Jag tycker det är lite intressant att tre av de fyra troliga runstenarna i Dalarna ligger längs samma landsväg/vandringsled. Det finns nämligen en parallell i grannlandskapet Gästrikland. I anslutning till Ockelbo-Enköpingsåsen finns fem runristningar med bilder. Samtliga fem illustrerar Sigurdsagan i vilken smeden Regin har en framträdande roll. (Totalt i hela sverige finns endast sju runstenar med detta motiv!). Tre av de fem bildstenarna finns i Gästrikland - i Ockelbo, Årsunda och Österfärnebo. Två finns i Uppland i Ramsjö-Vittinge och Drävle-Altuna.
(...) Gästrikestenarna är resta längs samma rullstensås. Följer man åsen ned i Uppland når den till Drävle i Altuna socken där nästa Sigurdristning återfinns. Längs åsens sträckning har troligen merparten av Gästriklands järn fraktats ned till Mälardalen.
Vägvisaren till forntiden i Gästrikland, utgiven av Länsmuseet i Gävleborg 1994
Jag blev lite nyfiken på denna väg och spenderade ett par timmar för att studera geografi och fornlämningar efter denna väg. Jag ser förvisso höjdrsträckningar att följa, men de är inte direkt raka. Klart är iallafal att man uppe på dom går torrskodd. Det är anmärkningsvärt mycket myrar runt höjdsträckningarna. Så kanske kan här ha gått en del järn ändå. Jag tänkte så här. Myrarna och småjöarna är starkt påverkade av sjösänkningar, jag hittar hänvisningar till det även i det här omrödet. Så vi höjer vattenståndet en del, sen tar vi bort 1000 års accelererad igenväxning orskad av jordbruk, dikning och naturliga processer. Kanske kan de öppna vattenytorna då ökas en hel del, iallafall längs de genomgående vattendragen. De idag befintliga sjöarnas yta kan också utökas med x antal %. Mellan Österfärnebo och Årsunda framträder då en vattenväg med relativt små höjdskillnader. Idag är den igenvuxen. Fån Årsunda till Ockelbo finns det dock öppen vattenväg fortfarande. Så gästrikebiten är därmed öppen för spekulation, den kan lika gärna varit en vattenväg som en vandringsstig. Som stöd för vandingsstigen kan det kanske finnas vad och färjeställen som kan beläggas. För vattenväggen kan tala att öster om årsunda hittas Dragåsen, här drog man kanske.., norr om Österfärnebo ligger Dragmyren, vid Lomshed skulle Trolltärnan också antyda dragning. I Lillsjön som verkligen är liten har man hittat stockbåtar, lite märkligt för en sjö långt in i skogen. Har den varit del av en större sjö? Och så har vi Munkholmen...en holme mitt i Norrbomuren. Den sägs ha varit rastplats för munkar på väg till Nidaros... varför i hela friden ska dom vika av från den urgamla stigen på höjden, kliva ner i myren och klafsa i minst 500 m tills dom når holmen så dom kan rasta där??? Enda logiska förklaringen att rasta just där är att man kan kliva iland från en båt. Möjligtvis om dom färdats på vintern kan dom ha sökt lä där, det är förstås möjligt.
Vattenvägen är svår att se, den är bruten på flera ställen och vi vet inte hur det såg ut då. Men samma sak gäller för stigen på åsen. Där finns ingen rak och fin ås att följa hela vägen, den är bruten med små och stora vatten och vindlar fram och tillbaka. Problemet är ju att oavsett vilken det var som dominerade så hamnar ju lämningarna på samma ställe, där det var torrt.
Har någon en sträckningskarta på denna väg? Vore intressant att se fler punkter på vägen...