under 1500-talet. Och från Huseby bruk söder om Växjö saknas det på 1600-talet användbar väg till hamnarna i Blekinge. Först med järnvägen börjar man på allvar använda hjul för långväga transporter i detta land.

Ett tidigt vägnät mellan de olika regionerna kan knappast bestå av mer än ridstigar av olika standard.

Tänkvärt är även problemet med att hitta på dessa stigar, vilken stig går vart? Att stigen Skara - Uppsala klart skulle urskilja sig från de andra lokala stigarna är knappast troligt då det lokala användandet bör vara oerhört mycket större. Eftersom stigar finner nya spår då de gåtts ner för hårt kan man ana en labyrint av svaga spår som hela tiden delar sig och går ihop och då minnen från tidigare resor blir till begränsad hjälp.

Ett väl fungerande vägnät kräver att viljor samlas och gemensamt strävar mot ett mål, alltså någon form av centralmakt. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #595 skrivet: mars 03, 2011, 22:55 »
En av de äldsta, och troligen mest trafikerade, vägar som har funnits borde väl vara Danska Vägen som gick upp från Halland, korsade över nuvarande Göteborg och som ledde upp genom Bohuslän till Norge
. Danska Vägen är ju en gata i Göteborg som följde denna väg.

Fjärås Bräcka är en del av den vägen, hålvägarna i Angered en troligen annan del. Vet vi ju delvis dess sträckning så den bör vara relativt lätt att hitta, samt bestämma ålder på?

Thomas


Den där typen av väg är mycket intressant.  Även i Blekinge finns en väg som en bit in i landet går parallellt med kusten. Jag tror de kan vara mycket gamla då de erbjuder en lösning på ett problem. Transporten går givetvis fortare och med mindre ansträngning till havs, men den är också riskablare. Framförallt minskar risken för överfall drastiskt på land så kanske är det helt enkelt en säkrare väg att färdas på.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #596 skrivet: mars 03, 2011, 23:23 »
Vägar byggs när man har någonting att frakta som kräver en vagn. Så enkelt tror jag att det är.

Jag har varit inne på artilleriet tidigare, kanske var det detta det första verkligt skrymmande och tunga som måste kunna fraktas – och som då krävde vägar. Vi är då inne på sent 1450 tal gissar jag. (De första verkligt stora och tunga kanonerna kommer inte förrän på 1500 talet).

Nästa sak är ju att det är ett mindre problem att bygga vägen – det riktigt stora problemet är att underhålla vägen regelbundet så att den alltid är farbar.

Genom Kålmården gick det ju en ridstig fram till ett kloster (minns ej namnet). Där var man halvägs genom Kolmården. Gustav Wasa byggde den första vägen genom Kolmården, vi bör då vara runt 1550 ungefär.

Hålvägar tror jag är den bästa vägen att hitta gamla ridstigar. Jag tror att det går att följa ridstigar mellan hålvägarna ganska hyggligt än idag med lite övning i ”spårande”- och en gummihammare.
Hovar packar jord hårt, ju mer packning en häst har ju högre marktryck blir det – ju fler hästar som passerade, ju hårdare packades marken. Marken bör alltså, än idag, vara hårdare packad där ridstigen gick. (Väger en man 90 kilo så blir hans marktryck ca; 0,3 kilo per kvadratcentimeter, en klövjad häst har ett marktryck på ca: 2,22 kilo per kvadratcentimeter).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #597 skrivet: mars 03, 2011, 23:57 »
Ja helt riktigt är underhållet över tid det som knäcker en, i praktiken måste ju vägen göras om med bara några års mellanrum då stenar och rötter tränger upp och där mjukare underlag förvandlas till djupa gyttjehål.  Sverige är dessutom fullt av myrmark som måste korsas.
Jag byggde en 30 m lång och ganska gedigen kavelbro för några år sen, ljust på den plats där tuvstarr satt. Meningen var att komma ut till gölen för att kunna lura dess invånare med en mask. Redan följande sommar var den vansklig att använda och sommaren därpå höll det knappt längre att gå på, risbuntarna var borta och småfurorna och björkarna murkna.  Jag kunde givetvis gjort den bättre men 30 m tog mig två hela nätter och då var virket och riset redan tillgängligt inom ett par hundra meters radie.  Att bygga hundra meter kavelbro som tål en hästs tyngd måste vara ett jättearbete och kräva massor med timmer.

Många myrar har en "trollabäck" och jag tror faktiskt i längden det är enklare att gräva ett meterdjupt dike genom myren och låta det vattenfyllas och sen helt enkelt dra eller staka en  liten stockabåt i diket.  Kanske har man trålat båten i bäcken.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #598 skrivet: mars 04, 2011, 00:06 »
Var det inte Gustav Vasa som ständigt klagade över att vägarna han byggt inte underhölls av bönderna? Jag vill minnas att många av hans brev i dessa ärenden finns kvar i arkiven.

Ridstigar behöver inte underhållas alls, de underhåller sig själva. Blir de för svåra, rider man bredvid och gör en ny ridstig. De som har fjällvandrat och gått Kungsleden vet hur bdet hela fungerar...

En väg som skall klara vagnar måste nog underhållas månadsvis, kanske till och med veckovis när det varit myckjet regn.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #599 skrivet: mars 04, 2011, 00:42 »
CarlH, jag tycker givet att din teori är värd att jobba med.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"