Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 346216 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #520 skrivet: oktober 16, 2009, 12:46 »
Jättebra, Yngwe. Nu börjar du ställa krav på arkeologiska spår, istället för enbart resonemang!
Önskar jag kunde svara på frågan också. De hålvägar jag har sett har sällan gått på ett åskrön, men det kanske har förekommit. Risk för mytbildning här är uppenbar!

/Mats

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #521 skrivet: oktober 16, 2009, 13:12 »
Jättebra, Yngwe. Nu börjar du ställa krav på arkeologiska spår, istället för enbart resonemang!
Önskar jag kunde svara på frågan också. De hålvägar jag har sett har sällan gått på ett åskrön, men det kanske har förekommit. Risk för mytbildning här är uppenbar!

/Mats


Av de hålvägar jag sett ligger de flesta i backar eller sluttningar av något slag. Det är väl där de har lättast att bildas. Vägstråken uppe på åsarna kanske inte blir så tydliga.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #522 skrivet: oktober 16, 2009, 14:09 »
Precis vad jag skulle säga. De vägar som går på åsar ytnyttjar troligtvis att många åsar består av jordarter med hög avrinning, t.ex. morän. Det är möjligt att fuktigare jordarter lättare ger spår efter transport. Eller är jag helt ute och cyklar?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #523 skrivet: oktober 16, 2009, 14:16 »
Borde ju ändå finnas kvar en och annan gammal kostig/landsväg uppe på en ås, efter ett tidigare hålvägsläge. Den enda gång jag vet att jag upplevt att - "hurra! här går ju denna gamla väg precis som det står i böckerna om åsar" - var nära Åsa Folkhögskola i Sköldinge, Södermanland.
(
Inte för att det syns så tydligt, men här är en hitta.se-länk:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowTraffic=false&Filter=378&ShowSatellite=true&cx=6546736&cy=1536992&z=7&tip=1


Vägen går längs krönet på en liten rullstensås - den skogklädda "tarmen" i nordvästlig - sydostlig riktning mitt i bilden, parallellt med en liten väg som går nedanför åsen på östsidan.).

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #524 skrivet: oktober 16, 2009, 14:56 »
Det har jag ju gjort hela tiden Mats ;D  Första inlägget ställde frågan

Citera
Finns det några spår av längre vägar i skrift eller lämningar?


Visst kan man hitta gamla vägar på åsar och höjdsträckningar ibland, men ofta också nedanför.  Så frågan varför är de uppe på åsen "urgamla"?  Någonstans ifrån måste ju idén ha kommit!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #525 skrivet: oktober 16, 2009, 20:36 »
Det finns förvisso en hel del "åsföljarvägar" i mellansverige, men många av dem är fortfarande i hög grad i bruk, så det är nog svårt att hitta några äldre spår. Kolla t ex rv 56 + 250 från Katrineholm norrut förbi Köping, Rv 60 norrut från Örebro eller 252 från Kolbäck norrut förbi Hallstahammar. Åsarna är ju ganska raka, så sådana vägar har nog rätats och flyttats mindre än de flesta. Sedan följer ju vägarna inte nödvändigtvis exakt åskrönen, men de håller sig troget ovanpå åsarna där det var torrt, lättgånget och stenfritt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #526 skrivet: oktober 17, 2009, 18:22 »
så tty det är bara en logisk slutsats av åsens lämplighet som resulterat i faktumet att vägar alltid följt åsar?  Och faktumet att de flyttats lite borde väl istället betyda att lämningar i anslutning till vägen finns kvar i närheten?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #527 skrivet: juni 24, 2010, 11:01 »
Ännu ett inlägg i denna mastodont-tråd, och det är en gammal nyhet som säkert de flesta har noterat redan.

http://nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6067142

Man har hittat en väg som är 2000 år gammal vid Fiskeby utanför Norrköping.

Qui tacet, consentit

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #528 skrivet: september 29, 2010, 00:30 »
Detta ska vara en medeltida väg.

http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article1250464/Vaumlg-fraringn-medeltiden-funnen.html

Finns det nåt bra sätt att datera vägar på?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #529 skrivet: september 29, 2010, 20:19 »
Finns det nåt bra sätt att datera vägar på?

för att sammanfatta hela tråden: NEJ!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #530 skrivet: september 29, 2010, 22:00 »
En liten fundering…
När man förr färdades på stigar, vägar och vadställen/broar gick resan ganska långsamt. Man rastade vid vatten, lagade mat, eldade osv. Det bör alltså finnas kolrester, på vissa platser (naturliga rastplatser) finnas avsevärda kolmängder.  Kol från eldar kan ju dateras.

Dessutom, man tappar saker och ting när man rastar. Man bör alltså kunna hitta föremål, mynt osv på dessa platser…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #531 skrivet: september 29, 2010, 22:36 »
Jag tror att du har rätt Thomas, problemet tror jag är att finna dessa platser, även om det skulle finnas pengar att gräva upp långa sträckor av forntida vägar så kan spåren ändå vara bortodlade  eller försvunna pga andra orsaker..

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #532 skrivet: september 30, 2010, 23:44 »
När jag går i fjällen kan jag ofta se var folk har bott tidigare – även om det inte finns några spår kvar. Läget, utsikten, närhet till rinnande vatten, hyggligt horisontell yta, osv spelar in. Ofta har jag tittat mig omkring, sett en plats jag tror folk har bott på, gått dit, skurit upp lite torv med min storkniv – och prickat rätt i eldstadens aska. Jag tror inte att jag på något sätt är unik – det hela handlar om att veta vad man letar efter.

En gång hittade jag fångstgropar, ett helt litet system. Var bodde då jägarna tänkte jag och studerade fjälldalen jag var. I en sluttning ca 1,5-2 km från där jag var fanns en lämplig plats (enligt ovanstående kriterier) så jag gick dit – och eldstaden fanns mycket riktigt ca 20 cm ned i jorden. Jag är inte arkeolog – så hur många sekler innebär 20 cm jord i fjällen, på en sluttning mot öster, på ca 900 meters höjd?

Var bodde folk? Vart behövde de resa? Ca 10 -12 km från startplatsen, leta efter vatten, gärna vid ett vadställe, längs en sjö (man föredrog rinnande vatten) eller där vägen/stigen passerar en bäck. Gärna någon form av vindskydd bakom en kulle, under en klippa eller invid en stor sten = naturliga rastplatser på sådant avstånd från startpunkten så att folk har blivit hungriga. Naturligtvis är tillgång till ved en förutsättning.

Övernattningsplatser söks på samma sätt men då ca 2,5 – 3 mil från startpunkten. Är vägen/stigen gammal bör hundratals, kanske tusentals, eldar ha gjorts upp just på dessa platser under årens lopp. Asklagren bör alltså vara ganska stora.

I båda fallen ovan bör det finnas en ”stor” eldstad där många har eldat +  ett ganska stort antal mindre eldplatser runtomkring. Detta av att ungefär 50% av människorna eldar i befintliga eldstäder, resten vill ha en egen eldstad + den stora eldstaden var upptagen av andra resande – och man bygger en egen en bit bort (normalt ca 15-20 meter).

Naturligtvis är många av dessa platser bortodlade, överdämda, bortspolade osv – men det var mycket troligt många sådana platser – så det bör finnas väldigt många kvar – och dom bör gå att hitta – under förutsättning att man faktiskt letar efter dem metodiskt längs en känd stig/vägsträcka. Platserna liksom visar sig naturligt när man väl vet vad man skall titta efter.

Där folk bor, rastar och rör sig i olika ställningar (står, sitter, ligger)tappar folk saker – men askan bör vara det mest intressanta att hitta eftersom den går att datera ganska hyggligt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #533 skrivet: oktober 01, 2010, 06:00 »
Carl Thomas, det låter som om du är på god väg att lära dig "läsa" fjällandskapet med arkeologiska glasögon. Sånt är trevligt och ger en extra dimension när man är ute.

Problemet med kolet i eldstaden vid stigen/vägen/whatever är att den ger oss en tidpunkt då någon varit där och eldat. Denne någon kanske färdades utefter vägen, det kanske till och med är sannolikt, men inget vi kan bevisa... Den ger oss inte heller någon vägledning i fråga om när vägen började användas eller hur frekvent den brukats. Det vi alltid behöver är horisontella låsningar, företeelser varav åtminstone ett par är daterbara och som överlagrar varandra.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #534 skrivet: oktober 01, 2010, 16:31 »
Leif, efter några års boende i fjällen lär man sig att se och läsa naturen och man ser ganska snabbt vad som inte är naturligt i en miljö, var människor bott, osv. Jag bodde i fjällen i 20 år.

En väg med hygglig ålder bör ha haft tusentals eldar och dessa eldar finns mycket troligt samlade på platser jag beskrev i mitt förra inlägg. Vid vägar där mycket folk rörde sig bör avlagringar av aska och kol vara tjocka, den äldsta askan/kolet ligger djupast. I dessa lager kan även ben och annat finnas.

Jag säger inte att askan osv ger alla svar – men absolut borde man kunna hitta ett tidsspann som visar ungefär när vägen började användas – och när den slutade att användas. Inte enkelt naturligtvis – man måste undersöka många eldplatser för att få ett hyggligt resultat. Ett hyggligt resultat är ju bättre än inget resultat alls. Tillsammans med andra fynd, egna erfarenheter osv bör man alltså kunna komma ganska nära. Man kan t.ex undersöka marken under eldstadens stenar, de har troligen inte blivit flyttade sedan eldstaden byggdes.

När många människor rör sig längs en vägsträcka bildas många eldstäder, alltså finns referensmaterial i överflöd.

När folk rör sig bär de med sig saker. Troligen bär de med sig varor att sälja och förhoppningsvis pengar eller annat av värde på sin väg tillbaka. När folk bär på saker tappar de också saker då och då.

Folk äter innan de startar och blir hungriga efter ca 4 timmar och då har de rört sig 8-12 km. De söker då vatten att dricka till maten de bär med sig. De är lagom trötta, kanske svettiga, alltså söker de lä, (svett och vind ger snabb avkylning). De vill ha varm mat, alltså gör de upp eld. (Visst en del äter kall mat, självklart – men färdas man ofta och är van vid detta äter man helst varm mat).

När man färdas och bär tungt dricker man inte kallt vatten medan man bär. Kallt vatten i magen innebär att en stor del energi åtgår till att värma det kalla vattnet = man får mindre energi till musklerna = man blir trött och får mjölksyra. När man rastar börjar man ofta att dricka små mängder kallt vatten eftersom man är varm – men en stund senare, när man äter, vill man inte dricka kallt vatten, om det finns möjlighet värmer man vattnet lite – därmed får man mer energi till musklerna när man återigen startar. (Det finns alltså en orsak till att vi dricker the och kaffe = smaksätter det varma vattnet).

Förstår man detta så bör man alltså leta efter rastplatser efter stigar och vägar ca 10 km från startpunkten, t.ex en marknadsplats, alltså ca 4 timmars färd från marknadsplatsen. Dom finns alltså där, det är ”bara” att leta.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #535 skrivet: oktober 01, 2010, 17:10 »
Mycket intressant Thomas, har inte tänkt på det men visst ser man rastplatseldar samlas i kluster utefter vandringsstråk såväl i fjällen som i skogsbyggd!  Ett sådant kluster i anslutning till väg eller stig måste väl rimligen kunna antas ha ett samband med vägen.

Problemet att lokalisera själva vägen eller stigen återstår dock, metoden kan ju knappast användas i omvänd ordning annat än då eldplatserna påträfffas av en slump. Det vore dock mycket intressant att leta mellan vå platser som rimligen haft förbindelse med stig eller väg...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #536 skrivet: oktober 01, 2010, 18:21 »
Marknadsplatser finns väl ganska många som är kända? Byar likaså. Studera terrängen mellan dessa.

Hur rör sig folk som var vana att gå och bära tungt ?

1.   man försöker hålla höjd hela tiden, det är en grundregel.
2.   man söker kortast tänkbara väg
3.   vägen skall vara så torr som möjligt, gärna halvmjuk, helst inte stenhård
4.   vatten skall finnas tillgängligt efter ca 4 timmars vandring (osv)

punkt 1-4 berättar alltså en hel del om hur man färdas i terrängen. De som är ovana att gå och bära rör sig lite hur som helst uppåt och nedåt medan de vandrar – men vana människor håller höjd och går hellre runt en kulle än över den. Hela tiden söker man kortaste väg – fågelvägen är idealisk men omöjlig att uppnå. Det är ok att gå skrå om lutningen inte är för brant (anklarna håller inte i längden). Hård mark dödar fötterna. Halvhård/halvmjuk mark är perfekt. Undvik vattensjuk eller blöt mark – gå hellre runt. Man undviker att gå rakt nedåt i sluttningar (knäna håller inte), man skråar ned och man höjer sig också  skråandes när så är möjligt.

Tänker man enligt dessa termer så blir färdvägen ganska naturlig när man har både start och mål framför sig, alltså, tänk fågelvägen – och försök hålla höjden över havet så mycket som möjligt.

Visst, hittar man en rastplats med många eldstäder bör en väg/stig finnas i närheten – och tvärtom. Hittas mängder med eldstäder är det en mycket trafikerad väg. Är eldstädernas asklager djupa bör vägen vara gammal.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #537 skrivet: december 11, 2010, 00:29 »
Ännu mera är funnet av vägen i sydvästra skåne,  -  och den är fömedeltida

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article1299694/Mer-5000-arig-vag-hittad.html

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #538 skrivet: december 11, 2010, 01:42 »
Förvisso, men fortfarande kan den i bästa fall utsträckas till en kilometer... alltså i allra högsya grad lokal
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #539 skrivet: december 11, 2010, 11:09 »
 :)  OK  -  Hur lång bör den vara för att accepteras som  "icke lokal"?