Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 347583 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #460 skrivet: februari 16, 2009, 17:07 »
Jag hoppas ingen tar det som ett uttryck som missnöje!!!! Tet är det inte alls för jag hade aldrig kunnat hoppas på ett sådant gensvar! Jag är mycket glad för den respons som varit och har lärt mig oerhört mycket!!!  Vad jag var ute efter var lite balans, vi amatörer tänker fritt och stor och ofta med våra infallsvinklar vilket jag tror är jätteviktigt och vi kan en hel del vi med, men det behövs också expertis och riktigt djupa kunskaper och det finns det på det här forumet i mass! Vi amatörer hade vänt alla stenar minst två gånger så jag hoppades att någon med expertis kunde lägga åtminstone någon sten rätt! Jag hoppas ingen finner det som ett uttryck för missnöje!

Det är ju så att ju mer man vet ju mer undrar man!!!  :)


Och infrastuktur är kanske inte det bästa ordet att beskriva vad jag menar då det oftast används för anläggningar av olika slag. Vi kan använda kommunikationsvägar och metoder istället! Och jag instämmer till fullo med att vi allt för ofta applicerar vår bild av detta på historien!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #461 skrivet: mars 02, 2009, 11:41 »
Jag är osäker om någon lagt fram dessa tidigare i tråden men det finns några intressanta publikationer kring detta;

Mia Andersson 1997. Vägars kulturvärden. RAÄ

Jan-Olof Montelius 2004. Vägen i Kulturlandskapet. Vägverket

Mattias Qviström (redaktör) 2006. Gångna landskap: möten mellan väghistoria och landskapshistoria. Sveriges lantbruks universitet

Vidare finns ett antal rapporter om arkeolgiska undersökningar m.m. om man kollar i Libris

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #462 skrivet: mars 02, 2009, 12:16 »
Ett annat lästips är seminarierapporten: Kommunikation i tid och rum / red. Lars Larsson. - Lund, 2001
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #463 skrivet: mars 02, 2009, 15:25 »
Jag föreslår Ylva Stenqvist Milldes avhadling: Vägar innom räckhåll (2007)
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:196782

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #464 skrivet: mars 06, 2009, 13:01 »
Jag hade anledning att bläddra i gamla nr av Arkeologi i Sverige i förmiddags. I 1985 års utgåva ramlade jag på en artikel av Leif Gren "Eriksgatuleden och kvarnvägar i Kymbo- och Sandhemsbygden - Sveriges största hålvägsystem". Noterar ett par fina kartbilder som stämmer överrens med det jag tidigare påtalat, hålvägar som löper parallellt med vattendrag och sjöar.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #465 skrivet: mars 08, 2009, 14:53 »
Har varit en del i det området och sett en del hålvägar där Leif, dom är helt klart intressanta. Även om dom till del visst följer vatten så kan jag inte se att det generella mönstret är att dom följer den dominerande vattenleden, Tidan, någon längre sträcka. Dom verkar främst följa sjön mot Sandhem men det är givetvis svårt att få någon riktigt klar bild...
Jag tycker även omdrådet är mycket intressant då man också kan följa hålvägarna från västgötabyggden över ödemarken på Hökensås ner mot Vättern. Där följer dom till del den lilla Svedån som inte är farbar och troligen inte ha varit det heller.  Svedåns hamn skulle kanske kunna ha mycket gamla anor och kunnat vara en betydande del i kommunikationen mellan götarna.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #466 skrivet: mars 21, 2009, 20:42 »
Här är en färsk D-uppsats om den gamla landsvägen genom Attundaland.

http://vittfarne.com/joomla/content/view/22/74/lang,se/

Vägen knyter ihop tingsplatserna i Sollentuna, Vallentuna, Seminghundra härad (varav den sistnämnda var tingsplats för hela Attundaland. Jarlabankes bro är en del av vägsträckan som också passerar den vikingatida hamnen vid Edsviken. Vägen sträcker sig till Kyrkhamn i Spånga - färjeläget för överfart till Färentuna härad (Mälaröarna) (och Birka, om man så vill). Norrut fortsätter vägen sannolikt över gränsen till Tiundaland vid Mora sten, passerar Sävjaån vid Falebro (ytterligare ett runstensmonument) och vidare mot Uppsala.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #467 skrivet: mars 21, 2009, 21:03 »
Här är en färsk D-uppsats ...

Nåja, den var visst tre år gammal. Men läsvärd ändå.  ;)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #468 skrivet: mars 21, 2009, 21:47 »
Inom arkeologi räknas 3 år som färsk tycker jag.

Utloggad Indh

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #469 skrivet: mars 31, 2009, 22:40 »
Att man sitter och läser 25 sidor om vägnät.... men det är ju så intressant. Det verkar som många vill avsluta tråden, men jag ser gärna att den fortsätter.

Kan jag föreslå att vi studerar vägen mellan Uppsala och Västerås (östra och västra aros) lite närmare? Platserna var bebodda under vikingatid och ligger i svealands hjärta. Platserna ligger på tillräckligt avstånd (78 km) för att vägen mellan dem skall kunna anses vara en "tidig riksväg" och inte bara en lokal väg.

Platserna förbands förstås via mälarens vatten, och om vattenvägen var överlägsen borde ingen slösat energi på att bygga en väg där emellan. Men OM vägen är äldre än 900 tal så borde det bevisa att vattenvägarna inte var så dominerande för de vikingatida Svearna som flera verkar anta.

Vad säger ni?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #470 skrivet: april 01, 2009, 13:01 »
Shoot Indh!     Berätta mer om vägen västra - östra Aros!  78 km är helt klart mer än en lokal väg och om den är äldre än 900-tal så är det jätteintressant.  Vi har ju efterlyst vägar just i dessa relativt tätbebyggda områden då det är betydligt mer troligt att dom funnits där många människor gemensamt kan investera i det stora arbetet med att anlägga väg.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #471 skrivet: april 02, 2009, 07:42 »
På mitt skrivbord när jag kom tillbaka till jobbet idag låg det rykande färska nr 9 av Utskrift med temat Järnålderns rituella platser. Bläddrar lite förstrött i den och finner en artikel av Lennart Carlie om "vägval under äldre järnålder". En artikel om vägar och kanske framför allt färdstråk. Kanske ett lästips?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #472 skrivet: april 03, 2009, 16:01 »
ursäkta en obildad amatör Leif... var får man tag på denna enklast?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #473 skrivet: april 03, 2009, 19:24 »
Saxat från kulturmiljö hallands hemsida:
Citera
Böckerna kan beställas från kansli (at) kulturmiljohalland.se. Alla priser inkluderar moms men frakt tillkommer.

Avser utskrift. Mer info finns ännu så länge bara på min blogg, jag har ingen aning om vilket pris som är satt.
För fullständig innehållsförteckning se: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/04/jarnalderns-rituella-platser.html
Tids nog så kommer den att hamna även i biblioteket på Jönköpings läns museum - om det är närmare dig Yngwe.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #474 skrivet: april 03, 2009, 20:05 »
Tack Leif!

Eftersom jag lever i exil i Växjö så får jag nog närmare till bibioteket här, men vem vet, kanske det är just det skälet som behövs för ett återtåg till Vätterbygden! :-)

Tack igen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #475 skrivet: april 07, 2009, 21:22 »
Grävde en hålväg idag. Kom då ihåg att Terje Gansum skrivit en bra artikel om hålvägar i ett nr av META (medeltidsarkeologisk tidskrift), numret är åtminstone från 2000-talet.

Och min hålväg då? Jo, gammal är den eftersom den hittades under matjorden och under ett lager med flygsand vilket fyllde ut den på ett fint vis.... Återkommer med mer info när jag hunnit bearbeta den, är lite för trött just nu.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #476 skrivet: april 14, 2009, 11:25 »
Grävde en hålväg idag. Kom då ihåg att Terje Gansum skrivit en bra artikel om hålvägar i ett nr av META (medeltidsarkeologisk tidskrift), numret är åtminstone från 2000-talet.

Och min hålväg då? Jo, gammal är den eftersom den hittades under matjorden och under ett lager med flygsand vilket fyllde ut den på ett fint vis.... Återkommer med mer info när jag hunnit bearbeta den, är lite för trött just nu.

kort bloggning med bild på hålvägen finns på: http://arkeologivast.blogspot.com/2009/04/halvag.html
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #477 skrivet: april 14, 2009, 12:41 »
Wow! Precis vad man vill se. Blir spännande med datering av kokgropen.
I anslutning till tidigare resonemang om hålvägarna här i tråden:
Finns det en lutning i längsled? Som skulle kunna stödja erosionshypotesen, att materialet "rinner" iväg?
Vad är det för material under hålvägen, sand där också?
Det verkar finnas en ljusare horisont på bilden som följer hålvägens form på vänstra bildhalvan men som till höger om hålvägen istället går ut horisontellt från botten på hålvägen, om du förstår vad jag menar. Ser lite asymmetriskt ut alltså. Någon förklaring?

/Mats

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #478 skrivet: april 21, 2009, 00:07 »
Hur jobbigt det må ha varit på medeltiden så är sanden fantastisk för stratigrafin. Fin bild. :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #479 skrivet: juni 01, 2009, 17:18 »
Jag tycker det är lite intressant att tre av de fyra troliga runstenarna i Dalarna ligger längs samma landsväg/vandringsled. Det finns nämligen en parallell i grannlandskapet Gästrikland.
Citera
I anslutning till Ockelbo-Enköpingsåsen finns fem runristningar med bilder. Samtliga fem illustrerar Sigurdsagan i vilken smeden Regin har en framträdande roll. (Totalt i hela sverige finns endast sju runstenar med detta motiv!). Tre av de fem bildstenarna finns i Gästrikland - i Ockelbo, Årsunda och Österfärnebo. Två finns i Uppland i Ramsjö-Vittinge och Drävle-Altuna.
(...) Gästrikestenarna är resta längs samma rullstensås. Följer man åsen ned i Uppland når den till Drävle i Altuna socken där nästa Sigurdristning återfinns. Längs åsens sträckning har troligen merparten av Gästriklands järn fraktats ned till Mälardalen.
Vägvisaren till forntiden i Gästrikland, utgiven av Länsmuseet i Gävleborg 1994

Jag blev lite nyfiken på denna väg och spenderade ett par timmar för att studera geografi och fornlämningar efter denna väg.  Jag ser förvisso höjdrsträckningar att följa, men de är inte direkt raka. Klart är iallafal att man uppe på dom går torrskodd.  Det är anmärkningsvärt mycket myrar runt höjdsträckningarna. Så kanske kan här ha gått en del järn ändå.  Jag tänkte så här.  Myrarna och småjöarna är starkt påverkade av sjösänkningar, jag hittar hänvisningar till det även i det här omrödet. Så vi höjer vattenståndet en del, sen tar vi bort 1000 års accelererad igenväxning orskad av jordbruk, dikning och naturliga processer.  Kanske kan de öppna vattenytorna då ökas en hel del, iallafall längs de genomgående vattendragen. De idag befintliga sjöarnas yta kan också utökas med x antal %.   Mellan Österfärnebo och Årsunda framträder då en vattenväg med relativt små höjdskillnader. Idag är den igenvuxen. Fån Årsunda till Ockelbo finns det dock öppen vattenväg fortfarande.  Så gästrikebiten är därmed öppen för spekulation, den kan lika gärna varit en vattenväg som en vandringsstig.   Som stöd för vandingsstigen kan det kanske finnas vad och färjeställen som kan beläggas.  För vattenväggen kan tala att öster om årsunda hittas Dragåsen, här drog man kanske.., norr om Österfärnebo ligger Dragmyren, vid Lomshed skulle Trolltärnan också antyda dragning. I Lillsjön som verkligen är liten har man hittat stockbåtar, lite märkligt för en sjö långt in i skogen. Har den varit del av en större sjö?     Och så har vi Munkholmen...en holme mitt i Norrbomuren.  Den sägs ha varit rastplats för munkar på väg till Nidaros...   varför i hela friden ska dom vika av från den urgamla stigen på höjden, kliva ner i myren och klafsa i minst 500 m tills dom når holmen så dom kan rasta där??? Enda logiska förklaringen att rasta just där är att man kan kliva iland från en båt. Möjligtvis om dom färdats på vintern kan dom ha sökt lä där, det är förstås möjligt.

Vattenvägen är svår att se, den är bruten på flera ställen och vi vet inte hur det såg ut då. Men samma sak gäller för stigen på åsen. Där finns ingen rak och fin ås att följa hela vägen, den är bruten med små och stora vatten och vindlar fram och tillbaka.  Problemet är ju att oavsett vilken det var som dominerade så hamnar ju lämningarna på samma ställe, där det var torrt.
Har någon en sträckningskarta på denna väg? Vore intressant att se fler punkter på vägen...
« Senast ändrad: juni 01, 2009, 20:06 av Gorm »
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"